chrsag

Porsche 996, Bmw M3 e46 eller Audi a5 coupe Qt?

39 innlegg i emnet

Hei. Planer om å kjøpe ny bil til våren og valget står mellom følgende børser: Porsche 996 , M3 e46 eller en nyere audi a5 coupe med qauttro, alle biler til rundt 400 000 som er det jeg har av budsjett. Men klarer ikke bestemme meg, har vært og prøvekjørt samtlige men klarer ikke finne ut hva jeg liker best til tross for at de er ganske så forskjellig. Liker Porschens ikoniske status, design og lyd, M3en fordi den er anonym men samtidg rå og en bil for kjennere/entusiaster. Synes også den var hakket vassere enn en 996 når det kom til kjøreegenskaper. A5 cope er vel det fornuftige valget med masse flott utstyr, moderne, garanti og en fantastisk komfort. Men klarer rett og slett ikke bestemme meg så ber om råd og innspill? Har en stv som jeg kan bruke når vinteren herjer som værst men samtidig er det jo kjekt å kunne bruke godbilen mest mulig.. Takk for alle råd/svar.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vil være anonym kjøp Audi..
Jeg hadde aldri brukt ekstra penger på å være anonym, da kunne jeg like gjerne kjørt Mondeo..

Porsche 996 er iallefall mitt soleklare førstevalg blant disse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ta med i beregningen din at 996 modeller untatt gt/rs/ og turbo har en kjent savakhet i maskinisten som fort kan bli kostbar.

Sjekk nøye historie på bilen og en 111 punkts sjekk er nesten obligatorisk ved kjøp. For her er det mye dårlig ute på markedet. Men også mye bra og få kjøpt skulle jeg hatt en slik hadde en renovert motor eller bil med byttemotor stått høyt i kurs. Mange som setter inn 997 motor blandt annet.

Jeg hadde kjøpt M3 og lagt på litt ettervert til f.eks ESS kompressor

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok valgt E46 M3 jeg også.. Og som Tyggern sier, med ESS-kompressor så begynner de å sparke ganske bra .. Og da har du en bil som nok er litt enklere å ha med å gjøre enn f.eks en 996 ..

Men som jeg pleier å si til folk som skal kjøpe bil osv.. Vil du ha en bil som alle andre syns er kul og bra osv, eller vil du ha en bil som DU liker? .. Du sa jo selv her at M3 har bedre kjøreegenskaper f.eks.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Porsche uten tvil ;) Nydelig design og rå bil. For 400' får du 2002 modellen med facelift.

Ikke mange biler som har design som overlever i 50 år :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til design liker jeg Porschen og A5en best, M3 er litt for lik en std E46 og skiller seg ikke ut så mye i mengden synes eg. Audien er den med størst bruksområdet og gjerne det tryggeste kjøpet +billigere bilhold. Men lyden fra en 4syl motor faller helt igjennom hos meg som er vant med Bmw seksere.

Er byttemotor ett must i 996? Ser noen som har det, men da er bilen gått langt. Hva er det beste kjøpet med tanke på annenhåndsverdi/holdbarhet av en porsche som er gått over 200K med nyere byttemotor kontra en som er gått ca 100K med orginal motor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er en 111 punktsjekk? :S

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Helt klart M3, audi blir som nevnt over her, den "vanlige bilen" og personlig (ogm mangen andre mener også) at 996 er en av de styggere porschene som er laget, designmessig med bla frontlykter som ser ut som noen flytendes speilegg på fronten. Da hadde jeg heller kjøpt en 993, eller hvis du har råd, gått opp til en 997. BMW'en, er en meget driftsikker bil, med få kjente problemer så der er det ikke mye utgifter utover vanlig service.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke noe sjel i en M3..
Spør du hvem som helst på gata sier de, "jaja, en BMW.."
Stiller du Porschen framfor de får du umiddelbart "WOW Porsche 911!"

I rest my case!

Jeg synes forøvrig ikke dette er i nærheten av det styggeste Porsche har laget..

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er jo ikke noe sjel i en M3..

Spør du hvem som helst på gata sier de, "jaja, en BMW.."

Stiller du Porschen framfor de får du umiddelbart "WOW Porsche 911!"

I rest my case!

Jeg synes forøvrig ikke dette er i nærheten av det styggeste Porsche har laget..

Men da kommer man inn på det jeg var inne på tidligere.. Kjøper du en bil som alle andre liker og synes er kul, eller kjøper du en bil som DU vil ha ? :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det noen som sier neitakk til en Porsche 911?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Støtter Tommy, den porschen er ikke mye pen. Ikke noe sjel i en M3? Tuller du?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis jeg har valget mellom disse 3 bilene, hadde jeg nok sagt nei til 911'n ja :)

Støtter Tommy, den porschen er ikke mye pen. Ikke noe sjel i en M3? Tuller du?

Er stor forskjell på å gå rundt, og sette seg inn i en M3 og 316 ... Selv om de tilsynelatende er relativt like.. Pluss at du sitter med den godfølelsen av at det er en M :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg tuller ikke jeg.
Ser for meg en skikkelig usaklig debatt hvorvidt en BMW har sjel eller ikke nå ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det kommer til å diskutere bil, så kan man vel egentlig holde på til krampa tar deg .. Man må bare innse at folk har forskjellig smak :) Jeg er igrunn veldig Audi/BMW-fyr.. Jeg kunne hatt Porsche og, men de jeg har lyst på er så langt over mitt budsjett at det er bare å drømme om uansett .. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde glatt sagt neitakk hvis valget sto mellom en 996 og en E46 M3 ;) Hadde også valgt audien over den.

Jeg tuller ikke jeg.

Ser for meg en skikkelig usaklig debatt hvorvidt en BMW har sjel eller ikke nå ;)

Noe av det dummeste jeg har lest noen gang...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt kan 996 både være skummelt og dyrt. Jeg ville vertfall hatt meget god dokumentajson på den jeg eventuelt skulle kjøpt.

Hadde mye heller valgt 993/964 i stedet for 996..

f.eks denne :

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=40666241

eller denne:

http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39119250

Om det er mer sjel i en 911 en i en M3 vet jeg ikke.

Men det er nok langt mer historisk nostalgi over designet til porsche...

Hadde jeg hatt 250-300laken å bruke på sommer bil hadde valget lett blitt E30 M3, men hadde jeg hatt rundt 1 mill

hadde valget helt klart vert 993 Turbo R / S

Du finner uante mengder med diskusjoner på nett om 996Motorer, kan lønne seg å lese litt så en vet hva det er snakk om.

Men den mest vanlige feilen (mangler en lang avhandling om hvorfor det skjer her nå) men det er at en sylinderen sprekker også baller det på seg videre... fort.

Porsches sin 111punkt sjekk kan du lese litt om her. det kan sees på som en utvidet gjennomgang av hele bilen.

http://www.porscheapproved.no/#111-punkt-sjekk

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sier ikke at E46 M3 har mer sjel en Porsche 911 generelt, men å si at M3 ikke har sjel i det hele tatt blir bare helt idiotisk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville valgt A5... Synes det er en utrolig lekker bil, har sansen for Audi sin design, helt klart ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er både BMW og Porsche elsker (hater forøvrig Audi og MB, men den diskusjonen trenger vi ikke ta her) Med dette busjettet, så ser du på en av de nyere modellene av BMW E46 M3, og en av de billigere 996. Jeg har også utrolig lyst på en Porsche, og kunne nok handlet meg en 996, men nettopp pga design/rykte, så styrer jeg unna denne, og holder meg til min BMW E36 M3 foreløpig. Jeg har kjørt både E36 M3 og 996, og her er BMW overlegen på både hk og kjøreegenskaper, men skal du ha en bil å posere med utenfor den lokale råneplassen, så kjøper du porsche. Jeg har tatt bort M3 emlemet på min, nettopp for å slippe slike som ligger helt oppi deg på veien, og vil "kappkjøre" dette slipper du ikke unne, sålenge det er en porsche.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive