wanvik

LED i garasje?

Er det noen her som har prøvd, eller har en formening om hvordan det vil være å basere all belysning i garasjen på LED?

Slik det er i garasjen min nå har jeg bare et lysrør og bruker arbeidslamper + dagslys når jeg holder på, men planlegger endel forbedringer i løpet av kort tid.

Jeg ser veldig mange fordeler med LED her, men spørsmålet er vel om det er egnet, og hvor mye som skal til..

Har funnet endel interessante "komponenter" hos en "typisk kinabutikk" på nett som jeg hittil har vært veldig godt fornøyd med kvaliteten fra.

Fant bl.a. 10W dimmbare SMD'er som skulle levere 600 eller 800 lumen, og en kan montere rimelig mange slike før en er i nærheten av strømforbruket fra f.eks lysrør..

(Strømforbruket bekymrer meg forøvrig noe.. Ikke på grunn av regninga, men på grunn av at jeg også har div. sveiseutstyr mm som kan trekke godt med strøm, og selv om jeg har 3-fase til garasjen ønsker jeg ikke å bruke 2kW bare på belysning..)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg byttet ut samtlige downlights i garasjen med LED... hovedsakelig for å få ned strømforbruket, for nesten 40 downlights x 50 watt ble mye. Kjøpte nye 9W high-output LED fra Kina (eBay) som faktisk var utrolig bra lys i og med helt riktig farge. Disse var også dimbare, men måtte bytte dimmer til en som støtter LED da. Faktisk lyser disse LEDene hakket bedre enn de tidligere halogen-pærene. Bedre lys, betraktelig lavere strømregning og pærene trenger aldri å byttes... bare fordeler :)

Forøvrig også kjøpt en del av han her:

http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=32071760

... god service og like gode pærer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres bra ut! :)

Hadde egentlig ikke tenkt på downlights, men det er kanskje lurere å gå for det da det er mer standard enn de lampene jeg fant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

MÅ jo ikke være downlights heller... Nå får man jo LED i alle mulige varianter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær klar over at LED pærer, spesielt billige varianter, kan forårsake elektromagnetisk støy. Så når fjernkontrollen til porten eller bilen ikke virker etterpå - vet du årsaken...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skotner har du link til ebay leden som du kjøpte ?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjøpt inn litt :)

Kjøpte 10 stk 10w/800 lumen helt flate lys til å sette på veggen, og 12stk 360lm GU10 til taket.

Dette skulle gi 12320 lumen totalt.

Jeg har ikke målt arealet enda, men dette er tenkt bare til èn av portene i garasjen - antar det er ca 17kvm, og skulle vel da rent teoretisk ende opp med ca 725lux

I følge http://no.wikipedia.org/wiki/Lux havner jeg da ca midt imellom et godt opplyst kontor og et tv-studio - er det tilstrekkelig?

For å gjøre det enklest mulig, og slippe å fikse innfelte spotter, tenkte jeg å kjøpe Ikea Tross;http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/00230685/

Dette er en veldig billig løsning, og det ser ut som det er veldig greit å justere også dersom det skulle være behov for det.

Kan dette være en grei start?

EDIT:

Jeg ser jeg glemte en (vesentlig?) ting: Jeg har forsøkt å komme nærmest mulig 6500K. Fordel/ulempe?

Endret av wanvik
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive