Cobber

Hva koster en vårshine?

71 innlegg i emnet

Noen annonserer med "voksing" av bil til kr 990,- mens mer seriøse selskap gjerne tar 3-4 tusen kroner for en tilsynelatende full detailing. Når noen, f.eks kollegaer, spør hva det koster i shine bilen er det ikke lett å svare.

Hva er dere oppfattelse av hva som er en snittpris på det folk flest er villige til å betale for en "vårshine"?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørs hva det skal inneholde, men 1-stegs med voks blir vel rundt 3 tenker jeg, men egentlig umulig å si da det kommer an på hvem som gjør det og hva de gjør :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer helt an på hvor du er i landet, pågang, hvitt eller svart osv osv.
Jeg for min del har aldri kunne tatt 3000kr for en 1-stegs. En kjapp vårshine som da er grundig vask, kjapp 1 stegs og voks havner på 1000kr. Tatt på en ettermiddag/kveld.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En enstegs kan jo inneholde så mangt. Motorvask, hjulbuevask, innvendig støvsuging, dyr voks i 2 lag++ Så det er umulig å si hva det koster generelt, da det er forskjeller ute å går ang. innhold i jobben :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen annonserer med "voksing" av bil til kr 990,- mens mer seriøse selskap gjerne tar 3-4 tusen kroner for en tilsynelatende full detailing. Når noen, f.eks kollegaer, spør hva det koster i shine bilen er det ikke lett å svare.

Hva er dere oppfattelse av hva som er en snittpris på det folk flest er villige til å betale for en "vårshine"?

Folk flest er ikke interessert i å betale noe som helst for det med en gang de hører at dette er noe man gjør fordi man liker det. "Da kan du jo bare svisje over bilen min også når du likevel er i gang, da?"

Da det er sagt, når jeg forklarer hvor mye arbeid jeg legger i en "rask shine" skjønner de at lommeboken må åpnes litt mer enn 200-lappen de så for seg i utgangspunktet...

En kjapp wash'n'wax kunne jeg tatt på noen timer for en 500-lapp avhengig av hvem det var, men skal maskinen frem blir det hvertfall en dobling eller tredobling av 500-lappen.

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pris avhenger av hva man utfører og hvor mye tid en bruker.

To andre ting som også påvirker prisen, er hvor mye en verdsetter sin egen tid og markedskonkurransen i området der en bor. :)

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ser ann størrelsen på bilen før jeg eventuelt gir en pris.

Si en liten Opel Corsa som skal ha 1-stegs jobb.

- Grundig vask med alt av avfetting

- Innstegslister

- Alt av tørket plast blir behandlet

- Clay

- Scholl S17+ eller S30 med DA maskin

- Wipeout

- Ruteforsegling

- Voks.

Ser for meg 1200,- for dette.

Skal bilen støvsuges å dashbord osv. rengjøres blir det litt mere.

Dette tar mellom 6-8 timer.

2/3- stegs jobb på samme bil har jeg priset til 1600,-

Her går det 2 dager + - ..

Nå har ikke jeg så stor pågang, så jeg vil ikke legge prisene så høyt heller for å skremme bort eventuelle kunder! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når det er snakk om 1-stegs, tar jeg for gitt at det ikke er snakk om interiørjobb, men kun eksteriør.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det er sagt tar jeg ikke jobber selv av forskjellige årsaker. Hensikten er mest å ha noe mer konkret å diskutere. Jeg vet selvsagt at det ikke finnes en (1) pris på vårshine, enten det er ett eller to steg.

Naboen betalte 3500,- for en elendig utført jobb nettopp. Så dårlig at jeg måtte fiske fram SurfexHD for å fjerne produktrester fra utvendige dørlister.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

For å være helt ærlig, så blir jeg ganske overrasket over prisnivåene som blir nevnt lengre opp her.. ser jo såklart an størrelsen på bilen, for det kan fort bli 30-40 timer med jobb om man skal gjøre en 2/3-stegs perfekt. Hadde egentlig sett for meg mye høyere priser enn det som blir nevnt her. Men igjen, en grundig jobb med perfekt resultat krever sitt..

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1-stegs er vask og 1-stegs-polering + voks.

Interiør er ekstra.

For å være helt ærlig, så blir jeg ganske overrasket over prisnivåene som blir nevnt lengre opp her.. ser jo såklart an størrelsen på bilen, for det kan fort bli 30-40 timer med jobb om man skal gjøre en 2/3-stegs perfekt. Hadde egentlig sett for meg mye høyere priser enn det som blir nevnt her. Men igjen, en grundig jobb med perfekt resultat krever sitt..

Jeg anser ikke meg selv som så veldig erfaren, og priser jobbene ut fra det. Tilstanden på bilen og hvor bra kunden vil ha resultatet, om de vil ha motorvask og interiørshine også, påvirker åpenbart prisen.

I tillegg har jeg to meget flinke og erfarne detailere innenfor 10 minutters rolig dorging fra der jeg bor som gjør at jeg ikke kan prise meg like høyt som det de gjør - enda. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kr 1200-1600 for en dags jobb er BILLIG :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden de fleste jobber er forskjellige, er det veldig vanskelig å si en fast pris, som de fleste sier, men jeg personlig kommer nok aldri til å gjøre en 1-stegs for under 1500,- Det som regel drar seg fort opp en halv-høvding eller to. ;)

Jeg bruker pr nå ca 15 timer på en ok 1stegs, og syns fritida mi egentlig er verdt minst 100 pr time. Det kan godt hende det er høyt for noen, men siden jeg må være borte fra familien f.eks hele fredag kveld og hele lørdagen, må jeg faktisk ha litt betalt for det. Det er ikke bare produkter og tid jobbet som teller, men også fravær fra andre aktiviteter, f.eks med kjerring og unge.

Det er flere som har spurt etter pris, bla. på jobben her, og når jeg da sier 2500 til noen, virker det ofte helt greit. Men legger vekt på at det er mange faktorer som spiller inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kr 1200-1600 for en dags jobb er BILLIG :)

Absolutt, men som jeg også skrev oppi her et sted, så prises det også avhengig av hvem det er. Min mor og kompiser får billigere bilbehandling enn "tilfeldig forbipasserende", men så hjelper de til med mat, kaffe, sjikanering, drittpreik og interiørvask og sånt også. Sånt er viktig for å holde humøret oppe :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ditec tar jo 5.000,-. Det kan jo brukes som et argument om du vil ha prisen opp. 5.000 kroner og ca. 6 timer jobb?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pleier å ha som regel at jeg ikke starter poleringsmaskinen for mindre enn 2k.

...og så ønsker jeg i utgangspunktet ikke å ta på meg jobber der jeg ikke starter poleringsmaskinen ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Folk betaler 1000,- pluss moms eller mer pr time for reparasjoner på bilen sin, i tillegg til å betale delene. Selv om det ikke går rett i lomma til mekanikeren, og et verksted har helt andre utgifter enn en som driver hjemmefra, sier det litt om prisnivået ellers i samfunnet. Ingen er tjent med at noen over 18 år jobber for 40 kroner timen i 2013. Ikke minst hvis en har litt solidaritet med de som lever av bilpleie.

Når det er sagt, tapte jeg penger på de første jobbene jeg gjorde, hvis en trekker i fra utgifter til kjemiprodukter og utstyr. Prisen bør selvsagt også gjenspeile hva slags jobb man leverer. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som Øhn sier så tror jeg det er lurt for de fleste å begynne på et lavt nivå. Tap heller noen kroner på jobbene du tar å få deg et rykte. Vis hva du kan og juster prisen deretter.

For min del så gjøres dette litt mer fordi jeg liker å holde på med dette, og ikke for å bli rik. Det må du også tenke over. Kvalitet fremfor kvantitet er en faktor som er grunnleggende for en "detailer".
Hva er verdien bak en slik behandling?

case:

Du skal selge bilen din. Pris: 100.000. Kjøper pruter 10k fordi du har riper og steinsprut på panser.

Alternativ er at du kanskje sparer deg disse 10k om man investerer i en god behandling på sin bil. Kanskje man til og med kan legge på 5k på totalprisen siden bilen ser såpass fin ut?

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerer pris etter pågang da jeg ikke er flink å si nei.Fordi jeg liker å holde på med dette.Da får heller prisene få de til å droppe behandlingen :) Jeg har veldig bra betalt, men ligger fortsatt nesten i null etter tusenvis av timer jobb og 130.000kr++ i utstyr.Å bli god og trives med hobbyen er mye viktigere enn å bli rik.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg justerer pris etter pågang da jeg ikke er flink å si nei.Fordi jeg liker å holde på med dette.Da får heller prisene få de til å droppe behandlingen :) Jeg har veldig bra betalt, men ligger fortsatt nesten i null etter tusenvis av timer jobb og 130.000kr++ i utstyr.Å bli god og trives med hobbyen er mye viktigere enn å bli rik.

:o

Har du turt å regne på hvor mye du har utstyr for? Trodde ikke det var lov med hobbyer...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive