Knut Endre

Enda et sprøsmål om produkter på ny vs gammel bil

Hei

Skal polere opp to av bilene. Jeg tenker på å bruke følgende fremgangsmåte/produkter. Jeg ønsker tilbakemelding på om jeg er helt på jordet eller om det høres fornuftig ut. Listen er basert på timer med lesing inne på forumet her.

Bil nr 1, 09 modell Subaru Outback sølv metallic. Ikke behandlet på noen måte siden ny. Gått en del i vaskehall med børster. Men lakken er slett i dårlig likevel. Litt vaskeriper er det, men ikke dype RDS. Tok en runde med Aqua waxen til Autoglym og da ble lakken glatt. Noe som tyder på en god lakk, da den nevnte waxen ikke fungerer på kornete og sliten lakk. Den legger seg bare i porene og fungerer ikke mht glans og glatthet. (har prøvd på bil nr 2)

Vask:

- Prickbort med surfex HD som legges oppå prickborten etter 10 minutter.

- Etter at Surfex HD har stått i 10 minutter, legger jeg på foam med innkjøpt foamgun fra Karcher med CG Citrus Gloss &Wash.

- Spyler av resterende skum etter 10 minutter.

- Deretter håndvask med Wash mitt og CG maxi suds 2 blandet i bøtte med grit guard. Ny avspyling.

- Felger påføres P21S, og deretter Iron-X dersom de ikke blir helt rene.

Rens:

- Clay med claylube.

- Deretter ny runde med surfex HD og foam og avspyling (ikke berøringsvask)

- Tørker bilen med spesielt absorberende håndkle.

Korrigering:

MG Ultimate Compound på DA maskin. Først gul pad, deretter svart pad om det er behov.

Buffes av med microfille

Polering:

MG Mirror Glaze 205 på DA maskin, på svart pad.

Buffes av med microfille

Lakkforsegling:

MG 2.0 synthetic sealant 21 påføres for hånd.

Buffes av med microfille rett etter pålegging...tror jeg?

- Plastdetaljer behandles med SV Pneu etter skrubbing med surfex.

- Felger settes inn med SV Autobahn, etter at jeg har tatt en runde med MG 205 på dem.

Bil nr 2, Nissan Maxima 1998 modell. En slags lys grålilla av farge. Denne har bare blitt polert for hånd et par ganger uten å ha blitt clayet først. Deretter har den levd et hardt liv med svamp og maskinvask. Lakken kjennes ut som sandpapir o det er mye hologrammer og RDS i den.

Avfetting, vask og felger:

Samme fremgangsmåte som bil nr 1.

Korrigering:

Her må jeg bruke noe grovt. Hva skal jeg velge, MG UC, eller MG 95 som første steg?

Siden jeg bruker UC på Subaruen, tenkte jeg å prøve denne med en grov pad først, slik at jeg slipper å kjøpe inn ett ekstra middel (95) til Nissanen.

Polering/forsegling

MG Mirror Glaze 205/MG 2.0 synthetic sealant 21.

Hva tror dere om dette oppsettet?

Jeg vet mange vil komme med forslag på Scholl, 3M og duragloss produkter, men jeg har tenkt å satse på MG.

PÅ forhånd takk for svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke sett deg fastlåste tider produktene skal virke. De bør selvsagt få lengst mulig virketid, men fjernes før de tørker på lakken. Observer underveis og ta høyde på variasjoner ut i fra hvor mye produkt du har lagt på, temperatur, vind og vær.

Begynn alltid med mild kombinasjon polish/poleringspute, og sjekk om det oppnår ønsket resultat, før du bringer inn "hardere skyts"

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

IronX kan du også benytte etter at du har avfettet og spylt bilen din, før bøttevasken, sparer deg for mye skitt i clayen.

Felger vasker du ofte først, P21s kan du i allefall legge på felgene før du starter med avfettinger etc, den kan stå litt uten at det er noe stor fare på fære, bare hold bilen i skyggen (gjelder alt av vask og polering om du ikke kan stå innendørs)

Ellers tror jeg ikke du trenger noe spess etter Ultimate Copmpound, den skal avslutte såpass bra at det ikke trengs en lettere polering, men om du vil, så skader det ikke.

Ja, jeg ville testet med Ultimate Compound på Maxima`n også først, som ØHN sier, test mildest først slik at du ikke lager deg mer jobb en du trenger ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive