Gå til innhold

Meguiar's clay bar


LaHo

Recommended Posts

Hei.
Jeg er helt fersk når det gjelder skikkelig bilpleie. Det fant jeg ut etter å ha tatt en standard vask hos Statoil slik jeg er vant med å gjøre, med forvask, høyttrykkspyling og avsluttende renspyling. Dette har vært bra nok for meg i mange år. (Skal legges til at jeg vasket der hvor det var skumkanon, noe jeg ikke lenger finner rundt omkring.)

Men etter å ha sett hvor mye møkk det fortsatt sitter på bilen etter en vask hos Statoil har jeg sett verdien av gode vaskeprodukter og å gjøre litt sjøl!

Det jeg lurer på er hva dere gjør med en Clay bar etter en runde på bilen? Den er ikke spesielt pen lenger den ene jeg har og det var tydelig at den gjorde en god jobb da den ble full av møkk etter litt "skrubbing" på en bil som ble vasket på Statoil klokka 12, og så håndvasket på kvelden før jeg gikk over med Clay og diverse andre produkter.

Et annet spørsmål er om min liquid wax fra Meguiar's, er som den skal være? Er det noen som vet hva slags konsistens det skal være på den? Det er mulig den har fryst litt om natta og derfor er som vann, og delvis gul grøt...

For å oppsummere: Må jeg kjøpe en ny clay bar, eller kan den jeg har holde noen runder til? Og bør jeg skaffe en ny voks?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay holder så lenge du kan kna frem en ren side, men i den pakka fra meguiars får du vel med 2? Eller er det 1 stor..? Jeg delte min i 2 husker jeg.

Kjenner ikke til den voksen, så noen andre svarer helt sikkert på det:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke en petroleumsbasert avfetting som prickbort før du clayer. 90% av det svarte i clayen er asfalt.

Ja, jeg vasker med svamp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk å bruke en petroleumsbasert avfetting som prickbort før du clayer. 90% av det svarte i clayen er asfalt.

Ok :) Men hva bruker jeg for å få bort prickbort? Har hørt om den, men redd for å ikke få den av når jeg ikke har høytrykksvasker og skumkanon.

Clay'en ble relativt svart ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke allerede har gjort det, så anbefaler jeg at du leser denne guiden:

Også er det jo mange andre guider her, i tillegg til flotte og lærerike S&S.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Clay holder så lenge du kan kna frem en ren side, men i den pakka fra meguiars får du vel med 2? Eller er det 1 stor..? Jeg delte min i 2 husker jeg.

Kjenner ikke til den voksen, så noen andre svarer helt sikkert på det:-)

Kjøpte pakka hos Bilxtra, og der var det kun 1. Jeg syns ikke den var så stor så jeg brukte hele med en gang. hehe.

Nå har jeg dampet den litt inne og knadd på den. Den er ikke lenger hvit, men den er heller ikke svart som den var etter en

runde på bilen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • Admins
truhaa

Prickbort får du vekk med hageslange også det, men ikke like effektivt. Du kan jo reise til en selvvask, legge på prickbort der + såpe eventuelt, så høytrykksvaske den, og så reise hjem igjen, spyle den med hageslangen og så vaske den hjemme. Det har jeg gjort her noen ganger og det funker bra til å få av enda litt mer møkk.

Husk at om du tar det hjemme, eller generelt mht Prickbort er at du vasker bilen etter at den er brukt, den kan legge igjen en gråaktig film på bilen om den ikke blir vasket vekk etter bruk.

Husk og IronX, med den og Prickbort trenger du veldig lite claying av bilen.

Clay tar du med deg inn, setter på vasken og godt og varmt vann (ikke så du brenner hendene dine) så knar du og knar du den under rennende vann til den ser ren ut, knar du lenge og vel, og den fortsatt er svart, så må den kasseres, det samme gjelder om den har vært i bakken. Sand og grus får du ikke knadd ut igjen ;)

Our greatest weakness lies in giving up. The most certain way to succeed is always to try just one more time.
-Thomas A Edison

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...