eirern

Korrigere med tohodet? (Clas Ohlson)

Har prøvd å søke og lese litt i dette flotte forumet som jeg har lært litt av hvert av de siste månedene, men finner ingen konkrete svar som hjelper meg å finne ut akkurat dette.

Faren min har en sort Mini Cooper og en sort Touran. Jeg har fått han med på detailing-basillbittet mitt med bl.a. Vertua Bond + Collinite-voks, bøtte med gritguard, ullvått, MF-tørkehåndkle osv.

Nå kjøpte han seg den tohodede Clas Ohlson-maskinen på tilbud. Er det mulig å få korrigert noe med denne maskinen?

Jeg lurte på å skaffe han eks. gule uber pads 4" (gule har vel mest cut?) og eks. Menzerna Fast Gloss FG500 (har 10/10 cut), og avslutte med eks. blå uber pad og Menzerna Final Finish FF3000 eller Menzerna Super Finish SF4000?

Vi har ikke maskinpolert før, men jeg prøver å lese meg opp på det. Har forstått at lite kan gå galt med denne maskinen, men at den av samme grunn ikke korrigerer så lett/fort.

Vil dette bli bedre enn ingenting? Vil det bli for grovt, eller bare helt feil? Har ikke lyst til å bruke mange hundrelapper på feil pads og poleringsmiddel og så ikke få bra resultat (bra som i hva som er mulig med denne maskinen). Blir dette bra kan jeg ta samme sjau på den sorte Octaviaen min til sommeren også (bare et par måneder gammel, og var veldig fin i lakken rett fra fabrikken, har sett noen ille bilder fra klargjorte biler her inne) frem til jeg investerer i en bedre maskin selv (tenker en litt kraftigere DA eks. Krauss 900W siden jeg er newb og ikke tør roterende med en gang).

Fungerer/trengs blårens + batterivann 1:4 etter polering før Collinite 850-voksen? Er Vertua Bond noe å bruke før voksen også, eller er det null vits med poleringen først og at det er litt løsemidler i voksen?

Takker på forhånd for alle svar!

Beklager hvis dette skulle vært postet et annet sted (nybegynner el.l.)...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå kjenner ikke jeg produktene og putene du spør om, men jeg kan svare på noe av det andre.

DA maskinen du har kan du fint bruke. Den er ikke så sterk som DAS maskinene, men den fungerer. På de hardere lakktypene kommer du nok ikke helt i mål, men du får likevel et bedre resultat enn du får for hånd. Selv synes jeg ikke noe om 2 små puter. Liker maskiner med 1 bakplate/pute bedre, men dette er en smakssak.

Så sant du ikke har sett det så kan du ta en titt i guidene jeg har laget for litt siden. Det ern en om bilvask og en for maskinpolering. Begge disse er nyttige tråder å lese igjenom før du setter igang. Noen av spørsmålene du allerede har spurt om her finner du svar på i disse guidene. Linker finner du nederst i min signatur.

Velkommen til DCN forresten. :)

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott at du har lært litt allerede! Når det gjelder pads på maskinen så tror jeg nok du har funnet riktig kombo. Den gule korrigerer du med, mens den blå avslutter fint. Jeg har ikke så mye kjennskap til menzerna enda, så dette må noen andre svare på.

Når det gjelder Vertua Bond ligger det ute flere tester om den har noe for seg eller ikke, men den vil ikke ødelegge "poleringen".

Det siste du skriver er litt knotete, men arbeidet du gjør med maskinen blir ikke ødelagt av noen form for sealer, glaze eller voks. En glaze kan skjule litt riper, mens rubbingen som du nevner først vil fjerne dem.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest bilvaskguiden din, fin den. Skal lese maskinpoleringsguiden. Har fått med meg at Meguiars Ultimate Compound også har greit med cut til disse tohodede DAene, så kan prøve ut den hvis ikke. Er to steg med først grov rubbing pluss et avsluttende/finish-steg nødvendig, eller pleier det bli fint nok med bare ett steg, eks. Meguiars UC, med disse maskinene?

Tok den nye Octavia'n med Prickbort, sterk Surfex HD, sterk Citrus Wash And Gloss i bøtta, Iron-X, Vertua Bond, Collinite 845 og Pneu på dekksidene, og er veldig glad for at jeg begynte å lese dette forumet mens jeg ventet på fabrikkny bil! Ble lankt, rent og fint, og lett å holde rent. Før brydde jeg meg ikke om bilvask i det hele tatt, og en gang i vaskehall et par ganger i året var nesten nok. Avhengighetsskapende å ha ren og blank bil! Heldigvis bor jeg rett ved Shell-garasjen ved Sinsen der jeg kan stå inne om vinteren med egne produkter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble Meguiar's Ultimate Compound med über og sonax-pads på Clas Ohlson-maskinen. Pappa trodde dette var fort gjort, og fikk dårlig tid, så tok seg derfor ikke tid til mer enn 1 runde med maskina. Kunne sikkert blitt hakket bedre med to grundige runder.

Det hjalp allikevel veldig mye selv om det ikke tok RDS (som det er en del av på denne Mini'n), og det tok bare øverste laget med swirls og sånn, men med mindre man har veldig god belysning ser jo bilen veldig mye bedre ut, særlig etter Collinite 845 kom på til slutt. Fikk jo hele bilen renere også, særlig nederst på dørene ble jo mye bedre etter prickbort/surfex/iron-X/clay/polering/voks. Ble ikke tid til Vertua Bond før voks denne gangen.

Nå har jeg kjøpt meg en DAS-6 Pro på 15% under 17.mai-tilbudet hos Bilnerden, pluss diverse über pads, så bruker heller denne med Scholl S3+/S17+/S30+ før vintern. Blir nok en mer behaglig opplevelse også, da det virker som at den vibrerer en del mindre enn Clas Ohlson-maskina.

Her er et 50/50-bilde etter IPA:

971669_10152826532440487_1808390145_n.jp

Og et av lakken på panseret under mindre avslørende belysning:

391460_10152826533715487_1551109912_n.jp

Endret av eirern
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive