Gå til innhold
Sondre

Karosseri sveising

Recommended Posts

Sondre    182
Sondre

Hva er best egnet til karosseri sveising? MG/MAG eller TIG?

Jeg vurderer nå og kjøpe meg et skikkelig apparat så jeg kan begynne på den veteran golfen jeg har stående.

Har sveiset litt tidligere men mest med pinne apparat og MIG/MAG. Har prøvd med litt TIG tidligere, det er jo genialt men kan bli litt for varmt på ei karosseri plate? Jeg har tilgang til gassflaske.

Trenger litt innspill :)

• DCN Poeng 1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kobsar    42
kobsar

Mig med gass :)

Har akkurat vært igjennom samme jobben selv på en Golf mk1.

Med Tig så har du en del romsligere budsjett enn meg på sveisapparat iallefall :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R3m0    4
R3m0

Mig og mag er samme type bare at mig brukes en inaktiv gass og mag bruker en aktiv gass derav navnet mig i= inaktiv mag = aktiv

Tig krever en del kunnskap for å få bra til. Så vill anbefale mag pga er beregnet på tynn plater som f.eks karosseri er.. Drt billigste er seff mig.. Skal du legge penger i det er TIG det aller beste kan brukes på det meste.. Mig kan også brukes på det meste men sliter litt med tynnplater grunnet varme..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sondre    182
Sondre

Mig med gass :)

Har akkurat vært igjennom samme jobben selv på en Golf mk1.

Med Tig så har du en del romsligere budsjett enn meg på sveisapparat iallefall :)

Okay :)

Vurderer Tig siden jeg har mulighet til å få rabatt via bekjent på sveiseutstyr :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sondre    182
Sondre

Mig og mag er samme type bare at mig brukes en inaktiv gass og mag bruker en aktiv gass derav navnet mig i= inaktiv mag = aktiv

Tig krever en del kunnskap for å få bra til. Så vill anbefale mag pga er beregnet på tynn plater som f.eks karosseri er.. Drt billigste er seff mig.. Skal du legge penger i det er TIG det aller beste kan brukes på det meste.. Mig kan også brukes på det meste men sliter litt med tynnplater grunnet varme..

Der var forklaringa på Mig/Mag ja :) lett å glemme

Tig er veldig allsidig, men kan ikke det bli for varmt på karosseri plater?

Min far har brukt en del Tig opp gjennom så har litt å støe meg på der :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
R3m0    4
R3m0

Tig er allsidig pga lite strøm liten tråd = liten varme og motsatt.. (Er ikke helt slik men du forstår poenget)..sliter du litt med varmen ennå er det bare å få fingen ut å sveise fortere;P

Hoved grunnen det er vanskeligt med tig er det at skal gjøre så mangen "operasjoner" på en gang.. Derfor noen sliter med varme pga bruker for lang tid på en plass..driter du deg ut og det smelter fra deg blir det mye ekstra arbeid.. Beste du kan gjøre e å ØVE masse tar tid å få det bra til.. Eller få noen som du har tilå vise deg.. Også viktigt å tenke på er ikke alle tig apperatene har så stor spennings variasjon (billig merker) så kan være du ikke kommer ned i rette spennings styrke til plate tykkelse.. Men de som selger kan nokk fortelle om type maskin de har.

Mag er anbefalt for er som regel trykk å gløm.. Ikke noe mer ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn    50
Bjørn

begge metoder krever nok litt trening ja men til nybegynner vil jeg annbefale mig , men tig er en veldig bra metode da den ikke "spruter" slik mig lett kan gjøre til tider , og siden du kan få faren din til å hjelpe deg igang med tig så har du jo en fordel der , få tak i 0,6mm (lett å forme/ bøye) plate til å øve på event. 0,9mm dersom den ikke skal bøyes . lykke til

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sondre    182
Sondre

Mye bra svar, så blei litt klokere nå :)

Tror jeg kommer til å gå for Mig, virker som at det er mest brukt.

Er snakk om en firedørs Mk1 Golf 1976 mod som jeg skal skjære ut og sveise inn nye hjulbuer og litt i gulv.

Ser fram til å komme hjem nå merker jeg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn    50
Bjørn

det blir sikket bra det :) bare et lite tips når det gjelder mig sveising så har tråd tykkelsen mye å si på amp. innstilling , altså tynn tråd lavere amp / tykkere tråd høyere amp , til karosseri ville jeg ikke hatt tykkere enn 0,8mm

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Thunderbird    1
Thunderbird

Hei! Har brukt 0.8 tråd på 2 Mustanger,det har fungert bra.Skifta bakskjermer,golv,innerskjermer,cowl,heile bagasjerom golvet mm.

Har mest skifta heile karosseri deler,eller sveist kant i kant,mest mulig som orginalt.Bora hol i plater og laga sveisepunkt med lik avstand som orginalt.Kjøpt en del sveise tenger med koppar bakside fra Eastwood (Gasolin).Kjøpt litt sveisepunkt bora,1mm kappskiver på biltema,wurth.Blir kjekt når du kommer igang.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig