Gå til innhold
Talker

Tips til holofri korrigering på roterende ++

Recommended Posts

Talker    2
Talker

Jeg har en flex roterende, Scholl gul, blå, svart og orange pads i medium og small størrelse. Samt Scholl s03, s17+ og s30 poleringsmidler.

Jeg har også en 1994 svart saab (dun-dun DUN!)

Her har jeg diverse erfaringer med polering. Noen ganger går det bra, andre ganger (som oftest) blir det ripefritt men med holos. Jeg vet at det er litt av hvert av lakk på denne bilen. Taket har f.eks original lakk uten klarlakk. Dette var noe spesielt og rubbe, da paden ble mettet av lakken, og måtte vaskes underveis. Bortsett fra det, så ble det holofritt og blankt. Kjørte da orange og s30.

Panseret har fått klarlakk en gang i tiden, og har også tidligere vært korrigert uten holos. Skal prøve dette imorgen.

Dører, skjermer og sideskjørt, ja igrunn resten av bilen, får jeg holos når jeg kjører med s30 og orange. Kan ikke påstå at jeg har mye erfaring med polering, men prøver og kjøre med lavt turtall (trur ikke maskina mi går lavere enn 1100rpm jeg?!) og lite press. Får da mindre synlige holos enn med andre teknikker, men de er der enda. Produktmengde har jeg ikke eksperimentert noe særlig med.

Skal det være mulig å få det til holofritt med disse produktene, eller burde jeg rett å slett gå til innkjøp av DA-maskin kun for å kjøre et avsluttende steg med den?

Jeg syns også at produktene blir fort tørre når jeg kjører noen pass. Bruker å spraye på vann underveis for å i det heletatt kunne kjøre mer enn 3 pass uten at det føles tørt og paden griper tak. Ihvertfall når jeg bruker Medium pad. Er IKKE slik som jeg har sett på div. youtube videoer at de kjører ut produktet i ente pass og det ser ut til at det bare er en oljefilm de kjører på.

Noen ganger så ender jeg opp med en matt hvit hinne med produkt som er hard å buffe av, og man må til med IPA for å bare få det av. Noen ganger er det bare en oljefilm igjen. Ikke helt knekt koden på hva som utgjør forskjellen. Men er vel noe med at det tørker for fort ut når jeg får de produktrestene?

Kanskje er det andre produktsystemer som er noe lettere å ha med å gjøre?

Nå skal det sies at jeg holdt på ute i sola idag da, men det var fortsatt ikke varmt, og panelene var sikkert ikke varmere enn 30°C i sola.

Uansett skal jeg prøve litt igjen i morgen inne i en hall med god belysning for å se om produktene oppfører seg bedre og hologrammene lar seg fjerne lettere.

Tips og innspill? :)

Endret av Talker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Kestrel DA,blå uber pad og menzerna s3000 :) Kjøpte sånn DA kun for sånne lakker, og får ofte brukt maskina.På Saab 9-5 jeg solgte i januar og på Lanceren jeg har nå.Tar litt og litt hver gang, og finishen blir knallbra :) Mye jeg skulle besvart der, men dette er svaret mitt på å gjøre det enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Talker    2
Talker

Bare litt ekkelt å måtte kjøpe nytt utstyr kun for å kjøre et avsluttende steg, når jeg har brukt endel penger på det jeg har fra før av :P MEN det er vel slik det er i dette gamet.

Du ville anbefalt menzerna idtedet for scholl s30 på DA?

Menzerna Final Finish FF3000 forresten? Kun den med 3000 i navnet jeg ser på bilnerden..

Kestrel DA,blå uber pad og menzerna s3000 :) Kjøpte sånn DA kun for sånne lakker, og får ofte brukt maskina.På Saab 9-5 jeg solgte i januar og på Lanceren jeg har nå.Tar litt og litt hver gang, og finishen blir knallbra :) Mye jeg skulle besvart der, men dette er svaret mitt på å gjøre det enkelt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Jeg har en kestrel DA som jeg tar full korrigering av biler med, da har jeg menzerna 500(skal byttes ut med 400), 2500 og 4000. Det gååår, kanskje ikke å anbefale, men det lar seg gjøre. Mye prøving fram og tilbake, myyye. Som holofjerner, perfekt.

Jeg har nettopp tatt en bil med usannsynlig myk lakk, jeg endte opp med svart uber pute og menzerna 4000, tror det fikset det.

Jeg sliter og med at produktene blir veldig tørr etter ett par pass... Kan til og med støve en del noen ganger... Har jeg for lite polish på puta kanskje?

Dette svarte kanskje ikke så mye når jeg leser gjennom det... :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

kanskje det heter ff ja ;) Det er ikke så dyrt.Men når lakken din variererer sånn er det ikke lett med roterende.Ikke på saab ihvertfall :)

Støv har jeg aldri opplevd på menzerna..Mulig paden har liggende litt tørt produkt i seg.det skjer jevnlig med meg ihvertfall om padden ikke er helt veldig bra vaska.

Jeg har en kestrel DA som jeg tar full korrigering av biler med, da har jeg menzerna 500(skal byttes ut med 400), 2500 og 4000. Det gååår, kanskje ikke å anbefale, men det lar seg gjøre. Mye prøving fram og tilbake, myyye. Som holofjerner, perfekt.

Jeg har nettopp tatt en bil med usannsynlig myk lakk, jeg endte opp med svart uber pute og menzerna 4000, tror det fikset det.

Jeg sliter og med at produktene blir veldig tørr etter ett par pass... Kan til og med støve en del noen ganger... Har jeg for lite polish på puta kanskje?

Dette svarte kanskje ikke så mye når jeg leser gjennom det... :blush:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Støv har jeg aldri opplevd på menzerna..Mulig paden har liggende litt tørt produkt i seg.det skjer jevnlig med meg ihvertfall om padden ikke er helt veldig bra vaska.

Kan godt hende, får vaske de bedre, jeg har bare tatt 3 biler med menzerna og kestrel DA, så jeg er fortsatt ganske ferst sånn sett :blush:

Jeg sliter blant annet med at paden blir veldig mettet med polish... Jeg bruker sikkert for mye... :blush:

Jeg har også en 1994 svart saab (dun-dun DUN!)

Forresten: Jeg kjører og Saab! :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Paden BLIR mettet, både av polish og lakk. Derfor skal paden uansett renses mange ganger i løpet av en bil :) Det er ikke usannsynlig at bilen din har såkalt "sticky lakk" som medfører at den er varmesensitiv og seig. Dette forklarer at polishen tørker fort ut "limer" seg fast i lakken. På sånn lakk er DA som oftest min løsning.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Talker    2
Talker

Skjønner. Men er det da like så greit å ta hele korrigeringsjobben med DA, eller burde man bruke roterende (når man har det tilgjengelig) til å fjerne rds og vaskeriper først? Kan man f.eks på lakken dere har fått et inntrykk av nå, finne en 1-stegs kombo på DA?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Lena Kristin    92
Lena Kristin

Jeg ville prøvd med DA først, og sett hva den egentlig klarer fjerne på denne lakken, Noen steder kan DA gjøre en like god jobb som roterende uten like mye og rydde opp i etterpå.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    755
Knutis

Skjønner. Men er det da like så greit å ta hele korrigeringsjobben med DA, eller burde man bruke roterende (når man har det tilgjengelig) til å fjerne rds og vaskeriper først? Kan man f.eks på lakken dere har fått et inntrykk av nå, finne en 1-stegs kombo på DA?

Du kan i grunn gjøre alt du spør om; du kan kjøre hele jobben med DA, men du kan også bruke roterende på RDS og værre skader for å få et bedre resultat der.

En perfekt 1-stegs er vanskelig å finne uansett lakk, de fleste komboer tar enten for mye eller for lite, og etterlater dermed enten riper eller holos.

2-trinns er bedre generelt sett.

Det du skulle hatt er en das6-pro maskin, for å rydde opp etter at du har kjørt roterende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Talker    2
Talker

Da spørs det om jeg ikke skal kjøpe en slik en da :) Kommer til å plukke med meg en god del andre ting i webshoppen når jeg først handler. Burde jeg ta med meg noen andre pad og produkt komboer i samme slengen? Anbefalinger for noe med litt mer cut?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Paden BLIR mettet, både av polish og lakk. Derfor skal paden uansett renses mange ganger i løpet av en bil

Hvordan gjøres dette da? :unsure:

Jeg kan vaske de i vann å surfex, men da kan jo ikke paden brukes før den er tørr igjen? Så hvordan gjøres dette "on the go"?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    755
Knutis

Talker, den 01 april 2013 - 00:28, skrev:

Da spørs det om jeg ikke skal kjøpe en slik en da :) Kommer til å plukke med meg en god del andre ting i webshoppen når jeg først handler. Burde jeg ta med meg noen andre pad og produkt komboer i samme slengen? Anbefalinger for noe med litt mer cut?

Du kan jo prøve Scholl Spiderpad på s3 feks, det gir bra cut. Evt på S17+.

Jeg har kjørt hvit spiderpad på Scholl A15 med godt resultat på en svart Toyota Avensis.

Kratoxy, den 01 april 2013 - 04:48, skrev:

Hvordan gjøres dette da? :unsure:

Jeg kan vaske de i vann å surfex, men da kan jo ikke paden brukes før den er tørr igjen? Så hvordan gjøres dette "on the go"?

Start opp maskinen slik at pad'en roterer, så holder du en neglebørste borti den til den ser ren ut.

De kan godt vaskes også om du vil ha den bortimot helt ren. Den trenger ikke være helt tørr før bruk. Cutter litt dårligere når de er våt, men det er alt.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kratoxy    48
Kratoxy

Ja, da skal det prøves :) Men fungerer det med DA da? blir ikke det litt klønete?

Jeg trodde de måtte være helt tørre, men det gir mening som du sir at de cutter litt mindre ja.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

Trykkluft er også suverent til rengjøring av tette pads underveis, hvis man har tilgang til det.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Talker    2
Talker

Skal kjøpe meg en slik kestrel das6 pro. Trenger vel bakplater til denne også? Eller passer det overens med det jeg bruker på roterende nå? er vant til å bruke 85mm og 145mm pads på roterende nå, og det har fungert greit på roterende. Kunne ikke tenkt meg større pad der. Men på DA-maskin, er det greit med større pad der? f.eks 160mm. Kjemper ikke like mye med maskina der sikkert, og blir kanskje raskere ferdig på større flater som tak og panser. Eller går det såppass raskt likevell? HAr null erfaring med DA. :P

EDIT: Ser de har en Super Finish 4000 også, men jeg klarer meg med en ff3000? Så Fjærner den vel litt mer enn bare hlologrammer men avslutter lsp klar?

Endret av Talker

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    755
Knutis

3000 er fin den. Det følger med bakplater, bruk samme pads som du har.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig