remste

Opplakkerte paneler

Hei!

Har prøvd å søke litt, men finner ikke noe relevant. (Skyt meg ikke, hvis det er blitt svart på før) :)

Jeg har en 2006 BMW E91. Disse er jo kjent for å ha hard lakk.

Men det har seg sånn at endel av panelene på denne er er lakkert opp igjen pga. Flassing i klarlakk og tildels mye steinsprang på fangere.

Hvordan det har skjedd at klarlakken har flasset av forstår ikke jeg, men det er en annen historie.

Det jeg egentlig lurer på er hva jeg kan forvente når det gjelder hardhet på de opplakkerte panelene?

Planen var å gå løs på denne med DA og UC, men litt usikker mtp. De opplakkerte panelene. Kanskje det blir litt grovt med UC?

Edit: fargen er black sapphire.

Endret av remste
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har brukt s03 og lilla schollpad på samme lakk med roterende uten noe problem. Du kan nok fint kjøre på med DA på disse panelene uten å være redd for så mye.

Forutsetter at det har blitt ordentlig lakkert.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for rask tilbakemelding Meringdal. Godt folk har bedre å ta seg til enn å løpe på ski i påsken. (Som å sitte på DCN)

Hardheten er vel kanskje vanskelig å si noe om før man har prøvd på akkurat denne bilen.

Lakkeringsarbeidet bærer preg av å være fagmessig bra utført.

Men er det vanligere å få en hard enn en bløt lakk på opplakkerte flater? Evt. Motsatt?

Eller er dette veldig individuelt for hver lakkeringsjobb?

Prøver å få meg en viss pekepinne på hva jeg kan forvente meg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På min audi a4 er de opplakkerte panelene mer sensitive under korrigering. sliter bla med bufferiper på d stolpene. Disse er lakkert opp før jeg kjøpte bilen.

Nå er endel av bilen blitt lakkert opp igjen i januar/februar etter skade, hvordan de panelene er og korrigere vet jeg desverre ikke enda.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at det er helt tilfeldig. Opplakkerte paneler kan være supermyke, normale eller knallharde.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En av grunnene på flassing kan være at det tok for lang tid mellom base å klarlakk. Eller dårligt forarbeid på en event utflekking for å prøve og skjule en reprasjon.. Vanskeligt å si konkret hva som gjør at den flasser.. Bare prøv å gjøre det beste ut av det vis du ikke vill fikse opp i det med ny lakk..

Når det gjelder hardhet så finnes det så mye forskjellig klarlakk på markedet at det kan variere enormt. (F.eks typer: ripemotstandig = hard.. Ultra gloss lakk= myk)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min erfaring er at det er helt tilfeldig. Opplakkerte paneler kan være supermyke, normale eller knallharde.

X2

Jeg har dog forøvrig bare vært borti hard lakk som er opplakkert med myk lakk. Kan ikke huske å ha vært borti myk lakk som er opplakkert med hard lakk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som regel flasser klarlakken viss det er flikket base på hjørnet av fangeren for eks og så videre med klarlakk. mange som slurver med slipingen. Eller at basen ikkje har tørket lenge nok , da vil vannet / tynneren i basen trekke ut i ettertid og klarlakken vil slippe . Kjent problem på vannbase , for basen ser gjerne tørr ut selv om ann ikkje er det :)

Vannvittig mange klarlakker på markedet . standox f eks kjører på ca 6 ulike klarlakker i Norge . Har merket store forskjeller på hardheten etter endt herdetid :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her var det kommet kjempemange gode svar! Kjempe greier :)

Da tror jeg rett og slett jeg må kjøpe inn s03, s17 og s40 i tillegg til UC, som jeg har fra før av.

Det er orginallakk noen plasser, mens noen panel er lakket opp igjen

Det er litt flassing på førerdøren min. Dette ble jeg gjort oppmerksom på før kjøp. Så her blir det opplakkering av hele døren på forhandlers regning :)

Må nesten bare prøve meg frem på hvert enkelt panel og skrive det ned en lur plass til neste gang, skjønner jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive