Roy Inge

Honda Accord(igjen) 2003

Ref. Tidligere S&S

http://www.detailersclub.no/forum/topic/14666-vinter-klargjoering-honda-accord-2008/

Jeg har påtatt meg en jobb her som jeg ville forsøke å gjøre en bedre Show and Shine på enn forrige bil av samme slag. Det er en Honda Accord stasjonsvogn det handler om. Eneste forskjellen(bortsett fra felg og dekk) er at bilen denne gang er en 2003 modell, og ikke en 2008 modell slik som sist. Ganske likt interiør, lyst med lyse skinn seter, likt karroseri, lik fage.. Brude jo da vær ganske lik hardhet på lakken også.

Men nei da. Den gang ei.

Ved vasking av bilen hadde jeg planlagt nøye å ta bilder mens jeg vasker og står i, alt er planlagt og tilrette lagt. Til og med er det midt på dagen, dagslys og gode foto forhold. Batteriet er oppladet og minnekortet er tømt.

Også glemmer jeg å ta det med :P

God start på jobben

Alikevel hadde jeg med meg iPaden min. Denne kan ta OK bilder, men ikke suverene når sola står på slik som idag. Samt at den ikke tåler så mye vann at det gjør noe..

img0173os.jpg

img0176ar.jpg

img0175uwh.jpg

img0174vu.jpg

img0177cu.jpg

Vasketeknikk går i følgende rekke:

Prickbort på hele bilen som får virke i 5-6 minutter før

AutoFoam blir lagt på med skumkanon og høyttrykkspyler

Iron-X blir lagt på bilen etter avspylinga, men denne finner ikke så mye å arbeide med.

P21S på felger og Chemical Guys All Clean i dørkarmer og krinkel kroker som er litt skjult av dage.

Diverse børster og wash mitt er også brukt.

Bøttevask bestod primært av 16 liter vann og en brøkdel Chemical Guys Citrus Wash and Gloss

Igjen imponert over hvor mye møkk en god forvask faktisk kan rense lakken, selv på en bil med litt tilsynelatende inngrodd møkk.

«Jeg jobba litt utvendig og innvendig om en annen så jeg prøver for ordens skyld å samle det innvendige og utvendige i to bolker, istedet for å hoppe ut og inn av bilen her også :)»

Ved maskering og måling av lakkdybden fikk jeg avdekket at panser og venstre framskjerm er opplakkert. Dette bekrefter bil eiger med at det har sin bakgrunn i et parkeringsuhell tidligere.

Jeg klarer jo ikke å la være å ta noen små combo tester før jeg går hjem når jeg allerede vet at det er to typer lakk på bilen, så jeg taper opp litt på panser og litt på førerdør.

Førerdøra blir forsiktig forsøkt med Scholl S30+ på blå Uber pad. Det renser jo bort litt ureinheter i lakken, men ripene lar seg ikke rikke.

Så prøver jeg med S17 på samme typen pute, dette tar litt, men langt fra nok.

Det neste produktet i Scholl serien på grovhet bli jo S3gold, og denne er jo meget grov, så kanskje den kunne være en idè å prøve på en myk pute?

Det kan jo hende, men ikke her.

Scholl S3gold og brun Meguiars pute måtte til for å gjøre noen forandring her.

Et vesentlig poeng å få med er at denne combotesten ble gjordt med Swissvax maskinen ala Festool. Altså ikke den beste rubbe maskinen. Med forrige Accord i bakhode så tenkte jeg at en roterende Flex ikke var nødvendig i dag... Der tok jeg feil.

Panseret greide seg fint med S3gold og burgunder pute på Festool maskinen.

Dagen etter begynte jeg med å finne frem utstyret til å bygge videre på rubbing og grovkorrigering. Det som var problemet her ble i hovedsak at S3 gikk veldig fort tørr under kjøring på denne puta. Og wipedown ble ikke noe bedre da jeg bare smurte utover alle oljene og lagde noen plagsomme olje hologram over hele panelet.

Løsningen for meg ble å prime puta med CF02 med et par pump og S3gold oppå der igjen. Da ble det mye bedre, både å kjøre og å buffe av igjen.

Jeg forsøkte ikke å blande ut med S40, så jeg har ikke sammenlignings grunnlag akkurat der..

På taket valgte jeg å bruke en litt annen produkt serie da jeg så at mengden med S3gold i flaska begynte å minke litt fort, så her ble det kjørt Meguiars. #105 på rød ullpute med roterende maskin. Denne comboen tok nesten alt av riper på taket. Kunne kanskje vært en idell kombinasjon å bruke på hele bilen var min tanke da, men slo det ifra meg da jeg hadde oppnådd et akseptabelt resultat på bilen forøvrig.

#205 på gul skumpad og Festool med tvungen rotasjon ble andre steget før jeg sveipet over D151 på svart skumpad med DA-maskin(uten tvungen rotasjon).

Det ble kjørt en grei 3 stegs jobb på resten av bilen også, steg to bestod av blå uber pad og Scholl S30 Easy Clean på Festool maskinen. Grunnen til at jeg nevner masinen spesifikt er fordi roteringen på denne maskinen gjorde produktrestene tilsynelatende tørre, og for å slippe å slite med å tørke av halv tørre rester, så slo jeg av tvungen rotasjon på siste pass, slik at jeg fikk løsne opp og gjøre det lettere å buffe av. Om dette faktisk er tilfellet eller bare en illusjon jeg har, er jeg en smule usikker på..

Likt løser likt er det jo sagt flere ganger, og med det i betraktning, så stemmer det kanskje.

Etterpå ble altså D151 kjørt som siste steg på resten av bilen. Dette produktet ble ikke buffet av før jeg var ferdig med å legge på hele bilen.

Dagen for ferdigstillelse så kjørte jeg bilen ut i sola for å få en bedre inspeksjon av jobben så langt. Altså en grov skjekk før voks blir lagt. Og det ser slik ut:

dsc1756e.jpg

dsc1755s.jpg

dsc1754x.jpg

Jeg fikk bl.a. Også avdekket en liten «helligdag» hvor jeg hadde glemt å buffe bort litt rester av produkter fra dagen før. Uansett, jeg ble ikke helt fornøyd med dette, og fant ut at jeg ville gå over hele bilen med Scholl S40 på svart Meguiars pute og das6-maskinen

Da ble det meget mye bedre.

dsc1761q.jpg

dsc1760v.jpg

dsc1759hb.jpg

dsc1762k.jpg

Klar for voksing nå :)

Swissvax Insignis v2 ble valgt her. 2 lag med voks hvor hvert lag fikk ligge ca en time før det ble buffet av. Nytt lag ble lagt etter ca 2 timer.

En kjapp oppsummering av produkter:

Scholl S3gold

Scholl S30+

Meguiars D151

Scholl S40

Scholl CF02

Meguiars #105

Meguiars #205

Swissvax Insignis v2

Chemical Guys Metal Shine(and Wax) til eksos ende stuss

Migliore Bella Lustra -gummifornyer

Interiør

Litt innimellom arbeidet på eksteriøret så gjorde jeg litt på interiøret også.

Etter at gulvmattene ble tatt ut ble gulvet behørig vasket. Vask av interiør er litt nytt for meg iforhold til utvendig arbeid, så det kan hende at jeg burde bruke sterkere såpe til enkelte arbeidsområder enn hva jeg har gjordt her. Det som er brukt på gulvet her er Chemical Guys Green Clean blandet ut 1:8 og børste for å arbeide det inn i stoffet. Våtsuger og en del vann gjennom denne er også brukt.

Litt bilder som taler for deg selv:

img0184sx.jpg

img0187io.jpg

img0179so.jpg

img0182f.jpg

Underveis i rensen av førersetet

img0189ev.jpg

Dørken fører side

img0185ls.jpg

dsc1763v.jpg

Det hadde vært mye lettere å rense her om bilen ikke hadde vært utstyrt med pedaler :P

dsc1764p.jpg

En kjapp oppsummering her også da:

Skinnseter:

Leather cleaner og milk fra Swissvax

Tekstil

Chemical Guys Green Clean 1:8

Foma våtsuger

Øvrig:

Scholl Spam

Scholl Shine 9000 1:3 og 1:8

Chemical Guys All Clean 1:10

Swissvax Quick Interior Finish

etc :)

Litt ferdig bilder syns jeg må til :)

dsc1766.JPG

dsc1767d.jpg

dsc1768bh.jpg

dsc1769t.jpg

dsc1770x.jpg

dsc1771y.jpg

dsc1765rl.jpg

Jeg tar med noen "før og etter" bilder også

dsc1727j.jpg

Renninger fra limet som holder vindskjermen

dsc1757s.jpg

img0177cu.jpg

dsc1762k.jpg

Lite representativt bilde pga iPad-kamera, men tar det med for det.

img0173os.jpg

dsc1767d.jpg

Hva har jeg lært denne gang?

Det at en bilprodusent plutselig bare endrer på herde prosessen på lakken de bruker på en bilmodell har jeg fått oppleve før. Denne bilen var ikke som forventet i lakken, men jeg fant koden for å knekke denne også.

Jeg bruker ikke Rain-X mye, men jeg legger det ofte på soltak og biler med generelt strore vindusflater, det ble brukt på alle ruter unntatt frontrute på denne bilen. Det jeg fant ut da er at ved litt raus påføring og derpå renninger, setter spor/merker i vinduene.

Igjen(som før) ble det mindre bilder av selve jobbinga og mer bilder av hva som har skjedd. Men je håper noen av våres kaffetørste trådlesere har hatt en interessant opplevelse med å lese gjennom her da :)

Kom gjerne med komentarer og innspill om dere føler for det!

Endret av Roy Inge
8

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flesteparten av bildene virker ikke inline i posten din, men funker om jeg klikker på linkene og fjerner på slutten...

Ellers var det en bra writeup men en god del lessons learnt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flesteparten av bildene virker ikke inline i posten din, men funker om jeg klikker på linkene og fjerner på slutten...

Ellers var det en bra writeup men en god del lessons learnt :)

Aha, er det der den irriterende feilen ligger? Takk for feed back :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Der forsvant de få bildene som funket også... :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Moderande teknologi :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror jeg fikk til en fiktiv løsning som ihvertfall viser noen små bilder :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

SÅNN! :D B)

Nå skal bilder og hyper linker og annet tull være fikset.

Håper alle nå får se en feilfri S & S nå :)

Bilen står nå klar for salg

image_zpsb297affc.jpg

image_zpsa36b9a13.jpg

image_zps4c8c60fa.jpg

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det ble en bra forandring både utvendig og innvendig :thumbup: '

PS: Noen tips til neste S&S:
-Ha med generelt flere bilder. Både av lakktilstanden før og etter, men også underveis bilder. Utifra de bildene du hadde med, virket det ikke som om det var noe særlig riper. Om man ikke har en sterk lyskilde, (f.eks. halogen-lampe), kan det jo bli vanskelig å få gode bilder av lakktilstanden, så det blir jo straks lettere med godt lys. (Stativ er også en fordel når man tar bilder av lakken)

-Fordel gjerne teksten mellom bildene, slik at det ikke blir så mye tekst på et sted. Og ikke ha alt for mye tekst. (Tror noen blir skremt bort, hvis det er for mye tekst :ph34r:)

God Påske! :)

Endret av Anders_Aa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for konstruktive tilbakemeldinger! -Og komentarer generelt :)

Det med bilder og bildetakning under veis i jobben er en kjent(?) svakhet med meg, jeg prøver å forbedre meg, men ser selv at jeg har litt igjen å gå ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive