Hans Wilhelm

Jeg har vært slem, høytrykkspyler ute i kulda...

28 innlegg i emnet

Våren nærmer seg, og fant til min forferdelse ut at jeg har glemt å sette høytrykkspyleren frostfritt i fjor høst. Det er en Foma 747.

Jeg kjørte den nok "tom" for vann før jeg satt den fra meg, men aner det verste.

Er det noen stalltips om hva jeg bør gjøre før jeg prøver den som kan forhindre skade eller ytterligere skade?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er den frostskadet så er den frostskadet..
Eneste muligheten for å sjekke er å sette på vann og se.

Trenger jo ikke åpne kranen fullt umiddelbart, men bygge opp trykk gradvis for å se etter lekkasjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis den er tint er det vel bare å sjekke at kontakter og koblinger ikke har rustet eller irret, koble til og se etter lekkasjer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har brukt HT'en flere ganger ute i minusgrader, aldri hatt noe problemer med det. Og den har nok stått i frost noen ganger i vinter, da jeg ikke tror frostvakten vår er kraftig nok for det store rommet ved siden av garasjen. Så jeg mener det burde gå bra med din også.. Men sørg for å tine den godt opp før du tester da!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble på vann og se om spyleren lekker i underkant. Sjansen er der for at vanninntaket er ødelagt av frostsprengning. Det skal være en av de tingene som ryker, i stedet for noe annet dyrere. Jeg har laget en guide på skifte av frostskadet vanninntak på Foma 747.

http://ohndetail.blogg.no/1361702626_diy_reparasjon_av_fro.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hender at pistol og koblinger ryker av frostsprenging og.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min 6-7-8 år gamle Karcher har aldri stått frostfritt. Tømmer den alltid for vann etter bruk, men fungerer fortsatt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sett den inn i varmen så den får tint seg opp skikkelig først. Sitter det litt is i den vil den ikke virke uansett. Karchern her frøys, og da måtte jeg bytte en haug med deler som var sprekt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal få den inn i den nye oppvarmede garasjen og la den godgjøre seg ett par dager, før jeg prøver den en dag med sol og vinden i ryggen :-).

Takk!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da er den tint og testet. Ser ut til at pistolen har fått frostskader og lekker, den går stort sett hele tiden, eller tikker av og på ofte, og den lekker i underkant...

Da er det kanskje mest hensiktsmessig å begynne å titte etter ny, hmm. Hvor er det tilbud på slikt om dagen tro??

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det ikke tilbud på Bauhaus på Foma 925 spyler til 3990.- om dagene tro? B)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ihvertfall 825 til 3799,-, og en PW-C23 til 3599,-. Begge 150bar, med henholsvis 550L og 500L. Er denne grønne serien noe nytt, IPC Foma?

Passer "gammelt" Foma utstyr på de nye?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Alt Foma blir grønt når alt skal hete IPC Foma, men alt er likt, kun navne og farge skifte

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foma 925 (eller hva den nå heter i ny grønn utgave) mener jeg står ganske fast på ca 4000.-, hos Bauhaus.

825 er jo samme spec på vasker som 925, men med standard bajonett-innfastning på lansen slik at trådstarter faktisk kan bruke alt ev tilleggsutstyr han hadde til 747'ern. :)

Uansett MYE vasker for pengene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Foma 925 (eller hva den nå heter i ny grønn utgave) mener jeg står ganske fast på ca 4000.-, hos Bauhaus.

825 er jo samme spec på vasker som 925, men med standard bajonett-innfastning på lansen slik at trådstarter faktisk kan bruke alt ev tilleggsutstyr han hadde til 747'ern. :)

Takk for oppklarende svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du vet att det går ann og kjøpe deler til denne og reparere den?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skrukobling på begge nå :)

Endret av Bernhard
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å! Er dette endra altså??

Jaja, går jo an å bytte lanse da til bajonett om det er viktig,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, når de lekker er de ødelagt? Hmmm... Da har min vært ødelagt i mang år.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så, når de lekker er de ødelagt? Hmmm... Da har min vært ødelagt i mang år.

Godt poeng. Den virker jo fortsatt, men jeg blir klissvåt og jeg må fly og skru den av og på siden den ikke stopper selv. Det ødelegger litt av gleden :-(

Skrukobling på begge nå :)

Men kanonen jeg har på 747'en kan fremdeles brukes?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive