Gå til innhold
Fahad

Surfex Hd i kanon eller vann

Recommended Posts

Fahad    15
Fahad

Hei har lest til rundt her på forumet og har skjønt at Surfex med skum (Autofoam) har bedre effekt enn Surfex blandet med vann, stemmer dette? Jeg har ingen mulighet til å bruke høytrykk utenom på bensinstasjon, da finnes det kun en løsning for meg og det er å bruke Surfex blandet med vann? Og det andre spm, kan asfaltflekker lage riper ved håndvask? Det er kanskje ikke nødvendig å bruke pb ved hver vask? Jeg vasker bilen 1 gang pr mnd

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

SurfexHD i lavtrykkskanne og Autofoam gjør samme jobben. SurfexHD kan også brukes rett i skumkanon med HT. Du får mest vaskekraft pr. liter ved å kjøpe SurfexHD og den er kjekk som rengjøringsmiddel der skumkanon ikke passer seg å bruke. Inne i dører og vannkanaler f. eks.

Største bekymringen her mener jeg er at forvask ikke blir optimal uten en grundig avspyling med høytrykk. Hageslange funker fint til skylling, men for å fjerne mest mulig før berøringsvask, er en høytrykkspyler overlegent best. :)

Jeg har som rutine på mine egne voksede biler at jeg tar en runde Prickbort ved neste vask, når jeg kjenner nupper i lakken etter en vask. Altså bruker ikke jeg Prickbort først, med mindre jeg har en skikkelig vintermøkkete bil. Da vet jeg at det trengs.

Nupper som sitter fast i lakken riper ikke andre steder, så det ville jeg ikke bekymret med for.

Skal du maskinpolere eller ta en lakkrens for hånd, bør nuppene fjernes først i forvask, og rester etter berøringsvask med clay, så lakken er helt glatt. Ellers løsner de under arbeidet, og da er faren for riper, hologrammer/skjolder tilstede. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fahad    15
Fahad

Ok tenkte på at Autofoam holder seg lenger på lakken enn Surfex med vann

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fahad    15
Fahad

Også så jeg på videoen av deg på Autofil, ser der at du bruker IronX ved vanlig vask går dette også greit å bruke ved vanlig vask eller vil den fjerne voksen? Lest litt om dette også her men alle har litt forskjellige meninger

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Ok tenkte på at Autofoam holder seg lenger på lakken enn Surfex med vann

Jo det kan hende, men surfexHD har mer direkte kontakt med lakken. Jeg har ikke merket noen stor forskjell i rengjøringseffekten mellom de to.

Noe større risiko for kjemiskjolder kan det være hvis du bruker SurfexHD sterk i lavtrykkskanne. Men det har mer med at skumkanon uansett blander ut det som havner på lakken, så kjemien ikke blir like konsentrert. :)

Også så jeg på videoen av deg på Autofil, ser der at du bruker IronX ved vanlig vask går dette også greit å bruke ved vanlig vask eller vil den fjerne voksen? Lest litt om dette også her men alle har litt forskjellige meninger

Noen opplever at voksen svekkes i liten grad. Jeg bruker kun IronX under hovedrengjøring på våren hvor det skal vokses etterpå, eller når en bil skal maskinkorrigeres og clayes uansett.

For folk flest, som kun skal kjemisk lakkrense for hånd, er IronX og lignende mye tryggere enn clay som kan lage merker. Derfor er ironX bedre for de uten poleringsmaskin. :)

IronX/Corroless sparer også clayen for en del smuss. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg husker når jeg sto med polergarn og plagde meg over asfaltflekkene på biler som jeg og en kompis polerte om sommeren.. Måtte jaggu gni og gni!!! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Tiden før iron-x var fine tider ja...! :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Hei har lest til rundt her på forumet og har skjønt at Surfex med skum (Autofoam) har bedre effekt enn Surfex blandet med vann, stemmer dette? Jeg har ingen mulighet til å bruke høytrykk utenom på bensinstasjon, da finnes det kun en løsning for meg og det er å bruke Surfex blandet med vann? Og det andre spm, kan asfaltflekker lage riper ved håndvask? Det er kanskje ikke nødvendig å bruke pb ved hver vask? Jeg vasker bilen 1 gang pr mnd

Hvis du vasker en gang i måneden ville jeg brukt prickbort ved hver vask. Surfex og vann (1:20) i lavtrykkskanne funker utmerket :)

Edit: Iron X er ikke et produkt som skal brukes ofte. Selv bruker jeg det kun før polering. Har dog svart bil..

Endret av shiznit

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Fahad    15
Fahad

Bruker du Surfex over Prickbort eller pleier du først å spyle av Prickbort ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Jeg spyler av pb før jeg legger surfex. Men mange legger surfex på pb med godt resultat, så gjør det som passer for deg :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Steinar33    14
Steinar33

Jeg liker å fylle i en skvett Surfex ilag med Autofoam for forvask med kanon. Bilen blir i alle fall tilnærmet gullende ren.

Iron X er ALLTID morro å bruke, men dette produktet koster endel. Jeg bruker Iron X når jeg ser at det er "endel" rust prikker i lakken. Med endel så betyr dette at det er over 10 synlige flekker pr panel, blir på hver 3-4 vask (1 vask pr uke og kjører ca 170 mil pr mnd på veldig trafikkerte veier) har det som en regel at bruker jeg Iron X så har jeg også tatt en runde med Prickbort.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
oseb    18
oseb

Blir ikke Surfex og Autofoam litt smør på flesk?? Autofoam er jo basert på Surfex, så det eneste jeg ser du oppnår ved det er at du får en sterk autofoam uten kontroll på blandingsforholdet.

Jeg ville droppa Surfex'en i blandinga og heller tillsatt en dæsj Jif skum eller annen bilsåpe/skumsåpe.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig