oseb

PDR - Paintless dent repair tråden

100 innlegg i emnet

Jeg har lyst til å opprette en egen tråd rundt tips og erfaringer med PDR. Jeg har akkurat kjøpt et kit fra statene, og gleder meg til å prøve. Jeg vet at andre her på forumet har kjøpt tilsvarende PDR verktøy, og det er sikkert mange som har erfaring med dette.

Både tekniske spørsmål, tips, erfaringer og produkterfaringer rundt glue pulling og/eller generell PDR er denne tråden tenkt for.

Med så mye kompetanse, initiativ og velvilje som finnes her inne, så tipper jeg det er mange som har erfaringer med dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Henger meg på denne her. Får snart mitt kit i posten og har gjort klart testpaneler som jeg skal hamre løs på! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra insj! Har vært interessert i PDR en stund, men ikke tatt steget og bestilt noe ennå. For mye utvalg, for lite penger og tid ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra insj! Har vært interessert i PDR en stund, men ikke tatt steget og bestilt noe ennå. For mye utvalg, for lite penger og tid ;)

Jeg hoppa i det. Ikke noe å vente på! :P

Tenker jeg setter opp en logg etterhvert hvor jeg legger ut litt info osv. der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra..,

Jeg har også ordnet et testpanel, men dessverre "må" jeg få dette til for å fixe den hit'n run konebilen fikk her om dagen. Prøver å ordne meg et testpanel med metallic, for å sjekke påvirkning også etter rub/polering.

Meringdal: hvis du oppretter blog/andre poster så legg gjerne igjen en link i denne tråden. :) har savnet det i andre slike tråder, linker gjør det mye enklere å navigere til korrekt tråd fremfor å søke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har kommet igang? Settet mitt ligger i tollen nå! :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke fått noe enda, ikke sporet det til landet her enda heller. Men testpanel er ferdig bulket og klar til retting. En ting jeg er spent på hvor nærme lakksprekk man kan lime og hva de mener med forsiktighet ved opplakkerte paneler. Håper virkelig ikke at dette kun fungerer på biler med orginallakk. Uten PTG er det jo umulig å vite om noen har lakken opp. Og med PTG blir det forstatt bulker i omlakkerte panel.

Det er jo sef en mulighet å massere fra innsiden, men lim gjør jo access rimelige enklere.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du trenger normalt ikke tenke på om det er opplakkert eller ikke.
Har lakkereren gjort noe i nærheten av en skikkelig jobb vil det ikke bli problemer.
Dersom det er gjort en hjemme i garasjen lakk hvor man ikke har rengjort eller mattet området som skal lakkes så kan det vel tenkes at lakken kan slippe, men da er det ikke din feil. Det samme er jo om det ligger 2mm sparkel under, men da vil dette sprekke når bulken lages, så at det skulle by på noe ekstra for din del kan jeg ikke tenke meg.


Der hvor lakken har sprukket kan du ikke bedrive PDR uten å risikere at lakk følger med opp.. men da driver du heller ikke med PDR men tradisjonell oppretting..

Endret av Magne/Otta Detailing
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Magne:

Takk for info.. Det var slik du forklarer jeg håpet det skulle fungere. Når produsenten skriver slik, så er det vel også for å fraskrive seg ansvar for slurvete lakkering etc..

Jeg har en liten bulk helt fremst på bakdøra og i knekken inn mot B-stolpen har den sprukket. Hvor nærme tør du lime? 1cm i fra? Jeg legger ved bilde.

post-5104-0-96613000-1364665216_thumb.jp

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er litt skuemmelt å dra ut bulker hvor lakken har sprukket. Da er på en måte forseglingen brutt allerede.

Du har ikke mulighet til å banke ut denne fra innsiden?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her vil jeg si som meringdal, ta den fra baksiden dersom det finnes mulighet..
Kansje det går med lim, men jeg vil ikke være den som sier at slik og slik går i dette tilfellet, og så ender det galt ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nja, har kikka litt på innsiden, men det er jo en fals der, så tilgjengelighet er ikke så god innenfra. Fu*** hit'n run i P-hus. Skal sjekke mer siden, nå er det skål i rødvin..

Spørs om jeg ikke må banke lignende bulk i testpanelet for å se hvordan det går.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har snart det meste av sånt utstyr, men har ikke rukket å prøve.Men har lest nok til at jeg ville vært meget skeptisk til å dra ut denne :) Jeg hadde nok prøvd, men bare en gang og med meget liten lim plugg eller hva et heter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Den bulken vil nok bli vanskelig å dra ut, å siden det er fals på baksiden, så gjør det den ekstra hard. Jeg har en kamerat av meg, som har jobbet med dette i 10+ år, og er meget dyktig, å han er meget forsiktig med å bruke lim på opplakkerte flater, for det er stor fare for at lakken kan slippe der, han hadde aldri opplevd at lakken slipper på original lakk.

http://caropractor1.no/

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har snart det meste av sånt utstyr, men har ikke rukket å prøve.Men har lest nok til at jeg ville vært meget skeptisk til å dra ut denne :) Jeg hadde nok prøvd, men bare en gang og med meget liten lim plugg eller hva et heter.

Min ligger enda i tullen i Oslo. Påskedager altså.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg fikk utført PDR på min bil, på to steder.

På døren hadde jeg en kjedelig hit n run som i følge Møller Bil ikke enkelt lot seg fikse og som ville koste kr 10.000 å fikse, dette pga bulken var så slakk (ca 10-15 kvadrat cm), knapt synlig men likevel veldig synlig fra siden. Med PDR ble dette 100% perfekt og kostet kr 2000. DRITT kjedelige penger men bedre enn alternativet og jeg ble alltid forbanna hver gang jeg så bulken.

Lakken var uskadet og berget.

På bakluka var det en liten ryggebulk på ca 6-7 cm i lengde og 3-4 cm i bredde, veldig avrundet men dyp bulk. Her sprakk lakken noe men han som utførte PDR fylte i med lakk og klarlakk så det ble brukbart. Dette område skal slipes ned og gjøres finere til våren. Denne kostet kr 2500. Gleder meg til å høre hvordan dette går med dere som har bestilt PDR-sett. En ting er i alle fall 100% sikkert, her er det et ENORMT marked.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min ligger enda i tullen i Oslo. Påskedager altså.

Du får gi en lyd visst du treng en bil å øve deg på ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du får gi en lyd visst du treng en bil å øve deg på ;)

Hehe ja er vel nok å sette fingrene i! Tror det blir å øve på løse paneler slik man ikke lager det værre enn det var! Ser Silset har kommet i gang :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Morn :) laster opp noen bilder nå og legger ut en tråd i morgen.Øvde på min egen bil :) Mer spennende da!

Hehe ja er vel nok å sette fingrene i! Tror det blir å øve på løse paneler slik man ikke lager det værre enn det var! Ser Silset har kommet i gang :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

I dag har jeg godt å melde!

Prøvde settet fra DentTools på prøvepanel. Det var en Audi 80 burgunder som måtte bøte med den ene døra.

41798BE7-6730-488D-9F61-0A88F2B7BD46-963

Kjøpte med en del ekstra "tabs" som skulle vise seg å være nødvendig, for noen av disse røyk med en gang.

A58456B0-3815-4EBC-A8DC-0D7B00D376CA-963

Frem med kulehammeren og banke noen skikkelige bulker..,

79974F74-7D31-4A98-998E-EBEA81A8159D-963

Tab er valgt ut og limt på den største til høyre. Jeg var litt for raus med limet så tab'en røyk første gang. Jeg røyk to tab's og begge var av samme fabrikat. :rofl1:

9AD7EF74-E0EC-43AB-98BC-847BD2ECAE56-963

Jekken er satt på og starter pulling! :) spennende..,

B3EA128C-C5EC-449B-91A8-D52896FD97C6-963

Bulken er dratt ut endel, men fortsatt mangler noe, du ser lampa som gir referansene utvider seg noe. Ny runde med liming..

D186917A-202C-49BE-AD34-7BC3574DB6C4-963

Bulken er nå dratt ut, du kan se "high points" ved sammentrekningen i gitteret fra lampa og må tappes ned med hammer og pigg.. Dette var mye mer tidkrevende å få bra enn selve limingen.

Her har jeg holdt på i ca. 10min med tapping. Ganske bra til å være 1 dags fartstid i min målestokk..

C8B82AC0-8DEC-4C14-AD70-47FDF06009C1-963

Gadd ikke å holde på med mer på denne nå. Fikk vondt av å se hvor mye denne trengte en runde med korrigering så jeg gikk derfra, mens jeg fortsatt smilte..

Så fant vi ut at jeg skulle prøve på bilen til en kollega. (Se den fine fingeren øverst på iPhone kameraet:)

)

46019AC6-520F-48E4-BB59-61FE40C38406-963

Måtte jo prøve glidehammeren også.. Atlas tab dette også, røyk før limet gikk!! Pokker!

DF3E08E5-0C62-413E-8745-724C5FB3FC70-963

Rykte gikk og samboeren til en kollega kom med bilen sin.. Tre bulker, en på bagasjelokk, en på knekken på døra, og en på førerdøra under håndtaket. Det begynte å bli kjølig, så jeg husket ikke å ta bilder av to av de. Her kommer den på førerdøra under håndtaket.

9C69D590-659D-4041-842E-923D2B29BB3B-963

Tab limt på og jekkes ut.

AB527914-79CE-41FA-987E-F8AB82E98F97-963

Første liming ga veldig bra resultat. Bulken sees fortsatt i horisonten akkurat i overgangen mellom skog og himmel. Ny liming og jekking!

06EB7CB8-C7F3-4BA4-9495-060F82E59B9C-963

Etter andre forsøk med liming, hadde vi ikke lyst til mer. Resultatet ble veldig bra..

7BB44AB8-70D8-406A-B4C5-77796C46A0A7-963

Denne gangen ble bulken veldig lite synlig, og skarp i midten med litt lakkskade så vi ville ikke prøve mer. Bileieren var 100% sikker på at denne bulken ikke kom til å bli bra, men viste seg å bli desidert best.

Dette var utrolig gøy og lett.. Stort smil i dag, dette gikk like bra som jeg kunne drømme om.

På samme måte som med vask/korrigering så tror jeg nå at ALT kan bulkrettes stålvask, sikringsskap med bulk, kjøleskapdør ALT ALT ALT.... ;)

Dette gikk bra og jeg gleder meg til å få vekk skammensbulker i dører etc..

:thumbs::thumbs:

8

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive