bsa

Hvor fort tappes et bilbatteri?

Kjører visst for lite...og lader visst for lite også...
Skulle ut og sett i laderen da bilen skal brukes i helga. Har en sånn liten Defalader som er montert fast nedi motorrommet. Må visst bare begynne å ha den i hele tida.

Nå var jeg vel ute og putra litt til butikken sist torsdag og noen dager før det hadde jeg hatt i laderen og den sa seg fornøyd og lyste så grønnt og fint atte. Men nå var det helt tomt. Alarmen gikk, dørene ville ikke opp med fjernkontrollen, og nødnøkkelen ville seff ikke inn i hullet og nevnte jeg at alarmen gikk!? Grrr.

Fikk nå henta litt smøring på boks og fikk låst opp men måtte krabbe inn i bagasjerommet via skiluka, som heldigvis ikke var låst, fikk ut kabler og fikk satt på laderen. Og bilen holdt omsider kjeft.

Batteriet er nytt av oktober i fjor. 75Ah tror jeg det var, fra Sønnak. Har nok desverre vært utladet en gang allerede...skulle jo ha lært da :blush:

Er det normalt at et batteri tappes så fort?
Hvor skadelig er det for et batteri at det lades ut?
Og er den Defaladeren min tilstrekkelig til å få batteriet helt fullt igjen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Koble et amperemeter i serie mellom minuspol og karosseri. Da ser du hvor mye strøm bilen trekker når den står stille. Vent noen minutter etter at dører etc er lukket så ingen systemer forbruker strøm når du måler.

Trekk ut en og en sikring til du finner strømtyven. Alarm, kupelys i hanskerom er aktuelle kandidater. Sjekk også ladingen. Den bør være over 14.4 Volt med motor i gang, ellers vil batteriet gradvis tappes selv under kjøring.

75Ah batteri tåler forbruk av 1 ampere i 75 timer før det er tomt. Normalt strømtap er mye lavere. Bilen bør tåle flere uker stillstand under ideelle forhold.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ett batteri bør ikke bli ødelagt over 1 års tid så det tror jeg ikke , jeg hadde ett Biltema batteri og landa det ut 3 ganger hvertfall på de 3 åra det sto i bilen og at sønnak er noe dårligere enn Biltema det tviler jeg egentlig på, er du sikker på at dynamoen er i orden ?

Hvor lite kjører du ? Står bilen lenge mellom hver gang og den i tilleg bare blir brukt på små turer så tappes det nokk relativt fort ja.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis batteriet har vært utladet i kulde kan det fryse og bli ødelagt...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det høres veldig rart ut at det har ladet seg ut SÅ fort. Jeg kjørte meg et AGM batteri, 75Ah. Dette var vel rundt samme tid som deg tror jeg. Jeg kjørte veldig mye smått. 4km til stasjonen, 4km hjem, 1 mil til jobben til dama,1 mil tilbake. Når jeg satte laderen på etter å ha kjørt slik i noen måneder var det begynt å bli tomt. Det kommer nok veldig an på hvor mye du kjører, men jeg synes at det høres veldig rart ut.

Virker som at ØHN har stålkontroll når det kommer til tips med hvordan man kan sjekke hvorfor dette skjer, så anbefaler at du følger tipsene hans.

Håper det løser seg!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Et friskt nytt batteri taper 1% kapasitet pr dag. Ett ok bilbatteri bør kunne stå I fire uker uten at du merker særlig tap av kapasitet. Det høres ut som at batteriet ditt er ødelagt, eller at noe I bilen tapper det. Er det nok syre på det? Laderen din bruker 24 timer på å lade et flatt batteri. Et slikt batteri tar ikke skade av å lades ut, men det tar skade av å stå utladet.

Endret av Ambu
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for innspill :)

Jeg får huke tak i en av disse kontor-ingeniørene på jobb med amperemeter og få litt hjelp til litt måling.

Kan jo nevnes at bilen står i uisolert-blikkboks-felles-garasje-med-plenty-av-lufting, så det blir jo kaldt der.
Kjører veldig lite, nedi svingen til butikken og en halvtimes tur til familiebesøk annenhver uke el no kanskje?

Syrenivå har jeg ikke peiling på, men kommer man til sånt på batterier nå om dagen da?

Jeg er heller ikke sikker på dynamoen nei, men uansett så kjører jeg nok for lite til at den vil gi noe voldsom effekt uansett (?)

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defa Laderen gir vel i mellom 2-5amp så den går under vedlikeholds lader.

om batteriet er helt flatt så klarer ikke den og lade den helt opp, da må du ha kraftigere saker

mitt tips er at det gått en celle i batteriet. men det vil du se om du gjør ØHN sier

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det bilen i signaturen din det gjelder?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

4A tror jeg det var ja...får sjekke hva vi har på jobb da...

Ja, bilen i signaturen ja (glemmer liksom å si noe om det, er liksom eneste bilen jeg har :P )

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Defa Laderen gir vel i mellom 2-5amp så den går under vedlikeholds lader.

om batteriet er helt flatt så klarer ikke den og lade den helt opp, da må du ha kraftigere saker

mitt tips er at det gått en celle i batteriet. men det vil du se om du gjør ØHN sier

Joda - Den Klarer fint å fullade batteriet - det tar bare tid. 24 t til 80 %, forutsatt at batteriet er I orden.

At mulig årsak er en gåen celle, er jeg helt enig i.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive