R. Molnes

S&S: Mercedes Benz E-klasse E240 1998

logo2.png

Mercedes Benz E-klasse E240 1998

Dette blir en kort S&S da jeg tok denne bilen innvendig og utvendig på to dager, totalt 20 timer. Bilder ble tatt litt i hytt og pine for å få dokumentert før og etter, hvertfall utvendig. Dette er første fulle jobben jeg har tatt i de nye lokalet jeg har fått skaffet meg, så det var jo rett så kjekt :)

Utstyrsliste og prosess

Vask

  • Scholl RIM7 (20 min)
  • Prickbort på tørr bil (10 min)
  • Surfex 1:5 over dette (10 min)
  • Høytrykksvasket
  • Gritguardbøtte med chenille mit
  • Meguiars NXT såpe
  • Høytrykksvasket
  • Clayet med Bilt Hambers regular
  • ONR 1:10 som claylube
  • Spylt over
  • Tørket med miracle dryer tørkehåndkle

Korrigering

  • Scholl S17
  • Scholl blå pad
  • Scholl S30+ EC
  • Scholl oransje pad
  • Flex roterende og DA

Annet

  • Åndedrettsvern under kjemikaliebruk
  • Latex hansker
  • 3M maskeringstape
  • Nanolotus mikrofiberkluter
  • Kärcher høytrykkspyler
  • Nilfisk våtstøvsuger
  • Foma munnstykke
  • Meguiars APC
  • Rain-X ruteforsegling
  • Swissvax Pneu
  • Swissvax Shield
  • Swissvax Crystal
  • Swissvax Leather Milk
  • Lofritt papir
  • Scholl CF02 kontrollspray
  • Scholl våtslipekit med P2500 og P3000
  • Diverse koster (felger, dekk, detail og tekstil)
  • Meguiars NXT metal polish
  • ...

Vi har hatt periodevis tørre og fine dager, men akkurat før denne jobben kom det en del snø og temperaturen sank betraktelig. Derfor ble det ingen bilder av vask.

Min stående ute i kulden...

DSCF0696.jpg
DSCF0699.jpg
Etter vask ble bilen tørket og satt inn i lokalet.
DSCF0710.jpg
DSCF0711.jpg
DSCF0712.jpg
DSCF0713.jpg
DSCF0714.jpg
DSCF0715.jpg
DSCF0716.jpg
DSCF0717.jpg
DSCF0718.jpg
DSCF0719.jpg
DSCF0722.jpg
DSCF0723.jpg
DSCF0724.jpg

Bilen bar preg av daglig bruk og hadde mye swirls og rds over hele. Bilen hadde også flere rustbobler her og der. Enkelte plasser var der dype riper tvers gjennom der det hadde dannet seg rust. Det ble ikke avtalt å ta de denne gangen, men etter eier fikk se sluttresultatet av bilen ble det sagt at dette måtte tas.

Bilen ble først innvendig renset. Stoffseter og enkelte detaljer i midtkonsoll av skinn.

DSCF0725.jpg
DSCF0726.jpg
DSCF0727.jpg
DSCF0729.jpg
DSCF0733.jpg
DSCF0734.jpg
DSCF0735.jpg
DSCF0737.jpg
DSCF0740.jpg
DSCF0742.jpg
DSCF0743.jpg
DSCF0744.jpg
DSCF0746.jpg
DSCF0748.jpg
DSCF0749.jpg
DSCF0751.jpg
DSCF0755.jpg
DSCF0756.jpg
Noen flotte ferdigbilder blir det dessverre ikke innvendig. Viser kun bildene for å vise jobbomfanget.
Tapet opp for kombotesting, som denne gangen falt på Scholl S17+ på blå pad og deretter avslutter med Scholl S30+ EC på oransje pad.
DSCF0754.jpg
DSCF0757.jpg
DSCF0758.jpg
DSCF0759.jpg
DSCF0760.jpg
DSCF0761.jpg

Motorvask ble også tatt.

DSCF0773.jpg

Ferdigbilder

DSCF0775.jpg
DSCF0780.jpg
DSCF0782.jpg
DSCF0783.jpg
DSCF0784.jpg
DSCF0789.jpg
Det var kjekt å få tatt en bil som hadde en del km på telleren og hadde fått oppleve den del. Lakken synes jeg var medium hard og var grei å jobbe med. Eier ble godt fornøyd med jobben, og det er ikke noe som er bedre. Det ble samtidig nevnt å ta lakkfylling i de dype ripene ved en senere anledning. Resultatet endte med å booke time for bil nr 2 fra samme eier også. Eier og detailer godt fornøyd!
Takker for titten!
Endret av R. Molnes
22

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se så, bra jobba :)

Så for meg at lakken på disse bilene var lik de fleste mercedesene jeg har vært borti = hard lakk.

Jeg syns det er like gøy hver gang å se en blankpolert orginal eldre bil med hjulkapsler(!!) komme trillende gjennom gata :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid arbeidsinnsats på 20 timer dette. Det meste kan være omlakkert på disse, så ingen garanti for at lakken er knallhard. Like ofte varierer den stort i hardhet fra panel til panel. Ellers imponerende at første eier har kostet på seg V6 motor, men deretter lukket lommeboka og krysset av for enkleste "Classic" utstyrsnivå med økonomistoff i seter og standard-treverk.

Bilen ble uansett flott etter dette løftet :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv en sølv mercedes som har fargekode C775. Regner med at det er keramisk? Men både panser, bakfanger, forfanger og deler av venstre bakskjerm er lakkert på nytt. Hva skal man passe på i slike tilfeller når man skal polene et slikt område?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Så bildet på facebook og ante meg at det var en W210 du holdt på med ja! :D Gratulerer med første fulle jomfrujobb i nye lokaler! Cred :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Pen forskjønning av uslitelig bil :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ble utrolig pen denne! Var lite rust på denne, i forhold til det pleier å være på E klassen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Se så, bra jobba :)

Så for meg at lakken på disse bilene var lik de fleste mercedesene jeg har vært borti = hard lakk.

Jeg syns det er like gøy hver gang å se en blankpolert orginal eldre bil med hjulkapsler(!!) komme trillende gjennom gata :)

Dette trodde jeg også. Jeg tok en 2009 c-klasse svart metallic som hadde veldig hard lakk, men denne var mye lettere å jobbe med. Alle panelene var lik på denne her også, jeg snakket med eier og han hadde ikke lakkert opp noen av panelene i sitt eie og var rimelig sikker på at forrige ikke hadde gjort noe. Importert fra tyskland.

Ja, det er litt morsomt. Blank ble den :)

Solid arbeidsinnsats på 20 timer dette. Det meste kan være omlakkert på disse, så ingen garanti for at lakken er knallhard. Like ofte varierer den stort i hardhet fra panel til panel. Ellers imponerende at første eier har kostet på seg V6 motor, men deretter lukket lommeboka og krysset av for enkleste "Classic" utstyrsnivå med økonomistoff i seter og standard-treverk.

Bilen ble uansett flott etter dette løftet :thumbup:

Takker! Som jeg skriver til Roy Inge her, så snakket jeg med eier for jeg antok at bilen hadde ulike paneler som var lakkert opp igjen, men han fortalte at han i sitt eie ikke hadde lakkert opp igjen noe på den. Så gjennom hele så var det lik kjøring på alle paneler :)

Ja dette var litt spesiellt synes jeg. En voldsom kraft under panseret hvertfall.

Takker :)

Har selv en sølv mercedes som har fargekode C775. Regner med at det er keramisk? Men både panser, bakfanger, forfanger og deler av venstre bakskjerm er lakkert på nytt. Hva skal man passe på i slike tilfeller når man skal polene et slikt område?

Fant ikke papirer på bilen, og fikk ikke tid til å sjekke opp spesifikasjoner på bilen før jeg startet. Jeg var forberedt på å måtte skifte taktikk da jeg trodde bilen hadde blitt omlakkert på enkelte paneler, men dette var grei kjøring gjennom hele.

Så bildet på facebook og ante meg at det var en W210 du holdt på med ja! :D Gratulerer med første fulle jomfrujobb i nye lokaler! Cred :D

Liker dette! Hehe, takker så meget. Kjekt å få seg egen plass å holde på :)

Pen forskjønning av uslitelig bil :)

Takker så meget!

Ble utrolig pen denne! Var lite rust på denne, i forhold til det pleier å være på E klassen.

Takker! Det var enkelte rustbobler her og der, og eier spurte meg om jeg oppdaget noe rust. Jeg viste til noe påbegynnende i fremre hjulbue på førerside. Ellers var det ikke mye å finne, nei :)

Endret av R. Molnes
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :) Cred for ett bra løft på gammel sliter og 50/50 bilde!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott dette! For å pirke så mangler siste finish i hjulbrønn - bare bones :P men er jo lite vits med dette været, men gjør seg på ferdigbilder :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjekt å se du har kommet deg tilrette i nye lokalet og må si dette vart et bra reusltat av en sliten lakk :)

Cred!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte det vaskeresultatet. Hva var det for middel du brukte for å forvandle Audien til Mercedes? :lol: Cred

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Likte også oppgraderingen av som vaskinga medførte. Og det var en godt utført jobb. Grønn knapp er trykket.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba :) Cred for ett bra løft på gammel sliter og 50/50 bilde!

Takker så meget :)

Flott dette! For å pirke så mangler siste finish i hjulbrønn - bare bones :P men er jo lite vits med dette været, men gjør seg på ferdigbilder :)

Pirkebusiness? Ja du har rett i det, men barebones er ikke i mitt sortiment, dessverre. Skal vurderes :)

Kjekt å se du har kommet deg tilrette i nye lokalet og må si dette vart et bra reusltat av en sliten lakk :)

Cred!

Takker! Kjekt å få sitt eget, helt klart :)

Likte det vaskeresultatet. Hva var det for middel du brukte for å forvandle Audien til Mercedes? :lol: Cred

Audiwanish fra Cillit Bang ;) Takker!

Likte også oppgraderingen av som vaskinga medførte. Og det var en godt utført jobb. Grønn knapp er trykket.

Oppgradering? Nå synes jeg vi alle bare skal være venner her :P Takker så meget!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på fin bil, cred :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin jobb på fin bil, cred :D

Takker! Ja, synes bilen fikk seg et velfortjent løft :)
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive