Gå til innhold
Popp

Hvilke sommerdekk?

Recommended Posts

Popp    59
Popp

Har lenge fundert på hvilke sommerdekk jeg skal gå for i år, har kommet frem til forskjellige dekk selv, men er også åpen for forslag..

Dekkene skal ha mest mulig grep på både tørt og vått, samt være trygge mot vannplaning, disse skal stå på familietralla, så slikt er mye viktigere enn hvor fort de blir slitte, for nye dekk kjøper jeg før det trengs uansett..

At de har lite vegstøy er selvfølgelig en fordel, men ikke like viktig som tryggheten ;)

De jeg har titta litt på er

• Nokian zLine
  • Goodyear Eagle F1 Assymetric 2
  • Michelin Pilot Super Sport
  • Vredstein ULTRAC Sessanta

Eneste jeg vet er at continental er uaktuelt, har prøvd forskjellige typer sommer og vinterdekk fra dem, og disse er glatte på alle typer føre, har mye støy og slites ned fortere enn en viss admin(her nevnes ikke navn) her inne blir full oppe i Verdal..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Veldig fornøyd med Vredestein dekkene :)

Men Michelin er jo rosinen i pølsa da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Uansett hva du ender opp med, så er det viktigste av alt å kjøre etter forholdene. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Kjører Falken Ziex dekk på alle bilene jeg

Rimelig fra dekkonline og godt feste! er vel godkjent/anbefalt om man vil kjøre litt på bane også.

Jeg er ihvertfall utrolig fornøyd med mine, lite støy og bra feste.

Så skader det heller ikke at de er bittelitt smalere en de fleste andre merker i samme dimensjon så får litt ekstra dekkstrekk for de av oss som ønsker det :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg er veldig fornøyd med Conti, og kjører dette for 3. år på rad nå. Men siden det er helt aktuelt for deg, så kan jeg også si at jeg er fornøyd med Michelin sine sommerdekk. De jeg hadde på der hadde vært på siden 08/09 (tipper jeg) og ble byttet for en uke siden. Så de holder jo en stund og da :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 323
Bernhard

Uansett hva du ender opp med, så er det viktigste av alt å kjøre etter forholdene. :)

Dekkene avgjør jo mye av åssen man kan kjøre etter forholdene :) Jeg hadde Nankang som lånedekk en sesong, og når du må legge deg 20-30km/t under fartsgrensen på vanlig regn fordi det begynner å plane med engang, så er ikke det noen artig følelse :)

Jeg legger heller litt ekstra penger i dekkene og litt mindre penger på felger for å sikre familien mest mulig :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

x2 på Vredestein Sessanta, selvom det er de eneste kvalitetsdekka jeg har hatt. Har ikke kjørt med de lenge ennå, men hittil virker de veldig gode på 225/40R18. Vanvittig godt grep og styring, sportslig, men samtidig mykt og komfortabelt. Rett og slett inspirerende å kjøre på. Synes ikke de støyer mye heller faktisk.. Fin pris var det også!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Jeg legger heller litt ekstra penger i dekkene og litt mindre penger på felger for å sikre familien mest mulig :)

x2. Viktig å kjøpe dekk med kvalitet og som gir deg godt grep. Er ikke akkurat morsomt med vannplaning i 90-110km/t. Og spesielt ikke i en sving.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Enig. Her skal jeg aldri kjøpe billigdekk til bilene våre igjen..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bjørn_A    106
Bjørn_A

Jeg har vredestein og er storfornøyd, synes de er veldig gode i regnvær. merker det er mye mindre vannplaning på en måte. og på tørre veier sitter de som klistra! :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popp    59
Popp

Har sett litt ekstra på Vredstein helt siden jeg begynte å se etter dekk da disse har fått mye skryt på VACN-forumet, og det er jo ikke noe minus at de ser godt ut heller :) Men etter hvert som jeg har sjekka tyrereviews.co.uk så har jeg vurdert Michelin sine mer og mer..

Felgene blir forøvrig orginale mørkegrå 19" Audi TTRS felger som jeg kjøpte billig av en kar på eBay :)

Tror dette skulle gå bra med tanke på at samboern som bruker bilen straks er ferdig utdanna trafikklærer og det sitter ei lita ei på 4mnd i baksetet :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Pilot supersport har jeg ikke prøvd selv, men de skal være knallbra. De er dog vanskelig å skaffe å har lang leveringstid om du handler gjennom norsk forhandler i hvertfall.

Ellers er Bridgestone Potenza knallgode dekk. Hadde Potenza RE050A før og har Potenza RE002 nå, begge er supergode dekk som ikke koster skjorta.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Krisse    332
Krisse

Har Nokian Hakka Z her, fungerer flott på vått og tørt :) Gode for 300km/t...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Popp    59
Popp

Kjører Falken Ziex dekk på alle bilene jeg

Rimelig fra dekkonline og godt feste! er vel godkjent/anbefalt om man vil kjøre litt på bane også.

Jeg er ihvertfall utrolig fornøyd med mine, lite støy og bra feste.

Så skader det heller ikke at de er bittelitt smalere en de fleste andre merker i samme dimensjon så får litt ekstra dekkstrekk for de av oss som ønsker det :D

Har Falken FK-etteellerannet på volvoen, sitter som ett skudd på vegen og er godt fornøyd, godt grep hele veien nei til slicks, unntatt på vått selvfølgelig..

Men skal se nærmere på Falken også siden jeg har gode erfaringer med dem :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tommy    5 889
Tommy

Helt klart Michelin super sport, har flere bekjente som bruker disse, og med bare positive tilbakemeldinger. Blir et sett med slike på M3'en min til våren.

Har hatt Vredestein ultrac sessenta, å min erfaring, var at det var meget bra dekk, men de begynte å spore en del, da de var halvslitte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Hehe, kan ikke si jeg har merket noe problemer på vått føre med mine Falken Ziex dekk, sitter så støpt selv om man gir det bilen har.. men quattro hjelper sikkert mye når jeg tenker meg om :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
olemlan    2
olemlan

Har god erfaring med Continental ContiPremiumContact 5 på min Mercedes E350CDI med dimensjon 245/45/17 ingen antydning til sporing og godt grep på våt og tørr asfalt. Har tidligere hatt Pirelli P Zero Rosso på en annen MB å dette sporte helt vilt og lagte mye støy!

Link til ny NAF test: http://www.naf.no/Alle-saker/NAF-eksperten/Forbrukertester/Dekktest/Sommerdekktest-2013/Continental-ContiPremiumContact-5/

Endret av olemlan

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Concker    1 222
Concker

Naf testene er litt sånn bob bob, kan brukes som pekepinn men 1 dekk som er bra på 1 type bil kan være mindre bra en annen ;)

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dennis    534
Dennis

Michelin Pilot Super Sport er knall gode dekk, men de slites ganske fort. Men det der er alltid et kompromiss. Skal du ha gode dekk som sitter bra på veien må man ha mykere gummi.

Sto selv mellom Michelin Pilot Super Sport og Goodyear Eagle F1 dette året på min. Men tror faktisk jeg tar med Nokian zLine dekket i vurderingen.

For Nokian Hakka Z var et bra dekk og zline skal være bedre. Ser at jeg får Nokian zLine til 1300kr dekket i dim 235/40-18 Så var ikke dyre dekket akkurat. Liker selv litt smale dekk så jeg får litt dekkstrekk :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sondre    182
Sondre

Jeg har bestilt Bridgestone Potensa S001 til de nye felgene mine :)

Spent på hvordan det vil oppføre seg

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig