Gå til innhold
xc70

Bruk av momentstaver.....

Recommended Posts

xc70    1
xc70

Jeg lurer litt på dette med momentstaver i kombinasjon med muttertrekker. Er det slik å forstå at dersom en setter på en momentstav som "kobler ut" på 110nm så gjør den det samme om du har muttertrekker som drar 200nm eller 400nm ? Hvordan hvirker en slik momentstav ?

Noen som vil forklare dette for meg ? :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Momentstaven bestemmer ja.

Om du setter den på 110 så stopper den da (forutser at luftfuktighet, temperatur, luft i kompressor og alle andre faktorer er 100% sann)

Jeg vet ikke hvor sterk du er, men det blir det samme som med en momentnøkkel. Når den stopper på 110nm så har du kraft i kroppen til å ta enda mer.

Slik er staven også i kombo med muttertrekker :)

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 080
Øyvind G

Det som skjer er at jo lenger forlenger du bruker sammen med en muttertrekker jo mer demper dette slagene fra muttertrekkeren så effekten du får på bolt eller mutter blir lavere.

En momentstav er laget med riktig tykkelse,lengde og materiale som skal gi riktig moment sammen med en muttertrekker. De fleste verksteder bruker dette daglig og det er godt nok på et hjul. Selv bruker jeg også momentstav på jobben, men da i størrelse 33mm på 1" muttertrekker som gir 650nm. :)(Med en vanlig pipe isteden for momentstav drar 1" muttertrekkeren ca 2000nm)

Du merker oppnådd moment av at muttertrekkeren rett og slett ikke orker mere. Da bare står den å slår uten at bolt/mutter går rundt. Skru fast til du ser at bilt/mutter ikke går rundt noe mer.

Er du usikker på om du får dratt til 110nm med muttertrekkeren du har, så kan du dra fast med muttertrekker + momentstav, stille inn momentnøkkelen på 110nm og kjenne etter om du får dratt noe mer før momentnøkkelen klikker.

Uansett hvilken metode man bruker for å sku fast hjulene anbelfaler jeg å ettertrekke etter du har kjørt noen km.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå


  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2018

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig

×