xc70

Bruk av momentstaver.....

Jeg lurer litt på dette med momentstaver i kombinasjon med muttertrekker. Er det slik å forstå at dersom en setter på en momentstav som "kobler ut" på 110nm så gjør den det samme om du har muttertrekker som drar 200nm eller 400nm ? Hvordan hvirker en slik momentstav ?

Noen som vil forklare dette for meg ? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Momentstaven bestemmer ja.

Om du setter den på 110 så stopper den da (forutser at luftfuktighet, temperatur, luft i kompressor og alle andre faktorer er 100% sann)

Jeg vet ikke hvor sterk du er, men det blir det samme som med en momentnøkkel. Når den stopper på 110nm så har du kraft i kroppen til å ta enda mer.

Slik er staven også i kombo med muttertrekker :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for svar. Jeg har denn Hitachi elektriske muttertrekkeren.

http://frittlevert.no/mobile/index.php#pro_356

Der hvor jeg kjøpte den mente jeg ikke kunne bruke momentstaver på denne pga at den er for kraftig. Dette stemmer ikke det da ? Hvordan merker man at en slik momentstav "kobler ut" ?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det som skjer er at jo lenger forlenger du bruker sammen med en muttertrekker jo mer demper dette slagene fra muttertrekkeren så effekten du får på bolt eller mutter blir lavere.

En momentstav er laget med riktig tykkelse,lengde og materiale som skal gi riktig moment sammen med en muttertrekker. De fleste verksteder bruker dette daglig og det er godt nok på et hjul. Selv bruker jeg også momentstav på jobben, men da i størrelse 33mm på 1" muttertrekker som gir 650nm. :)(Med en vanlig pipe isteden for momentstav drar 1" muttertrekkeren ca 2000nm)

Du merker oppnådd moment av at muttertrekkeren rett og slett ikke orker mere. Da bare står den å slår uten at bolt/mutter går rundt. Skru fast til du ser at bilt/mutter ikke går rundt noe mer.

Er du usikker på om du får dratt til 110nm med muttertrekkeren du har, så kan du dra fast med muttertrekker + momentstav, stille inn momentnøkkelen på 110nm og kjenne etter om du får dratt noe mer før momentnøkkelen klikker.

Uansett hvilken metode man bruker for å sku fast hjulene anbelfaler jeg å ettertrekke etter du har kjørt noen km.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive