Gå til innhold
Øyvind G

Kan man legge voksen for tynt?

Recommended Posts

Øyvind G    2 071
Øyvind G

Jeg ser mange skiver at man skal legge voks tynt. Det jeg lurer på er, kan det bli for tynt?

Forige gang jeg la på bilen min la jeg venstre side av panseret så tynt at jeg ikke engang kunne se at jeg hadde hvert der. Kan ikke se noe forskjell hittil (har kun vasket bilen 1 gang etter dette).

Jeg sliter med skjolder etter voks og det er derfor jeg spør om dette. Nå jeg ikke kan se voksen før jeg buffer blir det heller ingen skjolder. :)

Jeg har tidligere alltid lagt voks slik at jeg kan se den ligger på lakken og har hatt varierende resultater mtp. skjolder, så det er nok ikke bare av dette det kommer av.

Hvor tynt er det folket legger? Er det noen som har noen innspill rundt dette emne?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Jeg legger normalt tykt, og sålenge jeg vet hvilken voks jeg bruker, er ikke det noen annen ulempe enn at det går litt mer voks. Litt mer jobb å buffe blir det, men overlevbart mener jeg.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Jeg legger normalt tykt, og sålenge jeg vet hvilken voks jeg bruker, er ikke det noen annen ulempe enn at det går litt mer voks. Litt mer jobb å buffe blir det, men overlevbart mener jeg.

Ingen av voksene jeg har er tunge å buffe selv når jeg legger tykt. Problemet er at det ligger igjen litt som det ikke går ann å buffe. Dette synes kun i veldig godt lys eller når det ligger dugg på bilen. (Har laget en annen tråd om dette)

Jeg trives mer selv også å legge litt tykt (slik at man ser hvor voksen er lagt). Jeg vet ikke hvor tykt eller tynt dere andre legger jeg?

For å spørre på en annen måte. Er det oljene i voksen som er legger beskyttelsen eller må det ligge et lag med paste?

Må legge til at denne gangen kan jeg ikke se noen skjolder på bilen min. Hverken der jeg la tynt eller vanlig slik jeg pleier. Det virker nesten som ren tilfeldigjet noen ganger. Enten så har jeg skjolder eller så har jeg ikke.

Endret av Øyvind G

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Er litt uenig med deg her :)

Tynnere man legger desto enklere blir det å fjerne, og når man da har litt sensitiv lakk så er det noe hærk å måtte jobbe enda mer for å få vekk voksen. Da kommer det fort microriper etter microfiberen som på nytt må poleres bort.

Jeg legger alltid tynt for å holde det enklest mulig, kortere hazetid blir det også.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 071
Øyvind G

Tynnere man legger desto enklere blir det å fjerne, og når man da har litt sensitiv lakk så er det noe hærk å måtte jobbe enda mer for å få vekk voksen. Da kommer det fort microriper etter microfiberen som på nytt må poleres bort.

Jeg legger alltid tynt for å holde det enklest mulig, kortere hazetid blir det også.

Hazetid og tykkelse henger absolutt sammen så her har du et godt poeng.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Uenig skal du få være. :) Sensitiv lakk tenkte jeg faktisk ikke på, da det ikke har vært et problem etter at jeg fant ut at biler kan kjøres utfor kaien her jeg bor.

Hazetid er heller ikke en stressfaktor for meg, da jeg normalt rydder og vasker pads og slikt mens jeg venter. Klart; andre kan ha helt andre forutsetninger, vi finner jo forskjellige måter å jobbe på alle sammen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Sensitiv lakk tenkte jeg faktisk ikke på, da det ikke har vært et problem etter at jeg fant ut at biler kan kjøres utfor kaien her jeg bor.

Haha :D

B løser jo vanligvis sånne problemer med en kanne bensin og en fyrstikk, så hvorfor han maser om sensitiv lakk på f.eks. Lexus, skjønner jeg ikke...

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bernhard    2 322
Bernhard

Jeg pleier bare å brenne ned biler med sensitiv lakk, så vi stiller uansett i samme jolle der :)

Er ikke alle som er heldige og har garasjer sånn som oss hvor da feks hazeprosessen må gå kjapt unna :)

Mange måter å gjøre det på ihvertfall :)

B løser jo vanligvis sånne problemer med en kanne bensin og en fyrstikk, så hvorfor han maser om sensitiv lakk på f.eks. Lexus, skjønner jeg ikke...

Fordi det er kjedelig å vaske, claye og rubbe en bil for så å finne ut: "Fuck it, jeg brenner driten" :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Jeg legger vel litt midt på treet tykt lag, slik att jeg ser såvidt hvor jeg har lagt uten å lete i forskjellige vinkler for å se det. Men er det en voks som er ekkel å buffe (CG Celeste feks) så legger jeg så tynt jeg klarer for ikke å jobbe meg ihjel med buffinga.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
trogha    442
trogha

Med swissvax bruker jeg ikke å anstrenge meg så veldig for å få det tynnest mulig, "metter" lakken med 1 lag voks og fiks ferdig.

Med collinite 915 eller MG#16 blir det litt annerledes... Men jeg har uansett aldri sett slike skjolder som Øyvind får etter voks, kun etter påføring av QD i fuktige ukurrante omgivelser.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dr_S    129
Dr_S

Jeg prøver alltid å legge så tynt lag som mulig, men hvis det f.eks er vanskelig å se hvor jeg har påført og ikke, legger jeg litt tykkere.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig