Gå til innhold
FreddieAwD

Regler for garasjebygg ang nærhet til huset

Recommended Posts

FreddieAwD    8
FreddieAwD

Hei

Driver å skal sjekke mulighetene for garasje utenfor huset...

Fra nabogrensen til huset mitt, er det ca 10 meter bredt, lengden ca 15-20 meter mot "hoved"vei/oppkjørsel..

Er det noen regler for oppsett av garasje, tenker da på en 1 og en halv, muligens dobbel garasje ?

i forhold til nabogrensen og huset mitt..

Tenkte å legge bygget så nærme nabogrensen på mulig, ettersom dette er i enden av hans tomt, og slik at jeg får mest mulig meter ut av min plass på tomten...

Fredrik

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hirobofly    49
Hirobofly

Tja, stikkord over ting å undersøke/forholde seg til;

- Utnyttelsesgrad på tomt og høyder/stil, etc (reguleringsplan sier noe om dette)

- Krav til søknad avhengig av størrelse på garasjen, <50 kvm enkel søknad, >50 litt mere innhold i søknad (tror det er dagens regler, kan endres/være endret)

- Plassering nærmere 4m fra tomtegrense imot nabo; enten godkjenning fra nabo eller søknad om dispensasjon til Kommunen-kan da plasseres 0,5-1m fra grense.

++

Kommunen er et godt sted å starte, ring og hør hva som gjelder der du bor. Har du mere konkrete planer, be om Forhåndskonferanse før du sender byggesøknad. (da vet du hva dem krever og om det er håp for prosjektet du planlegger)

Lykke til.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Jeg har sjekka litt opp angående dette forleden faktisk...

Du kan sette opp en garasje så nært du vil ditt hus som mulig(*),

*- om garasjen er større enn 50kvm må den være minimum 8 meter fra huset ditt(*2)

*2 - Du kan søke om å få den nærmere. Du må da sette opp brannsikre plater i ene veggen som er nærmest hus.

Når det gjelder hvor nærme du kan komme nabotomten så kan du bygge 4 meter fra grensen (tror jeg). Dersom du blir nærmere enn dette må du søke, og du må sende ut nabovarsel. Alle må da skrive under, og du bør da ha en nabo som godtar dette.

Håper dette hjalp :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutis    754
Knutis

Dette er forskjellig fra kommune til kommune.

Hos oss er det max 50m2, må bygges brannsikkert om nærme hus og kan bygges helt inntil tomtegrensen.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Fra Hamco Bygg (generelle retningslinjer for bygging av garasje. Lokale variasjoner forekommer, kontakt byggesaksavdelingen i din kommune for råd og retningslinjer.):

Informasjon om offentlig krav

Garasje under 50 m2 bruttoareal i en etasje
Så lenge oppsetet av garasjen ikke er i strid med gjeldende reguleringsplan for området, vil garasjebygningen bli sett på som et enkelt tiltak. Her kreves bare en byggesøknad uten ansvarsrett som du kan stå for selv. Det innebærer også rask behandlingstid. For enkle tiltak skal du ha svar inne 3 uker.

Du har full mulighet til å gjøre grunnarbeidene og oppføringen av garasjen selv.

Avstand til nabobygning er minst 2 meter eller til nabogrense minst 1 meter. Det er ingen krav når det gjelder avstand til eget bygg, men vi anbefaler minst 1 meter. Leier du ut eller bor i en tomannsboliger, rekkehus etc, er minstekravet 2 meter.

Dersom garasjen er sammenføyd med boligen er grensen 50 m2. Egne branntekniske regler gjelder.

Hvis du har loftrom med høyde fra 1,84m eller mindre er dette ikke måleverdig loft, og dermed kommer du fortsatt inn under "melding om tiltak".

Garasje over 50 m2 og under 70 m2 bruttoareal i en etasje
Her kreves også kun byggesøknad uten ansvasrett. Avstandskrav til nabobygning er 8 meter og avstand til nabogrense er 4 meter.

Garasje over 70 m2 bruttoareal
Søknaden må utarbeides av et godkjent foretak og sendes myndighetene for godkjennine. Avstand til nabobygning er 8 meter og til nabogrense minst 4 meter. Avstand til eget bygg har ingen krav dersom plassen som benyttes til bilparkering er under 50 m2. Bruker du mer plass er kravet 8 meter. Skal du plassere den nærmere, kommer brannkrav inn.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 701
Tyggern

Det christer skriver her er nok det de fleste kommuner bruker som utgangspunkt til "rettningslinjer" for garasje

Det er nok store variasjoner ute å går.

Lønner seg nok å undersøke hva kommunen godkjenner.

Selv har jeg 80m2 garasje i dirkete tilknytning til huset. Eneste kravet kommunen hadde til meg var at jeg skulle ha sluse med ventilasjon mellom garasjen og selve "boligområdet" av huset.. slik at eksos ikke kommer inn.

Ingen brannkrav.

Jeg satt alikevel opp brannklasset dør og brannvegg inn til huset.

Endret av Tyggern

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

Det er generelle retningslinjer, ja, og lokale variasjoner forekommer i høyeste grad. Bergen kommune virker ikke å være forferdelig glade i å tillate folk å sette opp en svær garasje midt i et ellers trangt boligstrøk av ymse grunner, men det kommer også an på hvor i kommunen man bor og hvilken bebyggelse som ligger rundt. Man kan derfor ikke basere seg på at retningslinjene er nok, man må kontakte byggesaksavdelingen i kommunen for å få høre hvilke lokale reguleringsplaner som kan forhindre oppføring av bygget. Ta med tegninger av både tomt og bygget, slik at de ser hvordan garasjen vil ligge i landskapet og hvordan profilen på garasjen er i forhold til eksisterende bebyggelse.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Knutza    72
Knutza

Jeg måtte bygge garasjen min 2 meter fra huset (p.g.a. Brannkrav) og 4 meter fra nabotomt. Med skriftlig samtykke fra nabo fikk jeg kommunal godkjenning til å bygge inntil 1 meter fra nabotomta. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig