rogersolmyr

Puter til Rupes Bigfoot - med god borrelås.

22 innlegg i emnet

Jeg sliter litt med at putene rett og slett løsner fra maskinen ved lengre kjørepass. Altså når putene blir litt varme. Merker først at de kommer ut av stilling og maskinen begynner å riste. Om jeg da løfter maskinen opp litt fyker puta avgårde i bra fart.... Det har ikke skjed noen ulykker med lakken enda, men jeg kan godt se for meg at det kan skje om jeg ikke følger veldig nøye med....

Dette var ikke noe problem med putene som fulgte med maskinen, for de satt godt fast. Problemet med de grove Rupes-putene er at de slites fort og at jeg ikke helt liker materialet de er laget av.

Har prøvd puter fra Scholl (gule), Rubbish Boys (burgunder) og noen uidentifiserbare, men alle løsner når de blir varme. Det er ikke i samme grad et problem på finere puter og finere polish, men da er jo heller ikke belastningen og friksjonen like stor. Det er jo veldig stor slaglengde på Rupes Bigfoot så det er nok en større utfordring for borelåsen å klamre seg fast på denne enn på andre DA-maskiner vil jeg tro.

Derfor - hvilke puter bør jeg bruke? Tenker da spesielt på puter til grovkorrigering, og de må minst være 160 mm.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du får limet til å løsne så er de nok veldig varme, du får bytte oftere..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er ikke limet som løsner. Borelåsen på puta og borrelåsen på maskinen mister kontakten med hverandre......

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg har det samme problemet med flex da på liten bakplate og scholl sine puter.

Litt risikosport, har heller ikke hatt noen ulykker enda. Men litt kjedelig att de ikke henger som de skal.

Har ikke det problemet med roterende med scholl bakplate, heller det motsatte som att de henger som bare juling.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke vært borti dette problemet med noen puter på bigfoot. Bruker stort sett CG mpt i gul og hvit disse sitter hvertfall.

Men et tips kan nå være og bytte pute oftere så de ikke har varmgang for lenge, blir og dårligere cut når de blir for varm er min erfaring.

Evt du passer på at ikke bårrelåsen på maskina er tåelig ren og ikke full i div

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

uber paddene er veldig slitesterke. Har vært veldig fornøyd med de :) Meguairs sine pads skal visst også tåle ganske mye.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det har så mye å si hvordan selve putene er, det er vel først og fremst borrelåsen som er litt problematisk. Borrelåsen er vel en slags plastikk som blir mykere når den blir varm. Det er nok derfor den slipper. Så jeg ser poenget med å bytte mellom flere puter.

Skal skaffe meg noen Uber-pads og se om de er bedre. Hva med Menzerna puter? Har litt lyst til å teste disse også, men ser ikke disse i noen norske butikker? Meguiars syns jeg er alt for dyre i forhold til alt annet i Norge.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Aldri noe problem med varme og pads som slipper her, men som nevnt over så roterer jeg hyppig på pads på DA maskin.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rotering på DA er altså tingen! Får skaffe meg en trio av hver type pad til Rupes da. Men Bernhard, hvor kjøper du Menzerna Pads?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer hos Exint nå i mars tipper jeg.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott, takk :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har lest på utenlandsk forum et eller annet sted at det er borrelåsen på bakplata som blir slitt etterhvert. Ta kontakt med de du kjøpte den av og kjøp ny bakplate

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. På den nye Bigfoot versjonen med betegnelse LHR 21 ES er bakplaten skiftet ut med en med sterkere borrelås. Den kjennetegnes ved at den er blå på oversiden og finnes å kjøpe hos forhandlere over hele landet. Rupes artikkel nr. 981.321, Holgers varenummer 40221. Denne passer også på den "gamle" LHR 21 E ,som mange av dere har.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei. På den nye Bigfoot versjonen med betegnelse LHR 21 ES er bakplaten skiftet ut med en med sterkere borrelås. Den kjennetegnes ved at den er blå på oversiden og finnes å kjøpe hos forhandlere over hele landet. Rupes artikkel nr. 981.321, Holgers varenummer 40221. Denne passer også på den "gamle" LHR 21 E ,som mange av dere har.

Hvor får jeg kjøpt dette Holger's? Og ikke minst hva koster det. Rupes puter finner jeg heller ikke på noen av nettbutikkene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvor får jeg kjøpt dette Holger's? Og ikke minst hva koster det. Rupes puter finner jeg heller ikke på noen av nettbutikkene.

Som han skriver: forhandlere over hele landet. :)

Vi har tilogmed en forhandler i Molde av Holger's; Øverland & Co som selger lakk og rekvisita.

Jeg tipper de fleste lakkbutikker også selger varer fra Holgers.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

AutoKjemi i Oslo har de putene..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er riktig at de fleste lakkforhandlere selger varer fra Holger's. Noen lagerfører mer enn andre, men alt kan skaffes. I løpet av kort tid vil alle Rupes poleringsprodukter også være tilgjengelig via nettbutikk. Lover å komme tilbake med mer informasjon etterhvert. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sweet. Har brukt de orginale putene mye og særs de blå havner tilstadighet tilbake på maskinen. Tåler mye!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I helgen kjørte vi orange Scholl og hvit Spiderpad på Bigfoot til den store gullmedaljen. De tålte det fint. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg kjørt gule og orange Über-pads på maskinen på Audien jeg tok i helgen, og det fungerte veldig, veldig fint. Ikke antydning til at putene løsnet selv om de ble gode og varme :thumbup: Brukte 160 mm pads, men skulle kanskje ønske meg noen litt større. Finnes det fra Über?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive