tommy_sn

Lufttrykk i dekk - kontrollere med hva?

Hei

Sjekket lufttrykket her om dagen, og ifølge målern var det litt lite. Fylte opp og dro til en annen bensinstasjon - 2 min kjøring, og da var det plutselig like mye luft for mye som jeg hadde fylt.

Stoler dere på målerene på bensinstasjonene? Hva bruker dere eventuelt til å kontrollere trykket med?

Har en håndholdt sak fra Biltema til en hundrelapp..men usikker på hvor god den er også..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har en elektronisk sak fra Biltema som i det minste gir meg en pekepinn på hvor mye luft som er i dekket. Jeg kryssjekker mot pumpen på stasjonen jeg fyller på, og hittil har det stemt sånn noenlunde. Hvis måleren viser 2.7, pumpen viser 2.6 og jeg skal ha 2.8, fyller jeg til måleren viser 2.9 og pumpen 2.8. Fyller stort sett alltid på samme stasjon, så jeg vet hva jeg har å forholde meg til, men sjekker en gang i blant for sikkerhets skyld.

Om det faktisk er 2.7 bar i dekket er jo en helt annen sak...

Jeg har også en manuell greie, også fra Biltema. Kostet meg vel 15 kroner eller noe. Den er ubrukelig. :)

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det viktigste er i slike tilfeller hvor en ikke har tilgang på kalibrert utstyr, er at de målingene man får( med den håndholdte duhar) er like. Da har du iallefall like riktig/feil trykk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekktrykket varierer med temperaturen på dekket, og kan gi målbar forskjell mellom to stasjoner selv etter en kjapp kjøretur.

Jeg pleier å fylle det som er oppgitt som "Cold tire pressure" selv om dekkene er varme. Slik vil trykket være ok med kalde dekk ved oppstart i f. eks - 15 grader. Bedre med ørlite grann for mye, enn for lite dekktrykk.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dekktrykket varierer med temperaturen på dekket, og kan gi målbar forskjell mellom to stasjoner selv etter en kjapp kjøretur.

Jeg pleier å fylle det som er oppgitt som "Cold tire pressure" selv om dekkene er varme. Slik vil trykket være ok med kalde dekk ved oppstart i f. eks - 15 grader. Bedre med ørlite grann for mye, enn for lite dekktrykk.

Liten korrigering på den, ved å bruke "kaldt trykk" i varme dekk vil dekktrykket synke til under anbefalt når dekket igjen er kaldt.

Sjekk ut Boyle-Mariottes lov.

Stemmer i for litt mer trykk heller enn for lavt, piggfrie vinterdekk spesielt er avhengige av at skulderen er "skarp" for å svinge godt. Om man bruker for lite trykk kollapser dekket innover på midten og sliter raskt ut skulderen.

Edit: trykkleif

Endret av Larsen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg stoler på bensinstasjonen jeg, men skulle likt å hatt noe jeg kunne gått etter, for det er ikke alltid like lett å se hva som står når man er på bensinstasjonen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Skal du være helt sikker må du få et manometer kalibrert for å få vite avviket, men slike små manometerer ikke allverden å bruke penger på da nøyaktigheten er så som så med enkelte. Hvertfall om du i tillegg kjøper et ebay / kina sett. Litt på samme måte som en del av disse spot termometerne en del her inne bruker ved korrigering, ser fancy ut, men stopper der.Sjekket før banekjøring i fjor på kalde og varme dekk og 4psi var differansen etter x-antall runder med herjing.

Endret av The Punisher
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Liten korrigering på den, ved å bruke "kaldt trykk" i varme dekk vil dekktrykket synke til under anbefalt når dekket igjen er kaldt.

Sjekk ut Boyle-Mariottes lov.

Stemmer i for litt mer trykk heller enn for lavt, piggfrie vinterdekk spesielt er avhelgige av at skulderen er "skarp" for å svinge godt. Om man bruker for lite trykk kollapser dekket innover på midten og sliter raskt ut skulderen.

Det har du og Boyle-Mariottes helt rett i. :thumbup:

Jeg bruker litt over den høyeste verdien som står oppgitt i tanklokket på bilene mine når jeg fyller rett etter oppstart med kalde dekk eller med varme dekk. Det blir aldri den laveste verdien "Cold Tire Pressure", som jeg klarte å skrive i natt. Takk for korrigeringen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forlengelsen av denne:

Hvor ofte fyller/sjekker dere luft?

Med temperatursvingninger sjekker jeg relativt hyppig, iallefall hver tredje uke, og synes stadig jeg må fylle på litt.

Det gjelder alle hjulene, så tror ikke det er noe små-punkteringer noe sted.

Begynner å lure på om ventilene er litt "slappe". Innspill?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

I forlengelsen av denne:

Hvor ofte fyller/sjekker dere luft?

Med temperatursvingninger sjekker jeg relativt hyppig, iallefall hver tredje uke, og synes stadig jeg må fylle på litt.

Det gjelder alle hjulene, så tror ikke det er noe små-punkteringer noe sted.

Begynner å lure på om ventilene er litt "slappe". Innspill?

Jeg tar nesten alltid en visuell inspeksjon på et eller annet tidspunkt i løpet av en kjøretur. Enten ved oppstart eller når jeg står midlertidig parkert.

Helt nødvendig, særlig vinterstid, på mine biler med aluminiumsfelger som jeg ikke har i daglig drift. De mister luft og må etterfylles hver 4. - 6. uke. Eldstebilen med stålfelger, eller XTrailen som er i daglig drift har ikke det problemet. Foruten en jevnlig visuell sjekk, måles de kun ved dekkskift.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Å finne et verksted med kalibrert utstyr (Det tror jeg de er pålagt å gjør ganske ofte nå) er gull. Fyll med deres utstyr og kontrollmål med egen biltema eller whatever digitale. Selv om nøyaktigheten er så som så vil som regel repeterbarheten være bra på slikt utstyr. Særlig de digitale som påvirkes mindre av temperatur. Viser måleren 2,4 når det er fyllt 2,2 ifølge kalibrert instrument er man ganske trygg på at den billige måleren gjør viser samme differanse videre. Da har man en ok referanse man kan bruke videre og kontrollmåler at det er 2,4 når man sjekker etter bensinstasjonsfylling.

Jeg tør ikke stole på bensinstasjonutstyr. Fylleutstyr stjeles og behandles dårlig så en digital måler som er sjekket mot referanseutstyr skal på plass i hanskerommet mitt asap.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive