EspenL

Langtidstest: Nanolex Rejuvenator vs. Polytrol

Som endel andre hev jeg meg på testpanelet til Nanolex Rejuvenator utpå høsten i fjor. Planen var å "rejuvinere" stort sett alt jeg hadde av svart plast på bilens utside, men pga. dårlig garasjetilgang og værguder som var hinsides all fornuft store deler av høsten ble testen, for denne gang, avgrenset til det jeg kunne demontere og ta med meg inn på kjøkkenbordet.

November 2012

P1020159_zps5d8c683e.jpg

Påføring

Etter grundig vask ble grillen tørket og påføringen kunne begynne.En El Cheapo skumpad fikk smake saksen og små biter ble brukt til både Rejuvenator (til høyre, sett forfra) og Polytrol (til venstre, sett forfra). Rejuvenator er førstemann ut og effekten var åpenbar fra første sekund:

Ubehandlet || Rejuvenator

P1020162_zpse83d56e9.jpg

Ubehandlet

P1020167_zps20a5362e.jpg

Rejuvetator

P1020166_zps86c18d84.jpg

Deretter var det tid for Polytrolen

P1020174_zps492ec978.jpg

Tanker om påføringsprosessen

Rejuvenator er vanvittig drøy i bruk! Etter en halv grill forsvant ca. én åttendedel av 30ml-flasken. Selv om det er mikroskopiske mengder som går på plasten er det plenty kontrast mellom behandlet og ubehandlet område til at det er lett å se områder man evt. har glemt - selv på en svart hardplastgrill som tross alt har tålt tidens tann veldig mye bedre enn mykere plastmaterialer typisk gjør. Etter påføring og litt herdetid gikk jeg lett over med en MF, men her var ærlig talt ikke noe produktrester å snakke om.

Polytrol var biznizz as usual. Åpenbart ikke like drøy i bruk som Rejuvenator, men så får man jo også en halvliter til hundre-og-noen-kroner, og som bruksanvisningen foreslår ble det lagt et godt og tykt lag før det ble tørket av med en MF.

Konklusjon så langt

• Begge er enkle i bruk.
  • Pluss til Rejuvenator for lite, om noe, behov for å tørke over etter påføring
  • Rejuvenator har en helt grei lukt jeg vil beskrive som "kunstig frukt". Polytrol derimot har en ubehagelig eim av maling/løsemidler/petroleum. Rejuvenator-flasken advarer om at man kan bli døsig/svimmel av for mye innånding, noe Polytrol ikke nevner spesielt, men ironisk nok var det først når jeg tok den i bruk at jeg følte behov for å åpne vinduet.
  • Polytrol etterlot glansfull overflate, mens Rejuvenator "forsvant" - den ble rett og slett ett med plasten og etterlot et yngre, originalt utseende. Smaken er som baken og forskjellige typer plast vil nok gi varierende resultater, men jeg rent visuelt i dette tilfellet foretrekker jeg Rejuvenator.
  • Rett før montering av grillen kjente jeg litt på finishen med fingeren. Rejuvenator-siden hadde en utrolig glatt og fin følelse. Rett og slett smooth barnerumpe! Polytrol derimot hadde en ganske sticky finish. Skal bli spennende å se hvordan dette påvirker evnen til å avvise skitt.

Tre måneder senere...

Etter litt høst og vinter med mye juling fra minusgrader, snø, regn, salt, konstant våte veier, Surfex 1:10 og Prickbort var det på tide å sjekke status på grillen. Det første som slår meg er at begge sidene av grillen er jevnt over like skitten, så på det punktet kan jeg ikke konkludere ennå. To skruer og en dusj senere var den tilbake på kjøkkenbordet. Det andre som slår meg er hvor stor forskjell det er i beading. På Polytrolsiden ligger vannet flatt, mens Rejuvenator har en ganske OK beading på gang.

Polytrol

P1020191_zpsccfedc05.jpg

Rejuvenator

P1020192_zps61d51968.jpg

Polytrol || Rejuvenator

P1020194_zpsacd9d7a2.jpg

Polytrol oppe, Rejuvenator nede

P1020195_zps416dbdc8.jpg

Etter nærmere inspeksjon konkluderer jeg med at det er veldig liten forskjell i hvordan sortfargen fremstår. Begge sider har en fin, halvblank finish. Men! Det skal nevnes at Polytrolsiden viste antydning til skjolder som jeg ikke klarte å finne igjen på Rejuvenatorsiden. Se for eksempel på dette bildet:

Polytrol, skjolder på nederste "leppen", nederst og ca. 2/3 oppe på bildet

P1020200_zps4ed5d675.jpg

..og sammenlign med dette:

Rejuvenator, ingen skjolder/ujevnheter

P1020198_zps60e5beb1.jpg

Konklusjon

Det er nesten umulig å kåre en vinner her. Tanken jeg sitter igjen med er at disse to er ikke "1:1 konkurrenter" men har sine styrker og svakheter og delvis overlappende egenskaper. Rejuvenator slår meg mer som en kombinert plastfornyer og -forsegling til plast av medium/hard type, mens Polytrol er en allround plast/gummifornyer som trenger litt porøse materialer for å fungere 100%. Om jeg skulle valgt ett produkt å ha i hyllen måtte det blitt jatakk, begge deler, men til videre behandling av hardplast ala grillen min kommer jeg til å strekke meg etter en flaske Rejuvenator :thumbup:

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget fin test. Hos meg holdt ikke Rejuvenator like lenge som i ditt tilfelle.

Jeg tror at med plast er det litt som med lakk. Det finnes mange forskjellige plasttyper som reagerer forskjellig med produktene man påfører.

Jeg skal gi Rejuvenator en ny kjangs når været blir bedre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget utfyllende og godt dokumentert test Espen!

Jeg har både Polytrol og Rejuvenator stående, og må føye meg til det som sies både her og andre steder, noe mer jobb med Polytrol, men på enkelte typer plast vil nok fremdeles Polytrol være hakket bedre. Tror samtidig at for mannen i gata kan Rejuvenator være noe mer brukervennlig. Glad for å kunne tilby et bra produkt for plast uansett... :)

Håvard

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Thanx! Blir nok mer testing når været tillater det. Har tre-fire andre typer plast utenpå bilen som er moden for litt shining :)

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive