tr86

Flex 14-2-150 vs matabo 12-175

Hei.

Basert på tall er disse relativt like i vekt,effekt og turtall.

Men nå i disse tider er Mataboen halve prisen ift Flexen?

Er det stor forskjell på disse, er det verdt den ekstra kostnaden opp til Flex?

Hadde egentlig lagt av tankene og planene mine til Flexen en stund nå, men ble rett og slett litt usikker nå.

Dersom det er av betydning så blir dette min første roterende.

Tanken er da å ta steget fra DA, og å få en maskin som jeg kan utvikle meg med, som er lett å bruke/lære med, og som tåler en støyt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lurer også på samme greia egentlig. Har lyst på roterende, men usikker på hvilken jeg bør velge. Flex virker veldig fristende, med pistol-grep, der av/på og turtall er innen rekkevidde uten å måtte skifte grep. Hvordan er dette på metabo ? er det helt greit, og ikke et probem, eller føles det ugunstig å justere turtall "med en hånd" på maskinen i fart..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flex er en mer ergonomisk maskin med pistolgrep og turtallsregulator. Når det er sagt så handler dette mye om vane, man må holde Metaboen med den ene hånda og justere turtallet med den andre, verre er det egentlig ikke :) Selvfølgelig må man også passe på å holde maskinen i bevegelse mens man gjør dette.

Flex maskinen har også en kraftigere maskin og er naturligvis også priset deretter. Grunnen til at vi valgte å ta inn Metabo var for å ha et rimeligere alternativ :) Man får mye for pengene med Metabo.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg flexer til(ehh.. flesker til) og går for Flex!

Takk til Bilnerden for fremragende service og bidrag!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det angrer du ikke på. Sterk, lett og stillegående :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Håper denne blir bra, blir spennende å få prøve meg skikkelig på roterende nå. Har stort sett kun kjørt DA, men har i det minste fått litt kjennskap til maskin! Bigfooten blir nok uansett værende da jeg kan se behovet for denne til trøblete lakk.

For å slippe Holos på roterende er det anbefalt å avslutte med høy eller lav hastighet?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har begge maskinene, og flexen er nok en favoritt, men metaboen er en meget bra maskin, og spesielt til den prisen. Det med turtallsjusteringen blir fort en vane, da man når denne med lillefingeren, mens man holder rundt den i bakkant.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Før "nye" flex kom (som da gikk lavere enn 1100 rpm) så synes jeg Metabo knuste Flex´n på bortimot alt. Jeg kunne ikke fordra "hviningen" til Flex, og dette med RPM-justering er en vanesak. Min Metabo har gått maange hundre timer nå, og den har ikke gått varm en eneste gang.

Så kom Flex med ny type som da gikk ned til 600 rpm, og da var ihvertfall mitt største ankepunkt mot flex borte. Men jeg kommer ikke til å bytte da min Metabo er et arbeidsjern uten like (vel, Makita tåler "uendlig" med juling den også). 10-12 timer i ett strekk med jevn hard polering, og de eneste pausene er når man skal kjøre buffing og wipedown.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er lydnivået på den omtalte Metaboen sammelignet med tilsvarende (og dyrere) Flex?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har ikke kjørt nye Flex selv dessverre - men min Metabo (synes jeg) bråker ikke på samme måten som gamle Flex. Jeg tror Tommy hadde en DB-test på ymse maskiner her inne, og selv om DB var relativt likt på de fleste maskiner så har det vel så mye å gjøre med frekvensen på "hviningen". Og om man reagerer på frekvensen er jo ganske individuelt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg solgte min Metabo nettopp til fordel for Festool Rap 150 :)

Metaboen gikk billigt også :(

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for handelen Jarle:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Versågo :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive