Kjetil Holthe

Permashine

Hei!

Har kjøpt meg ny bil, som er behandlet med permashine. Dette ble lagt på når bilen var ny, for ca 4 år siden. Ifølge selger var beskyttelsen like god fortsatt. (er jo 5 års garanti...) Bare å dynke bilen med "ei bøtte" avfetting og spyle av, så er den fin som ny. Må si jeg stiller meg litt tvilende til dette, men har ikke hentet bilen enda, så får ikke gjort noen store tester.

Jeg har søkt på forumet her, på google mm, men jeg finner ikke fullgode svar på det jeg lurer på. F.eks ditec finnes det massevis av "info" om rundtomkring, som f.eks fjerning osv.

Det jeg lurer mest på, er om det går an å fjerne permashine og evt hvordan.. Ser mange har svart "bruk avfetting og clay, så er det meste borte" eller "maskinpolering". Grunnen til at jeg spør videre, er det jeg leser på div. sider/firmaer som fører permashine.

"Lakkforseglingen fjernes ikke ved bruk av petrokjemiske avfettingsmidler, men nøytraliseres med et spesialmiddel som alle billakkerere bruker ved omlakkering etter karrosseriskader."

"PERMA-SHINE-metoden er ingen polering - det er en lakkforsegling som ved kjemiske reaksjoner binder seg med lakken.

Perma-Shine lakkforsegling er utviklet gjennom en omfattende forskning av kjemi-ingeniører og fargeeksperter. Resultatet har blitt en perfekt lakkbeskyttelse
til en rimelig kostnad. Med et dyptvirkende rensemiddel åpnes porene i lakken og muliggjør fjerning av døde lakkpartikler og polishrester. Deretter behandles lakken med et spesialpreparat bestående av teflon, silikoner, hartser, akryler og dyptvirkende fargebevarende stoffer. Disse trenger helt ned til metallet og gjenoppfrisker lakken til sin opprinnelige farge gjennom å aktivere og omslutte hvert individuelt lakkmolekyl."

Hva er dette "spesialmiddelet", går det an å få tak i, eller er det bare bull**** ?

Og er det faktisk så bra som de sier, mtp at det binder seg til molekylene osv... ? Isåfall skjønner jeg at det må "spesialmiddel" til for å få dette bort.

Hadde vært moro om det var noen som hadde "håndfast" info rundt dette produktet.

Jeg har jo igrunn lyst til å få alt dette bort etter hvert, og legge på min egen forsegling/voks, så jeg kan bestemme selv hva slags beskyttelse jeg har og ha litt kontroll på dette..

-Kjetil :thumbs:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm, inneholder stoffer som trenger helt inn til metallet sier du.Aldri hørt om.Ingenting kan vel trenge igjennom lakken uten å ødelegge den?Jeg hadde gått for helt vanelig fremgangsmåte og lagt voks:) Har også googlet litt.En med behandlet bil skriver at bilen ikke er spesielt lett å gjøre ren.

Endret av hmsilset
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke det er noe annet en en vanlig forsegling som kan fjernes ved polering. Deres egen beskrivelse av produktet er helt latterlig.

"PERMA-SHINE-metoden er ingen polering - det er en lakkforsegling som ved kjemiske reaksjoner binder seg med lakken.

Perma-Shine lakkforsegling er utviklet gjennom en omfattende forskning av kjemi-ingeniører og fargeeksperter. Resultatet har blitt en perfekt lakkbeskyttelse
til en rimelig kostnad. Med et dyptvirkende rensemiddel åpnes porene i lakken og muliggjør fjerning av døde lakkpartikler og polishrester. Deretter behandles lakken med et spesialpreparat bestående av teflon, silikoner, hartser, akryler og dyptvirkende fargebevarende stoffer. Disse trenger helt ned til metallet og gjenoppfrisker lakken til sin opprinnelige farge gjennom å aktivere og omslutte hvert individuelt lakkmolekyl."

Edit: Gratulerer med ny bil :)

Endret av shiznit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort fortalt er Ditec og Permashine i samme gruppe, selv om stoffene rent kjemisk er forskjellige.

Jeg syns det er bullshit og bortkastede penger.

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er av samme oppfatning som de over meg her, og at du fjerner dette på lik linje som annen LSP. Det er med stor sannsynlighet ikke mer hokus pokus enn det.

"Lakkforseglingen fjernes ikke ved bruk av petrokjemiske avfettingsmidler, men nøytraliseres med et spesialmiddel som alle billakkerere bruker ved omlakkering etter karrosseriskader."

Nå er ikke jeg lakkerer, men er ikke dette silikonfjerner og/eller sprit?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde Perma på min bil som var ny i juli 2012. Syntes ærlig talt ikke så mye om den, vanskelig å vaske og ikke på langt nær den beading/sheeting som nylagt voks. Følte at Perma velges av de som liker maskinvask og medfølgende riper.

For å være helt ærlig så tror jeg ikke det er så mye igjen av den etter så mange år som du skriver.

Jeg fjernet min etter bedre viten om dcn vaskemetode. Etter

Prickbort

Surfex 1:8-10

Bøttevask

IronX

Mild clay (som ikke fant noe særlig)

Så tror jeg ikke det var noe igjen av Perma. Lakken føltes ganske rå og ren. Gikk for sikkerhets skyld over med en runde SV Cleanerfluid og voks.

Har ikke angret ett sekund på dette..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

blir nok nødt til å ta noen tester på dette. får sette av ei helg til litt sjekk. vaske godt, også polere ei dør f.eks, og se forskjellen på fremdør og bakdør. hvis alt går som planlagt, blir det en liten logg på denne bilen. mye plast-detaljer (cross-touran) som skal behandles, permashine skal vekk, skinnseter skal få litt SV-love osv. så får madammen bare tåle at jeg blir borte noen flere helger fremover :lol:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen ikke har vært til etterbehandling i løpet av disse 4 årene, er denne beskyttelsen borte for lenge siden.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette er ren spekulering: Men jeg synes nesten det virker som Ditec og Permashine rett og slett bare er en sealer. De var vel tidlig ute med detta, men nå som disse tingene er tilgjengelig for forbrukermarkedet også, så har de bare slengt på litt større ord for å prøve å holde kundene.

I følge en kollega er Permashine helt fantastisk. Riper blir det ikke noe av, de få man får reparerer seg selv, alt møkk bare preller av, og selv hundeklør klarer ikke å ripe detta greiene. Trengte ikke å polere no bil der i gården nei...
...jadda...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Lakkerere bruker vel IPA og silikonfjerner ved prepp før omlakkering, så om dette fjerner Permashine er det ingen grunn til at litt kjærlig omgang med poleringsmaskin gjør det samme.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive