Simen

Smøre opp bremsene (stempler)

65 innlegg i emnet

God søndag folkens!

Bremsestemplene i kalipperne foran på min bil henger litt, så jeg tenkte jeg skulle prøve å smøre dem opp idag for å se om det hjelper. Vil jo ikke ødelegge de nye bremsene (det kan vel bli varmgang som kan gå utover skiver/klosser?)..

Uansett, hva er det beste å bruke her? En på delelageret hos Mitsubishi mente jeg burde legge bremsevæske i gummipakningen som går rundt, la det trekke litt, og så dra det litt fram og tilbake noen ganger. Men er dette den beste måten å gjøre dette på?

Også har jeg ikke lyst til å lufte bremsene på nytt, så lurer på om det går greit å ikke koble fra bremseslangen.. Kan jeg kanskje bruke pedalen når jeg skal dytte stemplene ut og inn?

Hvis ikke dette hjelper kommer jeg til å investere i nye kalippere med nye stempler.

Takker for alle svar!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God formiddag!

Slik var det på min første bil, at stemplene i kalippere fremme var treige.. Dette førte til kast i de nye skivene jeg satte på, og angret i ettertid på at jeg ikke fikset stemplene først.. Det kan være så enkelt som at de bare er treige, eller det kan trengs en overhaling av kalipper, eventuelt ny.. kommer helt an på. Jeg ville definitivt prøvd å smøre opp først, da!

Har ikke noen spesifikk fremgangsmåte jeg vil gi deg, da jeg er litt usikker selv.. men vær veldig forsiktig med å bruke bremsepedalen når du gjør dette.. det kan bli et reint helv%#¤#& å få inn stemplene igjen på etterkant..

Spent på å se om noen andre har noen forslag, da lærer vi begge to! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er eget fett beregnet for dette. Sett ei klype på slangen så ikke all bremsevæska renner ut, så er det enklere å lufte etterpå.

Du bør vel egentlig pumpe ut stemplene for å få pussa rust, og smurt opp skikkelig. Ikke noen stor sak å få de inn igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Smøre opp selve stempelet i caliperen har ikke noe for seg, om det hadde vært glider på caliperen kunne du smørt opp de om de gikk tregt, men som jeg forstår er ikke det problemet?

På stempelet sitter det en tettning som går i en borra passning i caliperen, Her ligger bremsevesken som et smøre middel. Grunnen til at stempelet går tregt er som regel enten at tetningsringen på stempelet har svellet (noe som skjer med tiden) og da blir det trangt for den å bevege seg. Eller stempelet har begynt å ruste. Og igjen gjør at det går tregt.

Løsningen da er å kjøpe et overhalingssett og ta caliperen fra hverandre. Bytte tettningene, eventuelt pusse rent stempelet for ruste (bruk roterende stålbørste/smergelpapir) og så motere den sammen igjen og lufte bremsene.

Sitter stempelet så godt at det er vanskelig å få ut for hånd, kan du pumpe det ut med bremsepedalen.

Om den jobben ikke frister, er en ny caliper et annet alternativ.

Sånn jeg ser det må du nok lufte uansett. Gyllen sjans til å få bytta bremseveska også ;)

Endret av Martin.S
1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bremsevæsken bør byttes annen hvert år, jo eldre den blir desto mer vann vil den inneholde, og sjansen for at noe ruster innvendig i systemet øker betraktelig. Såfremst du ikke vet at bremsevæsken nylig har vært byttet, ville jeg absolutt byttet den i samme slengen. Som oftest er det rust/korrosjon som gjør at stemplene går tregt eller henger, så ofte er det kun full overhaling eller nye kalippere som gjelder. Som nevnt over her er det som regel bortkastet tid å prøve og smøre de opp :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

På volvoen gjorde jeg det ganske enkelt når jeg bytta skiver sist ettersom at vi var to stykker som holdt på.

Jeg plukka av den ene klossen og satte dit kalipperen slik at stempelet ikke skulle gå for langt ut, så ba jeg person nummer to trykke på bremsen til at stempelet var så langt ute som det gikk med en klosse og skiva imellom, så tok jeg å spraya inn WD40 mellom pakning og stempel og så brukte jeg en svær rørtang til å presse stempelet helt inn igjen før jeg gjentok prosedyren. Dette gjorde jeg helt til at jeg nesten ikke trengte å bruke makt for å presse inn stempelet med rørtanga.

Denne løsningen var helt grei, og stempelet gled fortsatt bra når jeg bytta skiver to år etterpå.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er viktig å huske at pakninger i bremsesystemet IKKE tåler mineralsk olje eller fett.

Som nevnt før: bruk bremsevæske eller spesialfettet (jeg tror det er silikonfett)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for mange gode svar her! Var neste på vei ut til å demontere kalippere jeg nå, men..

* Bytta nettopp bremsevæske i forbindelse med bremseskift forrige helg, så har ikke så lyst til å kaste alt ut igjen, hehe.
* Jeg har renset og smurt opp alle glidebolter, og har i tillegg bestilt et par nye til bakhjula da en av dem var tørr og kjip!

God formiddag!

Slik var det på min første bil, at stemplene i kalippere fremme var treige.. Dette førte til kast i de nye skivene jeg satte på, og angret i ettertid på at jeg ikke fikset stemplene først..

Ja det er først og fremst det at de er treige tror jeg, for de henger ikke hele tiden, har bare skjedd 4-5 ganger hittil. Hvor fort ble det kast i skivene dine? Hang de ofte da dette skjedde? Skal ordne dette ASAP, men må nok kjøre til og fra jobb et par ganger til før jeg får fikset dette..

Det er eget fett beregnet for dette. Sett ei klype på slangen så ikke all bremsevæska renner ut, så er det enklere å lufte etterpå.

Du bør vel egentlig pumpe ut stemplene for å få pussa rust, og smurt opp skikkelig. Ikke noen stor sak å få de inn igjen.

Godt tips! Har ingen sterke klyper, men jeg kan vel bruke en skrutvinge isteden?

Ja jeg burde vel egentlig, men spørs om jeg gidder. Må sjekke priser på nye kalippere foran først..

Smøre opp selve stempelet i caliperen har ikke noe for seg, om det hadde vært glider på caliperen kunne du smørt opp de om de gikk tregt, men som jeg forstår er ikke det problemet?

På stempelet sitter det en tettning som går i en borra passning i caliperen, Her ligger bremsevesken som et smøre middel. Grunnen til at stempelet går tregt er som regel enten at tetningsringen på stempelet har svellet (noe som skjer med tiden) og da blir det trangt for den å bevege seg. Eller stempelet har begynt å ruste. Og igjen gjør at det går tregt.

Løsningen da er å kjøpe et overhalingssett og ta caliperen fra hverandre. Bytte tettningene, eventuelt pusse rent stempelet for ruste (bruk roterende stålbørste/smergelpapir) og så motere den sammen igjen og lufte bremsene.

Sitter stempelet så godt at det er vanskelig å få ut for hånd, kan du pumpe det ut med bremsepedalen.

Om den jobben ikke frister, er en ny caliper et annet alternativ.

Sånn jeg ser det må du nok lufte uansett. Gyllen sjans til å få bytta bremseveska også ;)

Motorforum selger overhalingskitt til ca 500kr som inkluderer 2stk gummibelger, 2stk glidebolter, pakning, sylinder stempelet, klips, samt grease - er det dette jeg trenger da? Blir 1000,- for begge foran det. Er dette en jobb som tar lang tid eller er det gjort på et par timer? Om det er voldsomt knotete så frister det egentlig mer å slenge på en tusenlapp eller to ekstra og kjøpe nye kalippere..

Bremsevæsken bør byttes annen hvert år, jo eldre den blir desto mer vann vil den inneholde, og sjansen for at noe ruster innvendig i systemet øker betraktelig. Såfremst du ikke vet at bremsevæsken nylig har vært byttet, ville jeg absolutt byttet den i samme slengen. Som oftest er det rust/korrosjon som gjør at stemplene går tregt eller henger, så ofte er det kun full overhaling eller nye kalippere som gjelder. Som nevnt over her er det som regel bortkastet tid å prøve og smøre de opp :)

Skjønner, da blir det å bestille deler - igjen. Men som sagt, byttet nettopp all bremsevæske..

På volvoen gjorde jeg det ganske enkelt når jeg bytta skiver sist ettersom at vi var to stykker som holdt på.

Jeg plukka av den ene klossen og satte dit kalipperen slik at stempelet ikke skulle gå for langt ut, så ba jeg person nummer to trykke på bremsen til at stempelet var så langt ute som det gikk med en klosse og skiva imellom, så tok jeg å spraya inn WD40 mellom pakning og stempel og så brukte jeg en svær rørtang til å presse stempelet helt inn igjen før jeg gjentok prosedyren. Dette gjorde jeg helt til at jeg nesten ikke trengte å bruke makt for å presse inn stempelet med rørtanga.

Denne løsningen var helt grei, og stempelet gled fortsatt bra når jeg bytta skiver to år etterpå.

Dette hørtes smart ut. Og WD40 er fint for stemplene/pakningen? Gjorde du dette fordi de hang, eller var treige, eller var det bare for å holde det vedlike?

Det er viktig å huske at pakninger i bremsesystemet IKKE tåler mineralsk olje eller fett.

Som nevnt før: bruk bremsevæske eller spesialfettet (jeg tror det er silikonfett)

Skal huske dette!

Det jeg lurer mest på nå er om jeg ikke burde kjøre bilen noe særlig før jeg har fikset dette? Siden jeg nettopp har kjøpt nye EBC skiver og klosser til bilen, vil jeg ikke gå på en smell med dette nå.. Bremsepedalen vibrerer når stempelet henger, men det har bare skjedd 4-5 ganger iløpet av denne uka, og ellers kjennes bremsene bra ut. Kan jeg kjøre forsiktig noen dager til uten at dette går utover bremsene?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg gjorde det rett og slett fordi at skivene ble skeive med en gang, de var vel såpass treige at de delevis hang vil jeg si. WD40 går fint med tanke på pakninger, den løser opp rust og smører godt, vet ikke hvor lenge belegget etter den holder, men vil du være sikker så koster det vel rundt 10 kroner for en liten tube bremsefett med praktisk spisstut på biltema som holder til hele bilen :)

Første gangen jeg gjorde dette på den forrige bilen min så var stemplene forran så treige at jeg måtte sette dit kalipperne og bruke brekkjern mellom den gamle skiva og kalipperne for å få stemplet inn til å begynne med, til slutt kunne jeg bare klemme svakt med rørtanga for å få det inn.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjør for mye med dette. I alle fall ikke på langtur/høy fart over tid.

Selv kvalitetsskiver får kast hvis man er stygg mot dem..

Se svaret fra Martin S.

Gjorde jobben på en Galant G7? (-95 modell. generasjonen før din).

Jeg er i overkant merkanisk interessert, men sliter med et stort antall tommeltotter. Gikk likevel helt fint for meg..

Pumpet pedalen slik at stemplet løsnet, reiv i filler den gamle pakningen og satt med stemplet i handa.

Brukte først 200 pussepapir for å fjerne rust og gugge, så 800 til finpuss og til slutt 1200 for å få nesten 100% jamn oveflate.

Litt knot å få pakningen rundt stempel til å sitte riktig ved montering, men det gikk, og blei bra.

Kjøpte et ovehalingssett som ikke inneholdt stempel. Tror jeg ga rundt 30$ for begge sider på ebay.

Motorforum flår deg jo som regel på deler. Men 1000 for rep sett med stempel begge sider synes jeg høres greit ut.

Garantert en hel del dyrere å kjøpe ny/overhalt caliper.

Bare å brette opp erma, og få det gjort..:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Teit spørsmål kanskje, men du er sikker på at det er selve stempelet som henger?
På bremsene mine bak var det så rustent og jævlig at der var det selve glidebanen til skivene klossene som var problemet. De lugga liksom, og glei ikke i det hele tatt. Løsningen blei litt filing sånn at det blei litt mere rom der.

Endret av bsa
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Popp: Ok skjønner. Har litt lyst til å prøve dette kjenner jeg, men det beste hadde vel vært med overhalingskitt. Den guffen du snakker om, er det samme som man smører kalippere og på hjørnene av klossene med? Isåfall har jeg endel igjen fra forrige helg.

Skallebank: Gidder nok ikke vente på noe kit fra eBay, da jeg ikke vil kjøre med det slik, så da kjøper jeg nok heller overhalingskit på Varden Bil (Haugesunds "Motor Forum") med nye stempler.

bsa: Er 95% sikker på det ja. Når du sier glidebanen til skivene så mener du vel til klossene? De metallbitene som klossene glir i har jeg gått over med stålbørste og smurt med kalipperfett.

Ser at jeg kan få to nye kalippere på Mekonomen for 3000,- inkl pant, så jeg sparer 2000 spenn på å overhale kalipperne selv. Kan ikke være så lat, tenker jeg. Hehe..

IMG_8318_zps0c10d479.jpg

Edit: Burde jeg bytte disse også? Trodde det holdt i massevis å pusse litt med stålbørste for å få løs drit, og smøre opp..

Endret av Simen
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det hang hele tiden for min del, etter en ukes tid med kjøring var det så mye kast i skivene at når jeg bremset ble det akkurat som at det ble mye friksjon på ene halvsirkelen av skiva, og null på den andre siden.. altså det føltes som om jeg pumpet på bremsepedalen når jeg måtte bremse.. Ble nye skiver igjen og nye kalippere for min del vertfall, da det ble like dyrt å overhale som å kjøpe ny kalipper..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

klosser seff ja, korrigert ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når kalipperne henger/går tregt får du mer varmeutvikling i skiva, henger den plutselig veldig kan skiva i værste fall bli rødglødende.

Uansett vil skiva være varmere enn normalt, og da trenger du bare kjøre i en vanndam for å få megakast...i værste fall :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hørtes logisk ut, men jeg har ikke gjort dette før. For å gjøre dette 100% så burde man koble av slangen på alle kaliperne og bare tråkke ut all bremsevæsken?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke noe problem å overhale kalipere selv.
Er litt ubekvemt å holde på med bremsevæske, men går helt greit.
Ikke bruk annet enn bremsevæske og silikonfett til smøring.
Bruk en god fil til å skrape bort rusten med, gjør alt innvendig (spesielt der pakningene ligger) godt rent.
Monter nytt stempel og nye pakninger.
Finnes helt sikkert noen filmer på youtube som viser hvordan man gjør det, om du er usikker.
f.eks denne:

Husk også å gjøre alt verktøy som har vært i kontakt med bremsevæske godt rent etterpå ellers er det opprustet på ett øyeblikk. Endret av Bandit
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Simen: Motorforum selger overhalingskit for kalippere til bilen din. Jeg mener de koster ca 500 kroner pr aksling, så prøv det før du kjøper nye kalippere; er en del penger å spare på det.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Popp: Ok skjønner. Har litt lyst til å prøve dette kjenner jeg, men det beste hadde vel vært med overhalingskitt. Den guffen du snakker om, er det samme som man smører kalippere og på hjørnene av klossene med? Isåfall har jeg endel igjen fra forrige helg.

Fant ikke produktet på hjemmesiden deres nå, men det var en liten hvit tube..

Usikker på om det er samme produkt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive