Gå til innhold
bsa

Fumoto Qwik valve oljeventil

Recommended Posts

bsa    289
bsa

Fumoto Qwik valve oljeventil

I sjangeren "kjekt å ha!?

Noen som har vært borte i eller har noen fornuftige innvendinger mot en slik en (eller noe liknende)?

Synes varianten med en slangetut ned så veldig behagelig og renslig ut.

Edit:
Ta en titt på den engelske siden deres, der stod ting litt klarere, litt mere bilmodeller å velge ifra (på min iallefall) og plutselig måtte jeg ha en adapter også, sånt er jo kjekt å vite

Endret av bsa

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bayersk-mach-werk    70
bayersk-mach-werk

ser jo ut til å være veldig behagelig ved oljeskift, men visst du har magnet på tappepluggen så er jo noe av greia av at pluggen skal ut så du får vekk mettalsponet som er festet seg til magneten.

har på følelsen av at man får ut mere av sponet ved å fjerne tappeskrua, en ved å la olja renne igjennom den tynne kanalen, men , men det er bare noe jeg tror.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Så kjekk ut den der, særlig med slange.

Jeg bruker oljesuger på 3 av mine biler. Der er oljefilterhuset rett ved siden av påfyllingslokket, så jeg behøver ikke en gang under bilen.

Kan være et poeng å sjekke magnetbolten et par ganger i løpet av bilens levetid. Men er det mye metallspon på den ved hvert oljeskift, har man sannsynligvis alvorlige motorproblemer av andre årsaker uansett.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
EspenL    60
EspenL

Ooh, her tror jeg Visa-kortet skal få ben å gå på. Jeg har typen oljeplugg som ligger horisontalt, så jeg må gjette meg til hvor strålen treffer når pluggen fjernes. Blir stort sett noe søl, om ikke på bakken så i hvert fall utover oppsamleren og meg selv :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Dette så jo veldig ålreit ut! Ble forelska jeg nå .. Du er ikke den eneste som har det, Espen, og er ikke noe særlig å gjette men det pleier å gå bra :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.S    46
Martin.S

Var i grunn fin den den der. Litt skummelt med lav bil kanskje. Bygger jo en del lenger ned en en vanlig tappe skrue, om den er skrudd opp i bunnpanna.

Men ser for meg den er genial på girkasser på bakhjulstrekker biler, hvor det kan være trangt i girkassetunellen. Montere denne der man tapper av. Tømme girkassen og fylle på igjen samme veien. I stede for å slite med å komme til lenger oppe på kassa.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Men ser for meg den er genial på girkasser på bakhjulstrekker biler, hvor det kan være trangt i girkassetunellen. Montere denne der man tapper av. Tømme girkassen og fylle på igjen samme veien. I stede for å slite med å komme til lenger oppe på kassa.

Nja, påfylling via tappepluggen er jeg skeptisk til. Hvordan vet du da når du har fylt akkurat korrekt mengde olje? ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Ooh, her tror jeg Visa-kortet skal få ben å gå på. Jeg har typen oljeplugg som ligger horisontalt, så jeg må gjette meg til hvor strålen treffer når pluggen fjernes. Blir stort sett noe søl, om ikke på bakken så i hvert fall utover oppsamleren og meg selv :P

Akkurat den erfaringen jeg har også :)

Er jo ikke verdens størte problem et oljeskift, men hvis jeg kan ta en kaffekopp og stå og beundre bilen istedefor å tørke opp oljesøl fra det ene og det andre så er det jo verdt penga det ;)

Var i grunn fin den den der. Litt skummelt med lav bil kanskje. Bygger jo en del lenger ned en en vanlig tappe skrue, om den er skrudd opp i bunnpanna.

...

Enig. Hadde jeg hatt det, ville jeg vært mye mere skeptisk.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
offroad    20
offroad

Genial på de som ikke tappepluggen vender rett nedover på!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Nja, påfylling via tappepluggen er jeg skeptisk til. Hvordan vet du da når du har fylt akkurat korrekt mengde olje? ;)

På Girkasser er vel det den eneste måten å fylle på? Har jeg gjort bestandig, å fylle olje gjennom det samme hullet som oljen skal ut, altså. (Bruker dog såklart verktøy for å være sikker på at den får eksakt mengde).

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bsa    289
bsa

Min har iallefall to skruer. En tappe i bunn, og en litt lenger opp der man fyller på til det renner over og da har du fyllt på 2,3 l eller hva pokker det er. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

På Girkasser er vel det den eneste måten å fylle på? Har jeg gjort bestandig, å fylle olje gjennom det samme hullet som oljen skal ut, altså. (Bruker dog såklart verktøy for å være sikker på at den får eksakt mengde).

Hva slags verktøy er det du bruker for å få akkurat riktig mengde? Link?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Min har iallefall to skruer. En tappe i bunn, og en litt lenger opp der man fyller på til det renner over og da har du fyllt på 2,3 l eller hva pokker det er. :)

Mine biler med manuelt gir og differensial bak har alle også hatt to skruer. Å fylle til det renner over er den mest nøyaktige metoden å beregne eksakt oljemengde. :)

Mye mulig det finnes manuellkasser og diff der man er nødt til å fylle olje gjennom tappeskruen, men det høres tungvint ut. Jeg skulle helst sett bevis med ei sprengskisse for å tro at det finnes :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Sigmund S Dy.    5
Sigmund S Dy.

Har ikke de fleste gammle VAG og noen eldre Volvoer det?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Jeg fyller opp til det renner over, om jeg ikke da har målt opp eksakt desiliter olje som skal på bilen, starter jeg den og lar den gå litt, for så å etterfylle enda litt til, til jeg når eksakt nivå. Om dette gjøres, sender man en del av oljen man fyller på første gang, videre rundt i kassen. Dermed blir det rom til litt ekstra uten at det renner over. :) Har en elektrisk oljepumpe som er beregnet på slike jobber, og måler eksakt mengde olje som går gjennom den. Det er bare å få overens med instruksjonsboka..

Pleier også nå og da, å ta ned bunnen i kassen for å gjøre ren oljesil, og se etter metallspon. Girkassene på Audi D2 trenger ikke oljeskift i følge Audi, men har hørt altfor mange skrekkhistorier om kasser som ryker etterhvert grunnet oppsamling av metallspon.. derfor sjekker jeg dette gjevnlig og bytter filter samt rengjør sila i bunn. :)

EDIT: Jo det har du rett i Sigmund, eldre VAG har vertfall dette. Det vet jeg av erfaring :)

Endret av Northhomie

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G
Girkassene på Audi D2 trenger ikke oljeskift
Det er vel fordi de havarerer raskere enn intervallet for oljeskift tilsier.. hahaha

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Northhomie    463
Northhomie

Det er vel fordi de havarerer raskere enn intervallet for oljeskift tilsier.. hahaha

Min hadde gått 320 000 da jeg solgte bilen i november, original kasse og ikke antydning til feil eller at den slapp/gira hardt..

Så det kommer nok helt an på hvordan bilen blir behandlet og/eller har blitt behandlet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Min hadde gått 320 000 da jeg solgte bilen i november, original kasse og ikke antydning til feil eller at den slapp/gira hardt..

Så det kommer nok helt an på hvordan bilen blir behandlet og/eller har blitt behandlet.

Klart, og i tillegg er det vel ikke V8 som ryker først ;)

Men har kjørt en v8 3,7 som hadde klare tegn på dårlig girkasse, den hadde km på ~250, min 2,5 TDI ble overhalt på 235, da var kassa nesten helt ubrukelig.

Forøvrig har vel Audi innført intervall på 60 000 km?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 075
Øyvind G

Mine biler med manuelt gir og differensial bak har alle også hatt to skruer. Å fylle til det renner over er den mest nøyaktige metoden å beregne eksakt oljemengde. :)

Mye mulig det finnes manuellkasser og diff der man er nødt til å fylle olje gjennom tappeskruen, men det høres tungvint ut. Jeg skulle helst sett bevis med ei sprengskisse for å tro at det finnes :)

Det er slik du gjør det på manuell kasser og bakaksler ja.

På automat kasser blir det noe annet da du har en peilepinne. Her fylles det gjerne olje via peilepinnerøret og oljen må peiles samtidig som at motoren går. Du skal også holde spaken litt i alle gir før du peiler. Oljen skal helst være varm ved kontroll, men du har også et felt for kald olje.

Skal du fylle via tappepluggen så kan dette gjøres med et verktøy som ligner en stor sprøyte.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN

Det er slik du gjør det på manuell kasser og bakaksler ja.

På automat kasser blir det noe annet da du har en peilepinne. Her fylles det gjerne olje via peilepinnerøret og oljen må peiles samtidig som at motoren går. Du skal også holde spaken litt i alle gir før du peiler. Oljen skal helst være varm ved kontroll, men du har også et felt for kald olje.

Skal du fylle via tappepluggen så kan dette gjøres med et verktøy som ligner en stor sprøyte.

Ja, ikke sant. Jeg vet godt forskjellen på å fylle på manuell kasse og på automat. Har to biler med automatkasse på gårdsplassen her ;)

Det jeg ikke ser vitsen med, som andre har nevnt her, er å fylle via tappepluggen enten det er manuell eller automat. Bedre å enten fylle manuellkasse til det renner over i påfyllingshullet, gjerne med sprøyte/pumpe hvis det er trangt, eller via peilerøret på automat, mens en sjekker oljenivået på tomgang med varm kasse etter å rolig har sjaltet gjennom alle girene. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig