• 0
hgnubel

Nybegynner med våtsuger

Spørsmål

Etter å ha tilbragt noen timer med min nye julegave og venn Kärcher WD 2.250 i kveld har jeg noen erfaringer og spørsmål som kanskje noen kan hjelpe meg med...

1. Er det andre enn meg som bruker filter i maskinen ved våtsuging? Karen i Kärcher-butikken borte i gaten her mente jeg burde ha det og solgte meg en slags "svamp-sokk" til å sette der papirfilteret skal stå hvis man ikke suger vått. Men denne blir også gjennomvåt når vannet plasker ned i beholderen og lenge før flottøren (som skal stoppe motoren før tanken er full) begynner å bevege seg så spytter maskinen så mye vann ut bak at det bare virker latterlig... kanskje ikke bra for maskinen heller?

2. Er det virkelig meningen at lokket med bærehåndtaket og motoren skal sitte så løst? Beholderen holdt på å falle av hver gang jeg dristet meg til å løfte. Løsnet bare én gang i dag, og jeg rakk heldigvis å avverge søl med mine lynraske reaksjonsevner... :rolleyes:

3. For å spare fraktkost og -tid i forhold til dette berømte Foma-munnstykket "alle" har så handlet jeg meg Kärcher sitt bilmunnstykke på ovenfornevnte Kärcher-butikk: http://www.proffia.no/Rengjoring-Hjemme/Stovsugere/Tilbehor/Bilmunnstykke-for-35mm-utstyr?overcatid=6

Dette virket egentlig veldig greit, men jeg ser det bøyer seg litt innover ved bruk, som om underleppen prøver å lukke seg på midten om det er en beskrivelse som gir mening for noen. Er det som det skal være, og ville den sugd mer effektivt hvis munnstykket var stivere og ikke bøyde seg? Ser for meg at den drar inn "falsk luft" der.

4. Jeg må ha mye mer GreenClean.

5. Jeg ønsket meg kanskje egentlig en rensemaskin, men det får bli et annet budsjett... kanskje spleiselag når fruen ser at det tar noen timer å rense sofaen, som hun så lykkelig foreslo jeg kunne gjøre der jeg sto og koste meg med stoffmattene til bilen :)

6. De 8 årene mellom 10 og 18 år gammel Tallisker betyr mye. Men så fikk jeg jo en god pris også, så jeg overlever vel...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

6 svar til spørsmålet

• 0

Vittig. Jeg fikk akkurat samme gaven jeg også :)

Uten å ha teste den noe særlig enda, har jeg også merket at topplokket sitter ganske løst...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

1. Nå disponerer ikke jeg akkurat samme maskin, men det er en sånn "bøtte-Kärcher" vi har på jobb også, og der fulgte det med samme type svamp-sokk. Dog synes jeg ikke den blir så voldsomt våt. Innsuget på vår maskin har en "bøy" på seg, dvs at vannet blir ledet nedover i bøtta og det er liksom bare litt "vannvirvel" som når opp til den svampen.

3. største ulempen med det munnstykket der er jo at det er vanskelig å få noen visuell indikasjon på om du fortsatt drar opp møkkete vann. Det som er så fint med det alle andre har ;)

6. Høres ut som det blir en god kveld læll ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Er det munnstykket sort?

Om det er dette så har jeg dette selv. Var noe jeg kjøpte for lenge siden, veldig lenge siden. Brukte den 1gang og kommer vel til å kaste den!

Kjøp foma munnstykke først som sist. Det er mye mer solid, og ikke flisete i kanten. Dessuten ser du farge på vannet, noe som er avgjørende for en skikkelig god rens.( og skyll).

Jeg fikk karcher wd2200 tror jeg det var, til jul for et par år siden. Hadde sånn svamp, og den blir ødelagt etter noen ganger med rens.. Maskinen min spyttet også ut vann bak, og det begynte med bare et par-tre desiliter på tanken. Jeg leverte den in på Jernia, og etter litt fikk jeg den igjen. Maskinen var ikke bedre, eller værre. Jeg leverte igjen maskinen, og han fyren på Jernia ga meg en ny våtsuger. Den nye er et hakk over, med blåsefunksjon og et filter ekstra. Har ikke prøvd den så mye, men virker helt grei..

Det var en på forumet som kjøpte seg en rensemaskin fra Nederland (?) for en liten tid tilbake. Den var vel veldig billig, og fungerer sikkert helt fint. Ligner veldig på "foma". Mulig denne maskinen også selges i Norge.

Om du skal rense litt matter, og noen seter/tak o.l i ny og ne ervåtsuger helt kurrant. Dog med et skikkelig munnstykke. Om du har planer om å rense litt mer og større overflater, vile jeg absolutt tenkt på rensemaskin:)

Green clean er greit å ha på lager og meget god å bruke, samtidig er det også veldig greit å "gå over" flere ganger med rent vann etter rens, for å være sikker på at all "såpe" og møkk er borte.

Uansett om du kjøper rensemaskin eller ikke, er våtsugeren alltid kjekk å ha på lur, og pleier å bruke den som støvsuger før jeg renser..

Fortsatt god Jul og Godt nyttår:)

Endret av cocos
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Munnstykket jeg fikk meg er sort ja, lurte litt på dette med transparent slik Foma sitt er. Ser man faktisk fargen på vannet såpass godt? Så dette veldig godt i en video med demo av en rensemaskin, men det så helt klart ut, nesten som glass. I verste fall kan jeg bruke dette sorte til tørrsuging, så ingen krise om jeg får meg Foma sitt også :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Foma sitt er jo ikke glassklart nei, men ja ikke noe problem å skille rent fra møkkete vann.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
  • 0

Om du kjøper et annet munnstykke, vil du merke stor forskjell. Jeg måtte dessuten skjære av "stygge" kanter på mitt(sorte) munnstykke, og det klemmer seg sammen på midten under bruk..

Ja du ser vannet så godt, og det er veldig greit. Da ser du om det er mer møkk i vannet, og om det fortsatt skummer:)

Mulig det bare er meg som ikke liker karcher sitt munnstykke, men det at det er skarpe kanter, sliter veldig på f.eks enkelte typer stoff i seter/tak.(kan også henge seg opp i sømmer o.l) Matter er som regel litt grovere, så ikke så farlig..

Er vel billig den Foma varianten, men mulig det er Obs stormarked som gjelder mtp pris.?

Simen har vel greie på dette:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive