Essiek

Test: Nanolex Rejuvenator

Test startet 25.11.2012

Som en del andre her inne så fikk også jeg tilsendt en sample med Rejuvenator - primært test-objekt blir en Volvo V70XC 2001-modell med litt over 210.000 km på telleren. Nå i starten har jeg bare lagt på plastikk på framskjermer og speilhus, og jeg kjører også 50/50 mot Respect Colour Up.

For de som ikke kjenner til Respect Colour Up så fikk jeg beskjed om at dette er det samme som Owatrol Polytrol, i og med at Owatrol ikke produserer "gugga" på lisens lenger, og Respect-folka har tatt over. Så i bunn og grunn så er dette det samme som Polytrol.

Konsentrerer meg nå først og fremst om høyre framskjerm, da det er her jeg har bilder så langt.

Her har vi da Nanolex Rejuvenator, brukte sminkepads til dette samt på Colour Up. Jeg synes sminkepads er "kronglete" men det er sikkert fordi jeg etter to bokser med Polytrol og 1/3 med Colour Up er meget godt vant til å bruke pensler. Ser dog at penselbruk med Rejuvenator er relativt fånyttes, så det er sikkert bare en vanesak.

Kandidaten:

8295977275_2d61190547_c_d.jpg

Ferdig vasket - ser veldig bra ut på bildet, men er nok ganske så falmet egentlig:

8297026322_c346f24899_c_d.jpg

Må ha 50/50 her - Colour Up skal til venstre og Rejuvenator til høyre:

8297026048_d9eeeed81c_c_d.jpg

Så påførte jeg Rejuvenator og Colour Up - rent umiddelbart virket det som at Rejuvenator trakk seg inn i plastikken, mens Colour Up ligger igjen som en blank hinne utenpå:

8295976943_659c11a0b2_c_d.jpg

Her er samme bildet, da uten maskeringstape. Colour Up er her ikke buffet ennå, derfor fortsatt blank:

8297025782_0a14182c97_c_d.jpg

Her er da fra samme sted, etter buffing av Colour Up. Rejuvenator trenger ikke en slik buffing, og jeg så heller ingen forskjell på Rejuvenator-siden pre- og post-buffing:

8297025564_318c844d17_b_d.jpg

Det er null forskjell i utseendet mellom Colour Up og Rejuvenator - enhver forskjell her skyldes lyset under fotografering. Som dere ser så har begge produktene fått tilbake originalt utseende i plastikken.

Så langt, etter påføring og ytterligere to vask av test-objektet og to "avspylinger", så kan jeg si følgende:

Rejuvenator beader mye bedre enn Colour Up

Rejuvenator behøver ingen buffing på samme måte som Polytrol / Colour Up

Rejuvenator binder seg ikke til lakk på samme måte som Polytrol / Colour Up, dog må jeg nevne at jeg _aldri_ har hatt problemer med at P / CU er "hakke umulig å fjerne".

Rejuvenator tar lengre tid å legge på jevnt enn P / CU - men dette kan også skyldes min teknikk, og at jeg ikke er vant til å jobbe med sminkepads

Rejuvenator virker som at skitt / salt etc ikke sitter så godt. Noe bedre enn P / CU, og stor forskjell fra det ubehandlede området

Så langt så liker jeg Rejuvenator bedre enn P / CU - ikke nødvendigvis pga brukervennligheten med påføring etc - men mest fordi jeg synes plastikken er lettere å holde ren og ser minst like bra ut (ennå) som med P / CU. Påføringsteknikk kan læres, og Rejuvenator virker så langt som et særdeles bra produkt

Korttids-poeng:

Rejuvenator: 8/10

P / CU: 7.5/10

Hvorfor ikke 10/10? Det produktet finnes ikke. Da må det i så fall hoppe ut av flaska selv, smøre seg utover selv og etterlate en overflate som ikke behøver etterarbeid - mens man sitter i detailer-stolen med en fersk oppjekket pils.

Langtidstest blir nå utover vinteren. Bakfanger skal også få seg 50/50. Det er myye plastikk på en XC70 - og jeg vil da forsøke å beregne kost/nytte her også. Man får mye ut av en boks med P / CU, og jeg er litt usikker på hvor "drøy" Rejuvenator er i forhold.

Posten blir oppdatert utover vinteren

Endret av Essiek
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flott test Essiek.

Er plasten like fin nå etter 2 vask som den var ved påføringen?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fin test! Jeg tror 10/10 produkter finnes, men at det er opp til enhver å bedømme dette, og at det er veldig mange ting som må være på topp som holdbarhet, påføring osv. Det kan ta tid å finne ut hvor lang tid produktet vil holde.

Jeg er også spent på hvordan produktet er etter vask? Leste at det var en som hadde hatt problemer etter en vask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Samme fine finish etter et par vask - så langt er det ikke noe som skiller CU og Rejuvenator i utseende (skulle bare mangle etter kun 1 måned). Merket dog godt at det beadet på Rejuvenator-siden, og at den ble fortere tørr enn CU-siden. Så langt så er det :thumbs: for begge to, med Rejuvenator litt foran.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

God test og godt forklart:)

Spennende se gjennom vinteren..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Update 06.03.2013

Virker som at Rejuvenator nå har måttet gi noe tapt - det er ikke lenger så stor forskjell på utseendet fra der jeg tapet over til Rejuvenator-delen. Det merkelige er dog at det er fortsatt merkbar vannskrekk på Rejuvenator-delen (det sheeter ganske bra). Colour Up-delen ser like bra ut som dagen den ble påført.

Sammenlignet med Colour Up må jeg konkludere med følgende:

Kortere varighet

Like bra utseende ganske lenge (ca 2-3 mndr)

Beader og sheeter bedre enn Colour Up

Slipper møkk og salt bedre enn Colour Up

Jeg har vasket da bilen skikkelig ca hver 14 dag, med skum og avspylinger innimellom på selvvasken. Ikke brukt "tilsatser" i vannet enn vanlig maxisuds2, ei heller QD'er. Skummet på selvvasken er ganske greie saker og ikke spesielt sterkt, men dog sterkere enn f.eks SurfexHD i våre blandinger.

For "hvermansen" så vil nok Rejuvenator holde i noen måneder til før det rent utseendemessig har falmet tilbake igjen

På bakgrunn av dette gir jeg dermed Rejuvenator "5 +", på grensen til "6". Litt lenger holdbarhet for mitt vedkommende ville tippet karakteren over på en 6'er - men det er tross alt Colour Up / Polytrol man blir sammenlignet med her.

Så med en refresh to ganger i året så har man plastikk som beader/sheeter som et uvær og fint utseende i mange år. Høyt anbefalt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive