Are G

Ekstralys på '09 Passat?

Har postet på VACN men hiver inn her også da dette forumet erfaringsmessig er overlegent det meste alt :)

Lurer på å kjøpe sett med ekstralys til bilen til morra mi, men er noe usikker på hvor mye effekt det er å hente ut av dette.
Bilen er en 2009 Passat med original xenon.
Er et krav at eventuelle ekstralys må være lovlige å kjøre med og ikke være noe problem ift PKK.

Tenker f.eks. noe som dette:
http://www.jula.no/ekstralys-comet-ff-602105
alternativt dette
http://www.jula.no/ekstralys-602107

Hva trengs av tilbehør for noe slikt ? Disse to?
http://www.jula.no/holder-til-ekstralys-602111
http://www.jula.no/ledningssett-til-2-ekstralys-602131

Hvor mye effekt vil dette gi utover originale xenonlykter?
Bilen kjøres i all hovedsak på ubelyste veier.
Vil begge disse lysene være lovlige? Har dessverre ingen mulighet til å se bilen før januar/februar når settet eventuelt skal monters.
Hvor vanskelig er det å montere noe slikt? Har ikke forsøkt meg på noe slikt før men burde vel være relativt rett frem?

Noen tips her?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er et krav at eventuelle ekstralys må være lovlige å kjøre med og ikke være noe problem ift PKK.

Tenker f.eks. noe som dette:

http://www.jula.no/ekstralys-comet-ff-602105

alternativt dette

http://www.jula.no/ekstralys-602107

Vil begge disse lysene være lovlige? Har dessverre ingen mulighet til å se bilen før januar/februar når settet eventuelt skal monters.

Noen tips her?

Det står oppgitt referansetall på lyktene, og er oppgitt pr. lykt.

Referansetallet kan ikke overstige 75 om det skal være låv å kjøre med disse.

På første settet er det 17,5 pr. lykt, noe som gir 35.

75-35=40

Det står innstemplet referanseverdier på lyktene på bilen.

Er referansetallet lavere en 20 pr. lykt er det første settet du linket til lovlige.

Det andre settet du linket til har 37,5 pr lykt og du er da oppe i 75 bare på ekstralysene og disse vil da ikke være lovlige å bruke og skal bli anmerket på PKK.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

De lyktene du har linket til vil gi begrenset med ekstra lys. Skal du ha små lykter som er ok lys i anbefales Hella commet ff200 xenon. Dette er bra lys mtp. størrelsen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Begynner å svare på det nederste først jeg.

Slik rele sett er enkelt og greit, så lenge det har nok Ampere til og takle ekstra lysene du velger så anbefales det med slikt ja.

Så lenge fangeren på bilen er formet slik at det ikke blir noe problem at lykta sitter foran fangeren så er slike skiltplater en helt grei løsning. Jeg brukte det på Audien selv når den ble kjørt om vinteren og fungerte utmerket. Men jeg måtte lage meg et par flatjern biter for og forlenge de ørene litt så jeg fikk opp panseret. (Dette må du måle utifra hvor mye ekstralysene bygger bakover) Mine var veldig store da var 55w xenon med innebygget ballast.

Så om det har noe effekt med ekstralys?

vel ja på sett og vis, du får en mye større reflektor som kaster lyset lenger, men du vil ikke få noen enooormt forbedring kontra xenon langlyset med halogen ekstralys, kanskje litt..

Jeg ville nå kjøpt xenon ekstra lys først som sist, ja de koster mer, men så lyser de veldig mye mer også..

men du får de til en ok pris også om du kjøper noe annet en hella..

Mine 55w xenon ekstralys kjøpte jeg over ebay da du kun fikk 35w versionen i Norge (torshov mener jeg har dem.. svarte med rød ring det står hid på) jeg kjøpte også "Flood" versjonen som ikke lyser like langt, men lenger en org langlys, men de sprer utrolig godt mot siden (synes det er greit og få øye på folk og dyr langs veien tidligst mulig)

Dette er noe av det mest fornøyde kjøpet jeg har gjort til den bilen, det er omtrent som og kjøre med sola hekta på foran bilen

er helt hinsides og bra 55w xenon lyser i slike litt store bøtter! Ja det ser ikke spesielt bra ut med svære bøtter men det er det som funker.. enkelt og greit. Skal jo av igjen til våren uansett regner jeg med ? ;)

Uansett det og ha skikkelig lys så må du nesten ikke bry deg om PKK da en bil med xenon vil ha såpass høye verdien uansett fra starten av. Med en slik skiltplate er det 2 minutters jobb og demontere lyktene (om du bruker kabel sko eller noe til og hekte opp lykta med) Og sjansen for og bli stoppa og at du får bot/mangelapp er ganske liten.. Spesielt da dette er lys som normalt kun du vil se.

Men er faktisk helt lov med xenon i ekstra lys så lenge de er originale xenon lykter og ikke overstiger verdiene som nevnt ovenfor

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takker for alle svar.

Da spørs det vel om jeg skal legge dette på hylla.

Bilen går omtrent så langt unna meg som mulig i Norge, er vel ca 2600 km herfra, så blir det noe blir det stående fast.

De er kanskje litt mindre nøye på slikt på PKK i Finnmark? :D

Originale xenon ekstralys kunne jo vært kjekt men da er det som nevnt veldig høye referansetall og disse comet 200 koster ca 5000 kr...

Budsjettet er ca 1000 kr, derfor jeg tenkte på dette fra jula, + at det ligger i butikken så det kan ligge under treet i løpet av helga :)

Men da spørs det vel om det er så mye å tenke på.. Hvordan er det forresten på kontrollen om man har hette over lampa? Bryr man seg litt mindre om dette da......?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Takker for alle svar.

Da spørs det vel om jeg skal legge dette på hylla.

Bilen går omtrent så langt unna meg som mulig i Norge, er vel ca 2600 km herfra, så blir det noe blir det stående fast.

De er kanskje litt mindre nøye på slikt på PKK i Finnmark? :D

Originale xenon ekstralys kunne jo vært kjekt men da er det som nevnt veldig høye referansetall og disse comet 200 koster ca 5000 kr...

Budsjettet er ca 1000 kr, derfor jeg tenkte på dette fra jula, + at det ligger i butikken så det kan ligge under treet i løpet av helga :)

Men da spørs det vel om det er så mye å tenke på.. Hvordan er det forresten på kontrollen om man har hette over lampa? Bryr man seg litt mindre om dette da......?

Hvorfor ikke bare kjøpe noen okey xenon lys, og ta dem av før en PKK ?

disse med xenon har ballasten innebygget så er bare og skru av 1 mutter pr lykt, så bruker du kabelsko på ledningene (alt før lykta er 12v så er ikke noe problem med det) så da er det jo 1 mutter og 2 kabel sko pr lykt, man MÅ jo ikke ha de på bilen når du først skal på PKK.

jeg har disse:

http://www.torshovbil.no/sider/vare?varenr=17314328

bare i 55w utførelse, og de kosta meg ca 370kr lykta inkludert frakt fra ebay.

edit: http://www.ebay.com/itm/1X-7-55W-HID-XENON-DRIVING-FLOOD-BEAM-OFF-ROAD-WORK-FOG-LIGHT-BULB-4WD-SUV-TOP-/230897434733?pt=AU_Car_Parts_Accessories&hash=item35c28f406d&vxp=mtr

Fås også som 4" om ønskelig, da er de billigere igjen også

Endret av Concker
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm.. det kunne jo vært en tanke.

Det jeg tenker på ift. PKK er at morra mi er svæært lite bilinteressert og vil neppe ta seg bryet med å styre med dette ift. det.

Og ettersom jeg bor 2600 km unna er det vanskelig for meg å svinge innom når kontrollen skal tas..

Men er forsåvidt ikke så ofte det skal gjøres så kanskje det hadde vært en tanke..

Du har vel ikke noe bilde ut vinduet med /uten dine lys?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm.. det kunne jo vært en tanke.

Det jeg tenker på ift. PKK er at morra mi er svæært lite bilinteressert og vil neppe ta seg bryet med å styre med dette ift. det.

Og ettersom jeg bor 2600 km unna er det vanskelig for meg å svinge innom når kontrollen skal tas..

Men er forsåvidt ikke så ofte det skal gjøres så kanskje det hadde vært en tanke..

Du har vel ikke noe bilde ut vinduet med /uten dine lys?

Tror de fleste klarer og fjerne 2 muttere og rive av 2 kabelsko 1 gang pr 2. år :)

har dessverre ingen bilder liggende, og nå står bilen vinterlagret fra og med i år og ut så lenge jeg har bilen vil jeg tro.

Men kan hende jeg kan skaffe deg noen bilder om det blir til at jeg kjøper en bil nr 2 torsdag neste uke, da skal disse på den :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, vel jeg må tenke hardt og brutalt :D Ellers er det ikke vanskeligheten det står på, men interessen.. Men det kan jo være de ser litt mellom fingra på det i finnmark, er vel sjelden man møter noen på veien der som man har sjansen til å blende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvordan er det å koble opp lysene da ettersom bilen har canbus? Har sett mekonomen selger rele sett til biler med canbus.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt slike hella lykter som du linka til øverst (comet ff) på en sykebil som taklys og dette synes jeg du skal styre unna..dårlig kvalitet på selve lykta og lite lys..bosh derimot har vi bedre erfaringer med..reflektorene mattes saktere og lyktehusene holder lengre..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er det mye styr å koble det så vanlig langlys skrur seg av når man bruker bøttene?

Er visst lite interesse for å ha lykter som må kobles av for eu.

Kanskje mulig å sette på en bryter et sted som styrer av/på med hovedlys sammen med ekstralys?

En bryter for av/på/begge for ekstralys hadde jo vært kjekt :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror ikke du bør tukle med lysstyringen på bilen. Sett bryter til ekstralysene inne i kupeen, og slå av den før PKK. Da gis det en 1-er feil for ekstralys som ikke virker. De har ikke lov til å skru på bryteren. Vil anbefale deg å kjøpe halogen ekstralys og bygge de om til 35 eller 55w xenon. Det gir masse lys, og er langt billigere enn å kjøpe ferdige xenonlys. Velger du lykter med store reflektorer risikerer du å blende deg selv pga. refleksjon fra skilt o.l. med 55w pærer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Are G: må si du har ett artig syn om finnmark.. pkk reglsn e like streng i finnmark som ellers i landet.. Bare der oppe orker man skru av noen skruer vært 2 år.,

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har selv sett på slike,, dem e nice.. Vundert 2 stk 4" som ikke e sååå dyr.. En flom og en spot,, men ekstra lus passe ikke på min bil.. Isåfall være under skiltet.

Du har også "uorginale" www.ledboyz.no trur eg det var, litt billigere

Edit. Ser 4" var vist på tilbud sist jeg skjekket

Endret av Janko
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Are G: må si du har ett artig syn om finnmark.. pkk reglsn e like streng i finnmark som ellers i landet.. Bare der oppe orker man skru av noen skruer vært 2 år.,

Selvfølgelig har jeg artig syn på Finnmark.

Er jo bare isbjørner og snøskutere uansett der :P

Men poenget mitt var vel heller at ekstra-lys er langt vanligere og kanskje mer nødvendig der oppe enn f.eks. i Oslo selv om reglene er de samme.

Hadde det vært til min egen bil hadde jeg selvfølgelig ikke hatt problemer med å skru av skruene men dette skal da være til en person som ikke har interesse av bil og ikke har interesse av å skru ut skruer for å få en lovlig bil. Alternativet er da at lyktene aldri blir montert.

Dette gir et sykt lys. Men prisen er jo ikke akuratt billig da men.

http://www.ekstralys.no/products/10srseriesdrivingspecter

Er nok laaaangt over budsjettet.

Får se hva jeg kommer frem til her, synes å være vanskelig å finne en god løsning som gir tilfredsstillende resultat..

Kanskje jeg ender opp med å kjøpe en GPS istedenfor..haha...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir det GPS blir det nok Garmin 2595LTM fra Elkjip på torsdagen.

Selges for 999,- om jeg ikke husker feil.

Dette er samme GPS som jeg kjøpte til meg selv og inkluderer livstidsoppdateringer av kart.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive