Jensenjr

DIY iPhone docking

Tenkte å dele med dere en idé jeg kom på da jeg kjøpte meg en 2008 passat i sommer. Budsjettet tillot dessverre ikke ”alt utstyr”, så jeg ble sittende igjen med standardspilleren (RCD-300). Denne er i og for seg grei nok, men mangler blant annet AUX-inngang. Det var allerede installert et originalt iPod-interface som lå ut i hanskerommet, men brukervennligheten på denne via spilleren var elendig. VW imponerte ikke akkurat med den løsningen…
Dette, i kombinasjon med ”pengelommene” over spilleren ga meg en idé. Hva skal man egentlig med disse?
_IGP1580_zps86f0ecee.jpg
_IGP1582_zpsfc7cc53f.jpg
Jeg bestilte meg dobbelt opp av svarte iPhone docker og kabler fra dealextreme.com, samt en minijack kabel og et AUX-interface fra Transmedia.no.
_IGP1581_zpsd7abed75.jpg
Fremgangsmåten for hjemmelagd iPhonedocking i bilen ble følgende:
Jeg startet med å fjerne dekselet rundt spilleren. Dette sitter med klips og ”popper” av med litt håndmakt.
_IGP1583_zps25c3f6f7.jpg
_IGP1584_zps2cb1af01.jpg
Deretter fjernet jeg tilkoblingen for varsellampen til passasjerairbagen før hele dekselet kunne legges vekk.
_IGP1586_zpsf0cacdc4.jpg
Det neste trinnet var å fjerne spilleren, som sitter med 4x torx skruer.
_IGP1587_zps8224163e.jpg
Koblet deretter fra spilleren, jordet interface-et og koblet den i cd-skifter utgangen bakpå iso-pluggen (Har ikke bilder av dette, da dette ble gjort tidligere). La også opp 2 stk USB-30 pin kabler bak spiller, ned forbi klimastyringen og hentet de frem bak askebegeret. Deksler til klimastyring ”poppes” av på samme måte og styringen kan skrus enkelt ut. Skulle ikke mye "jobbing" til med disse kablene før isolasjonen ble dratt litt av og lederne kom til syne. Får bestille nye på sikt, men de funker enn så lenge.
_IGP1600_zps7446ea10.jpg
_IGP1592_zps78f81ea0.jpg
_IGP1591_zps53a64950.jpg
La også opp en minijack fra interface-et og til dockingen på førersiden. Det kjipe med kabeltrekkingen er siste steg ved pengelommene. Iom at de er bygd inn i hver sin boks, må kablene gå på siden av spilleren (bak dekslet) og inn fra siden på lommene. Jeg fant ingen måte å komme til bakfra på, men det ville vært den optimale løsningen. Strevde ganske lenge for å få kablene til å ligge godt slik at de ikke kom i konflikt med åpne- og lukkesystemet.
_IGP1593_zpsdb58428e.jpg
_IGP1594_zps5fd18177.jpg
Dockene festet jeg med dobbeltsidig teip kjøpt hos Billakkspesialisten i Drammen. Vurderte også 3Ms Duallock, men den bygde litt for mye i høyden. Teipen satt overraskende godt på ”stoffet” i pengelommene. Da ble det seende slik ut:
_IGP1588_zpscb933d76.jpg
_IGP1589_zpsb6f6aaef.jpg
_IGP1602_zps5e7055da.jpg
Satte ting på plass igjen i motsatt rekkefølge og vips så hadde man en svært funksjonell iPhone-docking som både lader og kan spille av musikk. I tillegg har man full kontroll på styring selv, fremfor en dårlig funksjonalitet ved styring gjennom spilleren. Dockingen på passasjersiden er kun lader, men begge to er meget stødige. Har prøvd dem hardt ut på svingete og humpete veier uten at telefonene rører seg.
_IGP1607_zps57ac364f.jpg
_IGP1612_zps21a23dce.jpg
_IGP1614_zpsf2019091.jpg
_IGP1615_zps720706ca.jpg
Totalt kostet løsningen meg ca 450,- kroner. Interface-et kom på ca 400,- og docking med kabler på ca 50,- med fri frakt fra Hong Kong. Dette vil for så vidt kunne funke vel så bra på andre spillere med f.eks media kabel inn på rns-510.
4

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

bra jobbet , liker kreative løsninger :thumbup:

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette ble jo kanonbra. Very nice DIY! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Stilig!! Ble jo veldig skjult og bra, og utrolig kreativt sted å sette dockingene! Men har du 2 USB innganger på spilleren da eller?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dette var en fin howto. Fikk lyst til å utføre dette på Passaten min også. Sjekker ut varene med engang.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Detta så jo bærrelækkert ut, mye bedre disponering av plassen :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Virkelig pent! Ser ut som det kom slik orginalt fra fabrikk! Godt jobba!

Har bestilt en slik dockingstasjon selv som jeg skal montere i bilen. Har dessverre ikke en så anonym og pen plass å plassere den.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk skal dere ha! :)

Får bare ha meg unnskyldt for manglende detailerånd innvendig før jeg tok bildene. Støv og skitt kom mye til syne så jeg...

Har hatt et litt ambivalent forhold til bilen de siste månedene i påvente av ny (les hellakkert) bil fra Møller pga rustgaranti. ;)

Stilig!! Ble jo veldig skjult og bra, og utrolig kreativt sted å sette dockingene! Men har du 2 USB innganger på spilleren da eller?

Nei, jeg kjører minijack inn i interface-et som går rett i cd-skifterinngangen bak på spilleren. USB-kablene går til en 12V lader i sigarettenneren (se bilder). Planen er på sikt å få loddet om her slik at denne løsningen blir skjult.

Det artige hadde vært å få patentert en dockingstasjon som var formstøpt for disse. Er jo fullstendig sløsing av plass!

Endret av Jensenjr
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive