Gå til innhold
Simen

TEST: Voks - hazetidens innvirkning på holdbarhet

Recommended Posts

Simen    1 317
Simen

PANSERTEST: Voks - hazetidens innvirkning på holdbarhet.

IMG_7780.jpg

Har hazetiden mye å si på hvor godt voksen binder seg til lakken?

Forord.

Det har blitt en del snakk om dette i det siste og jeg har selv også synset mye rundt det. Har følt at voksen holder seg bedre des lengre jeg lar den tørke på lakken etter påføring, men jeg har aldri hatt noe håndfast bevis for å kunne påstå dette. I den forbindelse tenkte jeg at jeg skulle kjøre en skikkelig test på panseret av min egen bil, for å kunne følge godt med på dette og se om det virkelig utgjorde noen forskjell. Jeg har hvertfall begynt å tro mer og mer at skikkelig inntørking i lakken hjelper voksen å binde seg bedre, så det var nå på tide å kjøre en test.

Prepp.

Preppet panseret på bilen først med en skikkelig vask, deretter gikk jeg over med clay. Panseret hadde ikke akkurat mye forurensing, plukka nok opp mer støv enn nupper her..

IMG_7789.jpg

IMG_7798.jpg

Tørket så bort all ONR-luben etter clay, og ladet Makita'en med oransj pute og S30+ EC fra Scholl. Kjørte fire pass; 1 med litt press (1400 rpm), 1 med litt press (1200 rpm), 1 med 0 press (1000 rpm), og tilslutt 1 pass med "juvellering" (800 rpm). Dog så spiller ikke kjøreteknikken noen rolle i denne sammenheng. Tørket vekk overflødig produkt tilslutt med en mikrofiberklut.

IMG_7799.jpg

IMG_7805.jpg

Prosess.

Tenkte jeg skulle teste 3 forskjellige hazetider, men ville også teste med og uten wipedown, så jeg teipet opp slik at jeg fikk 6 deler av panseret.

IMG_7816.jpg

Tok wipedown med Scholl CF02 på de tre nederste delene.

IMG_7831.jpg

IMG_7833.jpg

Hadde varmet opp garasjen en god stund med to varmevifter, og før jeg fant frem voksen varmet jeg opp panseret litt med en halogenlampe også. Temperaturen havnet tilslutt på rundt 20 grader når jeg var klar til å legge voks. Prøvde også å skaffe en luftfuktighetsmåler, men fikk ikke tak i det desverre. Syntes dog lufta i garasjen virka passe tørr.

IMG_7838.jpg

IMG_7881.jpg

Resten av bilen har et lag Crystal Rock som holder seg veldig bra ennå, men for at denne testen skulle bli enda mer interessant valgte jeg en annen populær voks som er mye mer brukt her på detailersclub, nemlig Swissvax Shield.

IMG_7860.jpg

Startet stoppeklokka samtidig som jeg begynte å legge voksen. I rette linjer, som alltid...

IMG_7898.jpg

Påførte først på den nederste biten som jeg hadde tatt wipedown på, for å ikke risikere å dra med meg polish-oljer ned fra øverste del som hadde S30+ som grunnlag. Brukte rundt 4 min. på å vokse områdene..

IMG_7889.jpg

IMG_7907.jpg

Iforhold til hazetid er panseret inndelt i tre deler; venstre del, midtdel, og høyre del. På venstre valgte jeg å la voksen ligge ca. 10 minutter. Jeg mener dette er altfor lite, selvom det står "wait aprox 5-10 min" på krukka. Føler aldri at voksen klarer å tørke så fort, uansett forhold. Voksen var oljete og vanskelig å tørke helt av, men glatt ble det jo..

IMG_7920.jpg

IMG_7942.jpg

IMG_7935.jpg

Så gikk jeg inn og tok meg en god pause. Varmeviftene sto på full guffe for å holde varmen oppe. Midtdelen lot jeg stå 1 time før jeg gikk ut og buffet den også. Denne hadde tørket mer, så den var ikke fullt så oljete og vanskelig å få av lakken..

IMG_7951.jpg

IMG_7954.jpg

Siste del fikk stå tilsammen 6 timer før buffing. Cirka like lett å tørke av, men denne var også skikkelig tørr. Så her slapp jeg fullstendig å dra oljene fra voksen rundt på lakken. Det synes jeg er veldig greit å slippe.

IMG_7965.jpg

IMG_7970.jpg

På de seks timene hadde temperaturen i garasjen steget cirka 2 grader.

IMG_7960.jpg

For de trøtte (sånn som meg), her er en liten oversikt over inndelingen i denne testen:

IMG_7917-1.jpg

Så nå er panseret ferdig vokset og klar for test, må bare la voksen herde over natta i god temperatur (20+).

IMG_7971.jpg

Holdbarhet.

Nå gjenstår det bare å følge med etter vasking fremover for å se om ting forandrer seg litt etterhvert. Kjenner jeg meg selv rett blir det full vask hver helg, og en spylings midt i arbeidsuka. Kommer da til å oppdatere denne tråden med hvordan "beading og sheating" endrer seg på panseret. Er selv veldig spent på hvordan dette utvikler seg, og holder nok en liten knapp på at lang hazetid hjelper, men for alt jeg vet kan det også bli 0 forskjell på noe her.

11.01.13 - status.

Nå har det gått nesten en måned, og etter dagens vakt valgte jeg å ta en titt på beading/sheating. Bilen har fått 3 håndvask, alle gangene med Surfex HD 1:30 og Maxi Suds II i bøtta. Vi tar først en liten titt på beading etter siste avspyling. Øverst til venstre har vi delen med 10 min. hazing uten wipedown...

IMG_8397_zpsc29009f4.jpg

1 times hazing u/ wipedown...

IMG_8400_zps6364cb9a.jpg

6 timers hazing u/ wipedown...

IMG_8402_zpsfaa5185a.jpg

10 min. hazing m/ wipedown...

IMG_8405_zps295ec011.jpg

1 times hazing m/ wipedown...

IMG_8407_zps626aa288.jpg

6 timers hazing m/ wipedown...

IMG_8409_zps663b541a.jpg

Jeg kunne ærlig talt ikke se noen forskjell her. Alt ser veldig bra ut hittil! Testet også å spyle på hvert område med HT og alle 6 områdene har like stor "vannskrekk", og vannet rant raskt av overalt. Ikke så spennende forløpig, da det er cirka uavgjort mellom alle testområdene her.

16.02.13 - status.

Nå har det gått ganske nøyaktig to måneder, og jeg sjekket status etter vask igår, som var håndvask nr 9!
Denne gangen var det blitt betydelige endringer, og for min del ble jeg litt overrasket over hvordan det så ut nå..

Avrenningen viste klare forskjeller. Filmet hvordan vannet oppførte seg på de forskjellige panelene etter håndvask:

http://www.youtube.com/watch?v=p51w9hVQGsc&feature=youtu.be

Som dere kanskje ser er det et område som skiller seg spesielt godt ut mtp vannskrekk, det er ingen tvil om at midtdelen (1 times tørketid) er klart best her, og jeg syntes også den øverste delen med polisholjer er hakket vassere enn nedre del som jeg hadde tatt wipedown på. Noe jeg ble overrasket over ellers var at delen med bare 10 min. tørketid (venstre) kommer mye bedre ut enn delen med 6 timers tørking (høyre) som vannet hang igjen ganske lenge på.

Perling av dråpene tok jeg også en titt på etter tørk. Brukte en sprayflaske med vann og gav hvert område 4-5 sprut for å se hvordan det perlet seg på de forskjellige delene..

10 min. tørketid u/ wipedown.

IMG_9409.JPG?m=1360955220

10 min. tørketid m/ wipedown.

IMG_9441.JPG?m=1360955338

1 times tørketid u/ wipedown.

IMG_9420.JPG?m=1360955069

1 times tørketid m/ wipedown.

IMG_9444.JPG?m=1360955336

6 timers tørketid u/ wipedown.

IMG_9429.JPG?m=1360955340

6 timers tørketid m/ wipedown.

IMG_9456.JPG?m=1360955361

Syntes vannet perlet seg best på midtdelen, men også veldig bra på venstre side. Helt klart flatere dråper på høyre del av panseret. Med andre ord samsvarer dette ganske bra med avrenningen, dog så er beadingen veldig fin på både 10 min. tørketid (spesielt m/ wipedown) og 1 time.

15.05.13 - resultat.

Da var tiden inne for å kåre en vinner. På mandag tok jeg en vask & voks runde på bilen, så det var siste vask for denne testen. Panseret fikk smake på sterke avfettinger, og det var ikke mye igjen av voksen etterpå. Ellers har bilen blitt vasket en gang i uka, så panseret har tilsammen blitt håndvasket rundt 23 ganger.

Og området som vant testen var den øverste midtdelen, dvs. den delen som hadde 1 times tørketid og uten wipedown! Litt kjedelig video kanskje, men filmet avrenningen en siste gang etter spyling etter håndvask på mandag:

Tid på avrenning.

1:45 - Oppe i midten
3:10 - Oppe til høyre
3:20 - Oppe til venstre
3:50 - Nede til høyre
4:00+ Nede i midten
4:00+ Nede til venstre

Når vi ser på resultatene er det hvertfall ingen tvil om hvilket panel som har klart seg best. Av en eller annen grunn gir en times tørketid et mye bedre resultat enn både 10 minutter og 6 timer, men da uten å ta wipedown. Ellers kan vi se at øverste del, som jeg ikke tok wipedown på, fikk bedre resultater. Jeg konkluderer derfor med at lakken og voksens levetid drar nytte av oljer fra polishen. Jeg konkluderer også med at 1 times tørketid er ganske ideelt, så jeg kommer til å ta dette som et utkantspunkt når jeg legger voks i fremtiden.

Takk for titten folkens, og takk for all cred!

Endret av Simen
  • DCN Poeng 53

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
offroad    20
offroad

Bra test! Dette har jeg også lurt på! Enkelte ganger har jeg problemer med å buffe av hvis jeg lar voksen tørke helt, må da gjerne vokse ett felt, for så å tørke av med en gang, ellers blir det synlige spor etter buffing..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Flott tetst Simen. Blir veldig spennende å følge med på dette. (Hvertfall for meg som har så mye problemer med voks)

Jeg opplever også det samme som deg at hvis ikke voksen ligger en stund, så føler jeg at jeg drar oljene ut over panelet og det er vanskeligere å buffe kontran en voks som har hazet/tørket skikkelig.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
imsland    4
imsland

Flott test. dette temaet er noe som jeg selv har ønsket og teste da jeg sitter med samme følelsen at haze tiden påvirker holdbarheten.

Lenger haze tid, lenger holdbarthet.

Uannsett, følger med her, spennende.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
kobsar    42
kobsar

Dette er en kjempetest. Blir artig og se om du får resultater som passer med mine erfaringer :)

Tror jeg kanskje skal en tur på cred knappen her! :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roy Inge    201
Roy Inge

Bra at du setter dette på dagsorden, Simen :)

Jeg gleder meg til å se hvordan dette ser ut om noen måneder :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takk for tilbakemeldinger folkens. Godt å se at dette er interessant for flere. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Ineditus    170
Ineditus

Tørr å utnevne Simen til DCN's testgud!

Flott test nok en gang, Simen :) Blir moro å se hvordan dette utarter seg!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 294
ØHN

Flott test med systematisk og grundig utgangspunkt. Spent på resultatet av denne. :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kristian Nafstad    39
Kristian Nafstad

Nå er jeg utrolig spent, Simen, og veldig gøy at du testet med wipedown og uten wipedown. Jeg likte mellomrommene du hadde på voksen, og spent på hva som holder lengst. Jeg tror ikke det vil ta så alt for lang tid før du ser noen forskjell på 10 min og 1 time (det er min mening da).

Synes det er gøy at du lager så mange tester, og det hjelper oss som ikke har muligheten til å teste like mye som du har til å gjøre en bedre jobb og gi oss mer lærdom :thumbs:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Takker for enda mer god respons! Gleder meg til å oppdatere denne om et par uker. Var ute og sjekket litt vokssvetting ista, og så at det var en del. Dog ikke noe særlig forskjell mellom områdene.

_kristian: Ja det tror jeg også, men vi får nå se hva som skjer. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G
Takker for enda mer god respons! Gleder meg til å oppdatere denne om et par uker. Var ute og sjekket litt vokssvetting ista, og så at det var en del. Dog ikke noe særlig forskjell mellom områdene.

_kristian: Ja det tror jeg også, men vi får nå se hva som skjer. ;)

Klarer du å fjerne svettingen med vanlig QD?

Jeg har hatt problemer med dette helt til jeg testet SV QF (vet det høres rart ut, men på min lakk, så svetter faktisk vanlig QD også)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Skal gå og tørke over nå, og se om jeg får det vekk med ONR som QD..

Edit: Det hjalp mye, men ble igjen en svak hinne. Om det er rester etter vokssvette eller ikke vet jeg ikke, men jeg orker ikke å henge meg opp i det nå. Beadingen var hvertfall fin overalt. Har fokus på andre ting enn vokssvette nå, men om du vil kan vi ta dette videre på PM, Øyvind..

Endret av Simen

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Meringdal    2 080
Meringdal

Har lurt på dette lenge! Ofte blir det gjerne 1-2 timer med meg, da jeg tar vindusforsegling og dekk osv. mens voksen står på lakken!

Hold oss oppdatert! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Simen    1 317
Simen

Ja det tror jeg er en fin måte å gjøre det på, og gjerne ta felger også tenker jeg. Will do! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
hmsilset    3 830
hmsilset

Ser noen sliter med at voksen bare blir dratt utover.Det har jeg aldri opplevd uansett hazetid.Spent på hvilke område som varer lengst :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig