chrsag

Vaske ovenfra og ned eller nedenfra og opp?

Sitter her og leser og har hørt så mye forskjellig rundt dette tema. Når en skal spyle bilen begynner en nedenfra og opp og ved berøringsvask er det fra toppen og ned, eller motsatt? Er det noe fasit svar på dette her egentlig? Hva bruker dere å gjøre? Hva er mest gunstig og hvorfor?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg spyler ovenfra og ned etter avfetting, starter med taket. Spyler jo ikke dritten oppover xD

Endret av WernerH
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Berøringsvask er oppefra og ned.avspyling aner jeg ikke.Spyler bare jeg ;) Bare ha i bakhodet at det kan bli skjolder om det henger igjen noe.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Påføring av prewash skjer nedenfra og opp, avspyling og håndvask ovenfra og ned. I hvert fall i teorien. I praksis er det nok mer som forrige taler, "spyler bare jeg", selv om jeg i hvert fall alltid begynner med taket og jobber meg nedover-ish. Håndvask er jeg litt mer nøye på, men det blir fort til at jeg har tar et helt panel fra topp til nesten-bunn uten å ha tatt toppen av neste panel. Har jo bedre ting å drive med enn å surre rundt bilen 1 gang for hver 10. cm :P

.. men kanalene og utsatte områder på bakfangeren tar jeg alltid heelt til slutt. De er filthy!

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når jeg håndvasker sparer jeg de verste delene til slutt. Når jeg spyler så må jeg si som de andre, at jeg "bare spyler" til jeg er fornøyd. Kan ikke se at det spiller noen rolle.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Eg spyler alltid nedenfra og opp,for da får avfettingen virke hele tiden der eg ikke spyler. Begynner eg oppe så tar vannet med seg avfettingen når det renner nedover bilen,sikkert samme hva man gjør men i mitt hodet funker det helt topp. Og etter berøringsvask tar eg oppenfra og ned.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg leste diverse steder og praktiser følgende da det virker logisk for meg:

Påføring av produkt: Nedenfra-opp. Dette er visst fordi produkt ikke skal renne og lage møkkastriper hvis det renner nedover tørre partier. Og så vil jo ting få virke litt lenger der det som regel er mest nødvendig.

Avspyling: Nedenfra-opp. Igjen litt som over mtp renning samt at såpa får noen ekstra sekunder liggetid i øvre del. Avsluttes med en avspyling ovenfra og ned fra litt avstand.

Håndvask. Ovenfra og ned. Det er som regel ikke så møkkete på topp som nedover. Jeg jobber meg rundt ned til dørlistene og så tar jeg en egen runde under lista helt til slutt med en annen svamp. Er det varmt og ting risikerer å tørke, spyler jeg panel for panel, ellers tar jeg alt ovenfra og ned tilslutt med slange. Uten at jeg har noe god grunn for akkurat det. Bare syns det er litt koselig. HT bråker så fælt ;)

1

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyling nedenfra og opp anbefales for å unngå skjolder fra produkt og møkk som renner ned over stedvis tørr lakk. Med spyling nedenfra renner vannet og produkt av bilen "vått i vått".

Håndvask nedover eller oppover spiller mindre rolle, men en bør vaske det minst skitne først.

Også lurt å skille ut i eget vaskeredskap brukt på kanaler, hjulbuekanter, nederst under fanger etc.

Jeg starter med å vaske ovenfra og ned, men altså ikke helt ned. Ovenfra er fint for da "smører" såpevannet som renner mens en jobber seg nedover.

Nederst tar jeg til slutt, med vaskemitt og såpevannrester fra lakk over i annen bøtte.

2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort oppsummert:

Prickbort/Surfex HD - NEDENFRA OG OPP
SKUM - NEDENFRA OG OPP
AVSPYLING - NEDENFRA OG OPP

HÅNDVASK - OVENFRA OG SÅ NEDOVER

AVSPYLING - OVENFRA OG SÅ NEDOVER

?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyling nedenfra og opp anbefales for å unngå skjolder fra produkt og møkk som renner ned over stedvis tørr lakk. Med spyling nedenfra renner vannet og produkt av bilen "vått i vått".

Håndvask nedover eller oppover spiller mindre rolle, men en bør vaske det minst skitne først.

Også lurt å skille ut i eget vaskeredskap brukt på kanaler, hjulbuekanter, nederst under fanger etc.

Jeg starter med å vaske ovenfra og ned, men altså ikke helt ned. Ovenfra er fint for da "smører" såpevannet som renner mens en jobber seg nedover.

Nederst tar jeg til slutt, med vaskemitt og såpevannrester fra lakk over i annen bøtte.

X2

i tillegg så kan det nevnes at du får fordelen av å spyle på avfettingen som ligger på lakken.

Da den ikke er skylt bort av vannet du har spylt ovenfra og ned.

jeg spyler nedenfra og opp, også spyler jeg en ekstra runde i panelskjøter og åpninger etterpå før jeg starter håndvask.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spyler alltid nedenfra og opp selv, spesielt godt i skjøter "kriker og kroker".

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kort oppsummert:

Prickbort/Surfex HD - NEDENFRA OG OPP

SKUM - NEDENFRA OG OPP

AVSPYLING - NEDENFRA OG OPP

HÅNDVASK - OVENFRA OG SÅ NEDOVER

AVSPYLING - OVENFRA OG SÅ NEDOVER

?

Ca sånn som det gjør jeg.

Skummet pøser jeg bare på når jeg går rundt bilen og så til slutt taket.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive