hgnubel

Dimensjonering av parkeringsplatform

Føler jeg holder på å bli gal av gateparkering, og har ingen plass til å bygge garasje, men om og hvis og kanskje er det mulig å få sneket opp en parkeringsplatform på ene siden av huset.

Er begrenset plass og selv med absolutte minstemål er jeg inne på nabotomten, men tenker litt håndfaste planer og funderinger er lurt først, så kan jeg gå til naboen og diskutere muligheter for å eventuelt kjøpe litt av tomten.

Jeg må nok grave meg litt ned (og som bonus få sårt tiltrengt lagringsplass og "smøregrav"), men slik tomten er nå vil platformen ha en høyde på ca 1m ved innkjørselen og nesten 2m i motsatt ende.

Har noen her gjort noe lignende eller nok peiling på bygging til å kunne komme med fornuftige innspill eller linker? :)

Tenker å ta utgangspunkt i en flate på ca 3x6m, og så kommer litt rekkverk og kanskje en port i tillegg. Må minimum dimensjoneres for å tåle 3,5t tenker jeg. Under blir en slags bod som må være så luftig som mulig siden vi har litt fuktproblemer her på vestlandet, så å støpe en full grunnmur tror jeg blir å skyte seg selv i foten. Men ellers blir det vel mye som å bygge fundament til en garasje, bare uten garasjen...

Med dimensjonering i trådnavnet tenker jeg forøvrig på fundamentet, men alt av innspill er bare kjekt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg er nok ikke så mye til hjelp, men jeg kan råde deg til å komme med noen bilder av området. Det hjelper alltids for å hjelpe til med løsninger :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at det kan være lurt med noen bilder, og evt en skisse av hvordan du tenker deg dette.

Til info, så er det er flere ting som er avgjørende for dimensjoneringen, bla om det kan fundamenteres på fjell, eller på tilfyllte masser.

En må også vurdere dekketykkelse ut fra maks belastning.

Når du skriver ca 3,5 t, så regner jeg med at dette er maksvekt på bil du tenker. Når en dimensjonerer dekker, så regner en på det som kalles " jevnt fordelte laster", og "punktlaster".

Vet ikke om dette bare ble forvirrende, men er ihvertfall ment som et tips slik at du kan supplere litt med opplysninger.

Da regner jeg med at det er lettere å gi deg noen bedre svar...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

jeg ville betalt det det koster (et par tusen må vel holde) og fått noen til å beregne armering i dekket , større forskaling firma har vel det selv eller kan event. henvise deg til noen som kan

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er kanskje litt vanskelig å få noe særlig inntrykk av pga to hekker og en falleferdig le-vegg som opptar stedet nå.. men jeg kan prøve å tegne litt kanskje. Skal se hva jeg får til de nærmeste dagene...

Laget en kjapp kartskisse og ser krummingen på veien forbi her tvinger en 3x6 meters platform litt lengre ned i hagen enn planlagt, håper ikke det blir en showstopper. Fruen er veldig glad i hagen vår...

Når det gjelder 3,5t så tenkte jeg maksvekt på personbil ja. Regner med jeg uansett bør ha en kvittering fra en fagmann til å bygge/dimensjonere de bærende elementene, men sånn grunnleggende vil jeg bare ha en parkeringsplass som er såpass generell at den kan brukes relativt ukritisk av fremtidige biler/besøkende/nye eiere etc. Og det må være såpass plass at f.eks. man kan bytte dekk, og helst ha en jekk rett på gulvet uten å måtte ha en plate for å fordele vekten.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder er kanskje litt vanskelig å få noe særlig inntrykk av pga to hekker og en falleferdig le-vegg som opptar stedet nå.. men jeg kan prøve å tegne litt kanskje. Skal se hva jeg får til de nærmeste dagene...

Laget en kjapp kartskisse og ser krummingen på veien forbi her tvinger en 3x6 meters platform litt lengre ned i hagen enn planlagt, håper ikke det blir en showstopper. Fruen er veldig glad i hagen vår...

Når det gjelder 3,5t så tenkte jeg maksvekt på personbil ja. Regner med jeg uansett bør ha en kvittering fra en fagmann til å bygge/dimensjonere de bærende elementene, men sånn grunnleggende vil jeg bare ha en parkeringsplass som er såpass generell at den kan brukes relativt ukritisk av fremtidige biler/besøkende/nye eiere etc. Og det må være såpass plass at f.eks. man kan bytte dekk, og helst ha en jekk rett på gulvet uten å måtte ha en plate for å fordele vekten.

En ting du bør ha i bakhodet er at regelverket for garasjer og parkeringsplasser i privat grunn i Bergen kommune er kronglete og kommunen er vanskelig. Jeg har ikke satt meg inn i spesifikke regler for parkeringsplass, men for garasje kreves det en avstand på 5 meter fra garasjeveggen til tomtegrensen, dersom garasjen har utkjørsel direkte til offentlig vei. Det er godt mulig og meget sannsynlig at reglene for en enkel biloppstillingsplass uten overbygg (som er det du er ute etter, om jeg forstår deg riktig) har andre regler og at du slipper unna uten lang innkjørsel (på den annen side hadde jeg da hatt et sted å parkere når jeg kommer på besøk :)).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fruen lager heldigvis så gode boller og vafler at vi ikke trenger gjesteparkering... folk parkerer gladelig i gate for å komme på besøk ;)

Jeg vet kommunen er vanskelig, og det jeg ser på som en "samfunnsmessig fordel" antagelig ikke har noe å si: Redusere parkeringsbelastningen i den trange gaten nedenfor. Er et par hus der nede som er rimelig fucked hvis det begynner å brenne og den første brannbilen kjører seg fast i en klynge utenlandskregistrerte skrotbiler som er feilparkert 50 meter ned i gaten. Regner ikke med noen får betalt for å tenke på slikt i sammenheng med godkjenning av parkeringsplasser...

Men ja, det jeg håper på er å kunne lage og få godkjent en søknad før jeg begynner å kaste mye penger på håndtverkere som eventuelt kan si litt mer presist hva som er lurt og hva som er dumt.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Rekkefølgen på det du trenger er:

1. Håndverkere som kan si noe om hvordan dette bør gjøres

2. Lage tegninger.

3. Snakke med kommunen om dette er noe som i det hele tatt er gjennomførbart, gitt at naboen selger deg litt tomt

4. Snakke med naboen og evt kjøpe litt tomt

5. Sende inn søknad til kommunen og håpe på at de holder seg til det de sa i pkt 3

6. Få inn håndverkerne til å gjøre jobben når kommunen har godkjent byggesaken.

Tipper saksgangen på dette her med utskilling av parsell etc, godkjenning av alt og frem og tilbake, julestri og vinterferie og alt tar ca et år...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive