elmof

Motor-varmer Usikker

Har i lengre tid ønsket meg Webasto eller eberspaecher til bilen min , problemet er egentlig at jeg sliter med å bestemme meg om dette er lurt å kjøpe eller ikke.

Bilen det er snakk om er en bensindrevet Subaru Legacy 2000 modell.

Etter en liten ringerunde har jeg fått disse prisene:

-Komplett utstyr med montering = 21.000,-

-Komplett utstyr uten montering = 10.000,-
+ Ca 3500,- kr for remote controll-

Fordeler / ulemper med Defa:

+ Bilen blir varm tilslutt.

- Bruker lang tid på å varme bilen / smelte snø og is. ( ca 1,5 time )

- Trenger 230 volt for å fungere. ( Altså ubrukelig på jobb og andre steder enn hjemme )

Fordeler / Ulemper med Bensindrevet motorvarmer:

+ Trenger ikke strøm.

+ Bruker kun 0,2 liter bensin per time.

+ Kan brukes under kjøring.

+ Bruker kort tid på å få bilen / motoren varm.

- Koster mye penger å kjøpe.

- Verdi på bilen stiger ikke ved salg ?

Har kompetanse til å montere dette selv, men det er i grunn forsatt snakk om mye penger for en motorvarmer som kun blir brukt om vinteren. Bilen har allerede komplett Defa utstyr som jeg nå bruker ofte om vinteren, problemet er bare at jeg ser etter ett nytt sted å bo. Tviler derfor på at jeg får tilgang på strøm i nærmeste fremtid og da er Defa'en ubrukelig.

Har virkelig lyst på Bensindrevet motorvarmer, men vill jeg få disse pengene igjen når jeg eventuelt selger bilen om ca 6 år? Mulig bilen blir lettere å selge, men forsatt veldig usikker.

Er det virkelig verdt å bruke 10.000 eller 21.000 kroner for å få dette i denne bilen?

Det vill garantert øke min egen komfort før og under kjøring av bilen, men er bilen for gammel til dette? Har sett flere biler på samme alder som har dette installert.

(Bilens tilstand er å betegne som god. Ingen rust og kun noen få riper i lakk. Fikk ingen feil på EU kontroll for 1 mnd siden.)

Vennligst del deres meninger

Tusen takk.

Elmof.

Endret av elmof
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis bilen du har i dag er en 2000 modell så er den jo allerede snart 13 år gammel, om seks år så har du en snart 20 år gammel bil og jeg mistenker at prisen da ikke blir påvirket noe særlig om du monterer det ene eller det andre.

Nå vet jeg ikke helt hva prisene på 2000 modeller Subaru ligger på, men regner vel med at når den begynner å bli 20 år gammel så er prisene mindre en det du gir for denne installasjonen.

Så spørsmålet ditt må vel være, er den ekstra komforten verdt de kronene?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Webasto/Eberspaecher har ofte et vedlikeholdsbehov på mange tusen kroner som man normalt slipper med Defa. Så i praksis blir drivstoffvarmer enda dyrere enn kun innkjøp og montering.

Defa bare virker, uten tull og ekstra reparasjoner. Men har du ikke tilgang på strøm, har du liten glede av Defa.

Som andre har sagt allerede, tviler jeg på at du får igjen pengene. Men har du en kjøper på gårdsplassen, kan du nok lettere få avgjort et salg hvis du frister med drivstoffbasert tilleggsvarme som er betydelig nyere enn selve bilen. 14-15 år gammel Webasto virker som regel sjelden, så der har du en fordel med nyere anlegg ved salg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du planlegger å beholde bilen i 6 år og du betaler 10 000 kr for bensinvarmeren, så er det vel lite å tenke på ? :)

Jeg hadde i alle fall gjort det om jeg hadde penger til det.

Du får neppe igjen 10 000 kr når du selger den men om du ikke får igjen noe særlig ekstra penger så får du antakeligvis et raskere salg.

Står det mellom to biler, en med og en uten webasto, så er det ingen tvil hvilken jeg velger :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har tilgang på alt av diagnose utstyr og jeg er sertifisert repratør til å utføre service på eberspaecher og webasto ettersom jobben betalte kurs for en tid tilbake. Ser derfor ikke de store utgiftene her, men det var bra at du tenkte på det. :)

Kan det være lurt å demontere motorvarmeren ved salg av bilen?

Og selge motorvarmeren seperat hvis jeg kjøper diesel bil i senere tid.

kan jo nevne at jeg har lagt ut 25meter lang skjøteledning på jobben for å kunne bruke Defaen, problemet er bare at det finnes så mange andre tar den parkeringen

Endret av elmof
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk for tilbakemelding!

Jeg har tilgang på alt av diagnose utstyr og jeg er sertifisert repratør til å utføre service på eberspaecher og webasto ettersom jobben betalte kurs for en tid tilbake. Ser derfor ikke de store utgiftene her, men det var bra at du tenkte på det. :)

Kan det være lurt å demontere motorvarmeren ved salg av bilen?

Og selge motorvarmeren seperat hvis jeg kjøper diesel bil i senere tid.

kan jo nevne at jeg har lagt ut 25meter lang skjøteledning på jobben for å kunne bruke Defaen, problemet er bare at det finnes så mange andre tar den parkeringen

Siden du er fagmann, ville jeg demontert ved salg, særlig hvis kjøpere pruter på "rutepris". Å selge brukt separat får du kanskje lite for, men du kan jo montere den om igjen på din neste bil.

Siden vedlikehold og montering er selvgjort, ville jeg kjøpt først bil som sist, kan brukes om igjen på neste bil som sagt. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vær enda mer kreativ ang skjøteledningen på jobben, slik at den dekker mer plasser.

Det er det billigste :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ja, kjøp en 25 meter til og la den ligge i bilen :D

Men webasto er langt mer praktisk... :)



Begge deler er jo en god ide om muligheten er der, så får du ladet batteriet når du trenger det og samtidig varm bil andre steder.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det beste i denne jungelen av div. varmere osv. er dieselvarmer. Bare å velge et tidspunkt du vil at bilen skal være isfri og glovarm inni. Ingen ledninger, bare litt bruk av diesel. Den dieselen tjener man fort inn grunnet varm vs kald motor. Har det på XC60'n og det funker alltid. Har på det meste stått 2 dager i -28 grader ute = driftstemperatur på kjølevæske, isfri bil og 20+ innvendig. Dette etter ca 1t arbeid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselvarmer i bensinbil?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dieselvarmer i bensinbil?

Går ikke det? Jeg har akkurat betalt 11.000,- i forskudd på nettet til en som skulle installere parafinovn i min. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive