EspenL

Kjøpe bremsedeler - et par spørsmål

Trenger nye bremseskiver og -klosser til bakbremsene mine og har scannet markedet litt. Ser ut som det blir kjøp fra ett eller annet sted i utlandet der de ikke har 4000% avanse på bildeler - men det var en digresjon :P

Har et par spørsmål jeg håper noen mer kyndige kan belyse:

1) Når jeg ser på illustrasjoner av bremseklosser til bilen min har de tegnet inn noe som ser ut som en kabel med en plugg på. Hva skal det bety? Nå har jeg ikke inspisert bakbremsene utover det man ser "utenfra" med hjulet av, men jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt.

2) Blant klosser som visstnok skal passe bilen ser jeg de kan ha forskjellig "brake system", f.eks Bosch eller Bendix. Hva er dette og spiller det noen rolle hvilken jeg går for?

PS: Jeg har originale kalippere, om noen skulle lure.

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Trenger nye bremseskiver og -klosser til bakbremsene mine og har scannet markedet litt. Ser ut som det blir kjøp fra ett eller annet sted i utlandet der de ikke har 4000% avanse på bildeler - men det var en digresjon :P

Har et par spørsmål jeg håper noen mer kyndige kan belyse:

1) Når jeg ser på illustrasjoner av bremseklosser til bilen min har de tegnet inn noe som ser ut som en kabel med en plugg på. Hva skal det bety? Nå har jeg ikke inspisert bakbremsene utover det man ser "utenfra" med hjulet av, men jeg kan ikke huske å ha sett noe sånt.

2) Blant klosser som visstnok skal passe bilen ser jeg de kan ha forskjellig "brake system", f.eks Bosch eller Bendix. Hva er dette og spiller det noen rolle hvilken jeg går for?

PS: Jeg har originale kalippere, om noen skulle lure.

1. Det er nok føleren som varsler når klossen er slitt.

2. Bosch og Bendix er firma (produsent). Det står sikkert på klossene som sitter i fra før hvilket merke du har. Ta evt. en telefon til merkeverkstedet og hør der hva som er til din bil. Kan være litt forskell på form/fasong på klossene.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tast inn skiltnr på mekonomen.no! Jeg fikk to stk skiver samt to par klosser for 1400kr.. Det er ikke så værst :-)

Kabel er nok sensor for slitt kloss, du kan drite i den sånn sett men da vil mest sannsynlig abs lyset lyse konstant så kjøp med!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om ikke bilen din har sensor, kan du bare klippe av den ledningen, gjorde det her på Audi`n når jeg bytta på den.. Sensor viser vel bare om klossen er slitt

Kjøp skikkelige saker og ikke noe billig når det kommer til bremser, viktig at de funker uansett vær og føreforholdt ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

1. Det er nok føleren som varsler når klossen er slitt.

2. Bosch og Bendix er firma (produsent). Det står sikkert på klossene som sitter i fra før hvilket merke du har. Ta evt. en telefon til merkeverkstedet og hør der hva som er til din bil. Kan være litt forskell på form/fasong på klossene.

1. Jaggu var det det! Alt jeg har sett av sånne følere har vært en slags munnharpe-funksjon som lager (u)lyd når den blir for slitt, så jeg syns det var litt mystisk

2. Det var det jeg og trodde i utgangspunktet, men jeg ser andre produsenter oppgir "brake system". Feks ser jeg på to forskjellige Ferrodo-klosser med hhv. Bosch og Bendix "system". Samme gjelder Delphi- og Valeo-klosser.

Tast inn skiltnr på mekonomen.no! Jeg fikk to stk skiver samt to par klosser for 1400kr.. Det er ikke så værst :-)

Kabel er nok sensor for slitt kloss, du kan drite i den sånn sett men da vil mest sannsynlig abs lyset lyse konstant så kjøp med!

:o

Jeg må ut med minimum 1000 for et par skiver og fra ca. 700 for et ukjent antall klosser (pris per hjul antar jeg). Godt over 2 laken mao.

Om ikke bilen din har sensor, kan du bare klippe av den ledningen, gjorde det her på Audi`n når jeg bytta på den.. Sensor viser vel bare om klossen er slitt

Kjøp skikkelige saker og ikke noe billig når det kommer til bremser, viktig at de funker uansett vær og føreforholdt ;)

Jau, jeg prøver :) Det er mange produsenter jeg aldri har hørt om og som får veldig varierende feedback fra Random People of the Interwebs. Ferrodo, Delphi, Valeo, ACDelco, Wagner, Raybestos. Nærmeste jeg har kommet en kjent produsent er Fords egen Motorcraft.

Mottar gjerne tips om butikker, her hjemme eller i utlandet, med vetugt utvalg og priser. Foreløpig har jeg sett på Bilxtra, Biltema (skeptisk...), Mekonomen, Amazon og RockAuto. Litt skeptisk til ebay, men skal ta en sjekk der uansett.

Endret av EspenL
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Sjekke priser hos Meca også, er vel mange bilklubber osv som har rabatter der så det kan jo hjelpe litt :)

http://catalog.meca.no

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ser du bor i Bergen, ring Bil og Dekk, Sandbrekketoppen. De pleier å ha gode priser, og det er alltid en fordel med lokal sjappe dersom noe ikke passer

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Romnes er også en leverandør som er verdt å sjekke med

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan være verdt og sjekke http://www.skruvat.no for delene.

Jeg bruker de mye selv, Fine priser og god kvalitet på tinga!

(jeg bor i sverige så bruker skruvat.se men er jo samme)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Siden du er en lokal indianer her i Bergen, ville jeg ha svingt innom Hellanor på Kokstad. De har veldig god service og romslig med rabatt å skilte med om du kan vise til et firma av litt størrelse.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tenkte også på Skruvat som et alternativ. Jeg fant tåkelykt der som de fleste norske alternativer (med ett unntak) ikke hadde i systemet sitt. I tilegg sparte jeg 6-700 kroner som jeg heller kunne bruke på bilpleieprodukter. 8o)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Min Audi følte ikke at klossene var slitt bak, men den varslet når de var slitt foran, så jeg vet ikke om det er noe forskjell på akkurat det? Uansett, så er det bare å kjenne etter, ganske lett å se om det er lite igjen på klossene :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Seekpart24.com har vist seg å være kjappe, billige og seriøse.

De sender delene fra Tyskland.

Når det gjelder forskjellige produsenter av "bremsesystem" som du kaller det, så er det normalt hvilke kalippere som står på bilen din.

Det kan være at Ford feks brukte Bosch på enkelte årganger, og Bendix på noen andre.
Navn på produsent er normalt stemplet inn i kalipperen, så du kan sjekke der eller du kan høre med en forhandler.

Det har vært normalt lenge med slitasjevarsler foran, bak derimot er mer sjeldent. Jeg vet ikke hva din bil har, men du kan alltids bøye deg ned for å se. ;) Du kan uansett godt kjøpe klosser med varsler selv om du ikke har varsler bak, det er bare å klippe av ledningene med en avbiter.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive