Marius1

Varmt eller kaldt vann i vaskebøtta?

Etter et ufint antall bilvask begynner man å tenke hvordan vasking og behandling av bil har forandret seg, markedet for bilpleie har jo eksplodert med nye produkter for ditt og datt og med dette fører det jo forskjellige meninger og metoder. Når det gjelder bilvask så er det jo en del forskjellige metoder å ta i bruk, enten for å vedlikeholde, forebygge, rense etc. Har søkt litt rundt etter temperatur for vann som skal brukes under bilvask for "vedlikehold", med andre ord ikke fjerne LSP og sealer osv. Har sett en del innlegg rundt om der 70-90 grader har vært krem, mens andre jobber på lunkent-50 eller kaldt.

Ettersom jeg gjerne vil ungå å legge et nytt lag voks ved hver bilvask har jeg prøvd å holde meg på ganske lunkent vann+. Har fått noen innspill som sier at skit ikke løses opp når man ikke bruker temperaturer på så og så mye, det kan vel være mye sant i det, men selv synes jeg det fungerer flott!

Høytrykkspylere kan jo også varme opp vann opptil x antall grader så man har noen varianter..

Min vaskeprosedyre eksteriør step by step :

-Skylle først av det som ligger løst med vanlig slange

-Skumlegge med HT, la dette virke 6-7 minutter ettersom skummet er særdeles tykt.

-Felger settes inn med felgrens (syrefri og skånsom)

-Spyles så av med vanlig slange

-Gå over ett og ett panel med mitt og shampol. En såpebøtte med gritguard og en skyllebøtte. (For hvert tredje panel byttes skyllevannet ettersom jeg ikke har gritguard til denne)

-Spyles så av med slange

-Kontrollerer at hvert panel er rent

-Tørker med MF( MF håndkle legges på, blir ikke dratt)

Blant punktene her ligger hjulbuevask, ruterens og repellent om det er behov.

Kort fortalt, er det noen som har bedre eller dårligere erfaring med varmt eller kaldt vann i vaskebøtta?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt vann er absolutt best fordi vaskeredskapen, av varmen, slipper møkka lettere i bøtta når man dypper. Derav mindre sjanse for riper, ved å ikke dra med seg møkk opp på bilen igjen ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Varmt vann er absolutt best fordi vaskeredskapen, av varmen, slipper møkka lettere i bøtta når man dypper. Derav mindre sjanse for riper, ved å ikke dra med seg møkk opp på bilen igjen ;)

Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kompromiss á la «ja takk, begge deler» høres fornuftig - og behagelig ut.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen?

Det varierer sikkert en del med ulike typer LSP. 50-60 grader sliter nok mer på voksen enn kaldt vann, men fjerner mer møkk med svakere kjemi også, som igjen sparer LSP. Balansekunst dette.

Holdbarhet og varighet på LSP får kanskje ufortjent mye fokus. Å legge voks tar en liten time.

Mye viktigere å gå for mest mulig ripefri vask synes jeg :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er min erfaring også! men da igjen LSP'en! hvor går grensen?

Grensen pleier gå ved hvor varmt vann du klarer å dyppe hånden din ned i... som regel rundt 50 grader et sted. Dette er ikke så varmt at det stripper LSP, men rikelig varmt nok til å effektivt få vekk møkk og dritt fra lakken mens du vasker.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grensen pleier gå ved hvor varmt vann du klarer å dyppe hånden din ned i... som regel rundt 50 grader et sted. Dette er ikke så varmt at det stripper LSP, men rikelig varmt nok til å effektivt få vekk møkk og dritt fra lakken mens du vasker.

Er dette uavhengig av hvilken voks som står på? Selv har jeg endurance som skal legges på oppvarmede paneler. Har ingen erfaring med at LSP forsvinner ved vask mm. avfetting osv men.. ^_^

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det varierer sikkert en del med ulike typer LSP. 50-60 grader sliter nok mer på voksen enn kaldt vann, men fjerner mer møkk med svakere kjemi også, som igjen sparer LSP. Balansekunst dette.

Holdbarhet og varighet på LSP får kanskje ufortjent mye fokus. Å legge voks tar en liten time.

Mye viktigere å gå for mest mulig ripefri vask synes jeg :)

Enig der Øyvind! Voksing er jo kosearbeid det!

Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter.

Akkurat, rundt der jeg og har pleid å ligge! Opplevde i sommer (ikke min egen bil) på en av de varmeste dagene på sørlandet at en svart 5-serie at voksen ble sticky..huff.

Tusen takk for alle svar! ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager driver du å spyler og skyller med vanlig slange når du har høytrykkspyler? :) Du får LANGT mer skånsom vask av å bruke høytrykk før håndvask.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men hvorfor i alle dager driver du å spyler og skyller med vanlig slange når du har høytrykkspyler? :) Du får LANGT mer skånsom vask av å bruke høytrykk før håndvask.

Skumlegginga tar så og si alt, jeg vasker bilen ofte så det får aldri bundet seg særlig! Grunnen til at jeg ikke bruker HT annet enn på felgene er generelt for å være forsiktig. Correct me if I'm wrong :)!

Jeg tror jeg ser hva du mener med å spyle grundig dog!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Grunnen til at jeg ikke bruker HT annet enn på felgene er generelt for å være forsiktig.

Som sagt tidligere i denne tråden, er ripefri vask det man bør prioritere høyest. Ha det som et viktig prinsipp, og tenk prinispielt med vanlig sunt bondevett rundt bilpleie som med andre ting. ;)

Høytrykkspylere var en revolusjon i vaskeevne da det kom. Ingen grunn til å bruke eldre "steinaldermetoder" fra første del av forrige århundre, når en mer effektivt kan fjerne det meste av møkk før berøringsvask.

Brukt med vett og forstand er høytrykkspyler helt trygt å bruke, og også helt essensielt for en detailer som ikke ønsker å ripe bilen sin mer enn nødvendig :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som sagt tidligere i denne tråden, er ripefri vask det man bør prioritere høyest. Ha det som et viktig prinsipp, og tenk prinispielt med vanlig sunt bondevett rundt bilpleie som med andre ting. ;)

Høytrykkspylere var en revolusjon i vaskeevne da det kom. Ingen grunn til å bruke eldre "steinaldermetoder" fra første del av forrige århundre, når en mer effektivt kan fjerne det meste av møkk før berøringsvask.

Brukt med vett og forstand er høytrykkspyler helt trygt å bruke, og også helt essensielt for en detailer som ikke ønsker å ripe bilen sin mer enn nødvendig :)

Takk for innlegget Øyvind! Hadde en liten hendelse da jeg kjøpte først og nåværende bil me HT'en grunnet uvettig bruk! Fant senere ut at dette bare var steinsprut men det resulterte i at jeg holdt meg borte fra HT spyling :P Man lærer så lenge man lever

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vasker bilen ofte, blir den ikke helt jævlig mellom øktene. Lar du bilen tørke etter første "avskylling"? Tror egentlig du like gjerne kan skumlegge direkte, for så å ht-spyle dette. Så inspiserer du lakken. Om du da trenger prickbort vil jeg påstå at den tar bedre, jo "renere" lakken er.. (om du bruker prickbort da:))

Var litt avsporing. Tror du brenner hender, før du fjerner voks. Men det VET jeg ikke sikkert, dog bør det kunne forventes at ikke voks smelter ved "kroppstemp+":) mener jeg da:)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Om du vasker bilen ofte, blir den ikke helt jævlig mellom øktene. Lar du bilen tørke etter første "avskylling"? Tror egentlig du like gjerne kan skumlegge direkte, for så å ht-spyle dette. Så inspiserer du lakken. Om du da trenger prickbort vil jeg påstå at den tar bedre, jo "renere" lakken er.. (om du bruker prickbort da:))

Var litt avsporing. Tror du brenner hender, før du fjerner voks. Men det VET jeg ikke sikkert, dog bør det kunne forventes at ikke voks smelter ved "kroppstemp+" :) mener jeg da:)

Nei lar ikke bilen tørke mellom øktene! enige me deg når det gjelder voksen :)! takk for innlegg!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og Prickbort skal på når bilen er tørrest mulig.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker kroppstempereatur + , å det er vel mellom 40-50 gr. Du skal vel opp mot 70gr før voksen smelter.

Flere som har nevnt noe lignende, men ingen som har kunnet gi meg et bra svar på om voksen "smelter" på samme temp. når den ligger i krukka, som etter at den er påført lakken og løsemidlene har svettet ut. Den bør jo tåle mer varme etter påføring og svetting/fordamping av løsemidler? :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

-Skylle først av det som ligger løst med vanlig slange

-Skumlegge med HT, la dette virke 6-7 minutter ettersom skummet er særdeles tykt.

Kort fortalt, er det noen som har bedre eller dårligere erfaring med varmt eller kaldt vann i vaskebøtta?

Som nevnt skal kaldavfetting (prikkbort) som man gjerne bruker mer av om vinteren, påføres tørr lakk for best effekt.

Og tykt tørt skum vil ikke løse opp skitt like effektivt som vått "slapt" skum, og bruk for all del noe ala Autofoam e.l, og ikke kun shampoo i kanonen, da det ikke har på langt nær like bra effekt som noe som inneholder litt kjemi.

Jeg har positive erfaringer med å ha varmt vann i bøtta på vinteren, fordi det blir langt mer behagelig å vaske ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Greit kjenne tegn på tempratur er at 60 grader kan en faktisk ikke holde fingra ned sunket i i flere minutter. Det vil bli ubehagelig etter ca 4 - 12 sekunder. Litt avhenging av "hamp i Ræva" :thumbup: Mvh Syd Rogaland

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Som nevnt skal kaldavfetting (prikkbort) som man gjerne bruker mer av om vinteren, påføres tørr lakk for best effekt.

Og tykt tørt skum vil ikke løse opp skitt like effektivt som vått "slapt" skum, og bruk for all del noe ala Autofoam e.l, og ikke kun shampoo i kanonen, da det ikke har på langt nær like bra effekt som noe som inneholder litt kjemi.

Jeg har positive erfaringer med å ha varmt vann i bøtta på vinteren, fordi det blir langt mer behagelig å vaske ;)

Takk for innlegg! Det tykke skummet jeg snakket om er ikke et skumbad. Det er dekkende tykt med de rette ingrediensene for å løse opp skit, visuelt sett jaffal! shampoo'en er i bøtta :)

Edit: det blir værende på bilen for å arbeide, ikke bare renne av, slik som mixeren til kärcher som ikke lager skum engang

Endret av Marius1
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive