Maarten

Ombyggning til Xenon

Jeg har fått et xenon ombyggnings kitt til min Corolla. Den har H4 pærer. Har prøve montert og det lyste. Men jeg sitter igjen med et spm. Det er kun ett stikk som er 3 polet på ombyggnings settet. Jeg har jo 2 lykter naturligvis på bilen. Skal man simpelthen ikke bruke det ene stikket? Det går jo en ledning mellom pærene slik at det ikke trengs mer enn 1 stikk. Er det forskjell på hvilken side man putter det inn i stikket? Fikk desverre ikke med instruksjons manualen, derfor jeg spør ;)

Håper dere skjønner problemstillingen og kan hjelpe meg.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kittet består som oftest av to ballaster og to pærer. En ballast per pære, men det regner eg med at du vet i og med at du har hatt lys i de. Skal være rimelig rett fram å montere: strøm inn ballast, strøm ut til pære og så ferdig.

Men eg må si at eg ikke helt forstod hva du mente med "Det er kun ett stikk som er 3 polet på ombyggnings settet". Et bilde ville kanskje gjøre saken lettere å forklare.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kittet består som oftest av to ballaster og to pærer. En ballast per pære, men det regner eg med at du vet i og med at du har hatt lys i de. Skal være rimelig rett fram å montere: strøm inn ballast, strøm ut til pære og så ferdig.

Men eg må si at eg ikke helt forstod hva du mente med "Det er kun ett stikk som er 3 polet på ombyggnings settet". Et bilde ville kanskje gjøre saken lettere å forklare.

Nå skal du høre ;) Det er helt riktig som du skriver, det er 2 ballaster. En til hver pære. Spm mitt er hvor man skal koble stikket som gir beskjed til ballasterene om at det er nærlys og fjenlys.. Pr. i dag er det jo ett stikk til hver pære, men på ombyggningsettet er det kun ett. Mao så er det kun til ei av pærene..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hmm... hørtes feil ut for hodet mitt. Men når du testet lysene, sjekket du då om du fikk tent fjernlys/og nærlys ved hjelp av bryteren? H4 pærer? Bi-xenon?

Uansett, skal det kunne styres mellom nær og fjernlys via ett stikk, må det være en signalkabel til ballast nr 2 om systemet skal virke. Lurer på om det har skjedd en feil med pakkingen av kittet ditt....

Har bare montert kit på H1 og H7 foreløpig og der er det kun to ledninger som skal koples til ballasten, en strøm og en jord. Fra pæren går det ledning med en plugg somm settes direkte i ballasten.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du har sikkert kjøpt den typen med xenon og halogen kombinert.

Hvis dette er utformet slik jeg ser det for meg, vil resultatet bli ca slik:

xenon.jpg

Om dette ikke stemmer med virkeligheten, får du slenge ut bilder av tenner med ledningsnett, og pæra, så skal jeg alltids greie å koke opp en kobling for deg.

Når det kommer til 3 pinnskontakten i bilen, må du måle og finne ut hvilken som har spenning på nærlys, og hvilken som har spenning på langlys.

En av dem er felles jord. Og jeg vil tro at det er den i midten. Men det finner du ut når du måler spenningen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hmm... hørtes feil ut for hodet mitt. Men når du testet lysene, sjekket du då om du fikk tent fjernlys/og nærlys ved hjelp av bryteren? H4 pærer? Bi-xenon?

Uansett, skal det kunne styres mellom nær og fjernlys via ett stikk, må det være en signalkabel til ballast nr 2 om systemet skal virke. Lurer på om det har skjedd en feil med pakkingen av kittet ditt....

Har bare montert kit på H1 og H7 foreløpig og der er det kun to ledninger som skal koples til ballasten, en strøm og en jord. Fra pæren går det ledning med en plugg somm settes direkte i ballasten.

Jeg er ikke så inni dette som du skjønner, jeg har xenon i både nærlys og fjenlys i ei pære. Som du skriver så skal det kun være ett stikk som styrer nærlys og fjernlys. Det er dette stikket jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere. Pga at det fra før er 2 stikk, en i hver pære. Mens her er det kun ett stikk. Det går en signalkabel fra ballast 1 til nr 2 som du også skriver.. Spm koker vel ned til hvor det ene stikket skal plasseres.

Håper du forstår min litt krøkkete måte å skrive på her :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Jeg er ikke så inni dette som du skjønner, jeg har xenon i både nærlys og fjenlys i ei pære. Som du skriver så skal det kun være ett stikk som styrer nærlys og fjernlys. Det er dette stikket jeg ikke helt vet hvor jeg skal plassere. Pga at det fra før er 2 stikk, en i hver pære. Mens her er det kun ett stikk. Det går en signalkabel fra ballast 1 til nr 2 som du også skriver.. Spm koker vel ned til hvor det ene stikket skal plasseres.

Håper du forstår min litt krøkkete måte å skrive på her :D

Hvilken type er dette stikket. Av samme typen som de som står i bilen, eller stifter som på en h4 pære?

Hvordan har du koblet ballastene opp mot pluggene som er originalt i bilen?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kabel fra ballast en til to er styring mellom nær og fjernlys garantert. Xenon i nær og fjern er Bi-xenon.

Skal hoste opp et diagram for montering. har du navnet på produsenten?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du har sikkert kjøpt den typen med xenon og halogen kombinert.

Hvis dette er utformet slik jeg ser det for meg, vil resultatet bli ca slik:

xenon.jpg

Om dette ikke stemmer med virkeligheten, får du slenge ut bilder av tenner med ledningsnett, og pæra, så skal jeg alltids greie å koke opp en kobling for deg.

Når det kommer til 3 pinnskontakten i bilen, må du måle og finne ut hvilken som har spenning på nærlys, og hvilken som har spenning på langlys.

En av dem er felles jord. Og jeg vil tro at det er den i midten. Men det finner du ut når du måler spenningen.

Okei, må innrømme at jeg kanskje ikke er den beste til å tyde tegninger ;) Kan det tenkes at jeg fant riktig kontakt med en gang? Det lyste nemmlig på nærlys når jeg prøvde første gangen, når jeg skiftet til langlys kom det ett knepp.

Si at jeg finner den riktige kontakten til lysene, på den ene siden. Skal jeg ikke benytte meg av den som er på andre siden? På en måte bare blokkere den?

Settet jeg har er brukt før i en annen bil, så derfor har jeg ikke noe manual til det..

Kabel fra ballast en til to er styring mellom nær og fjernlys garantert. Xenon i nær og fjern er Bi-xenon.

Skal hoste opp et diagram for montering. har du navnet på produsenten?

Ballasterne står det Acumen HID ballast på. Har skrevet ned alt som stod på dem, hvis du trenger det så gi meg ett vink.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Du skal ha to stk 3 polte kontakter i bilen fra før. Disse må kobles til hver sin ballast.

Hvordan ser tilkoblingene til ballasten ut?

Hvis det er 3 ledninger inn på hver ballast, skal du ikke trenge å koble noe mellom ballastene.

Da kobler du jord til jordledningen på ballast (typisk sort eller brun) Og så må du finne ut hvilken av de to andre som går til nærlys og langlys, og koble dem til tilsvarende ledninger i bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Du skal ha to stk 3 polte kontakter i bilen fra før. Disse må kobles til hver sin ballast.

Hvordan ser tilkoblingene til ballasten ut?

Hvis det er 3 ledninger inn på hver ballast, skal du ikke trenge å koble noe mellom ballastene.

Da kobler du jord til jordledningen på ballast (typisk sort eller brun) Og så må du finne ut hvilken av de to andre som går til nærlys og langlys, og koble dem til tilsvarende ledninger i bilen.

Skal beskrive dette så godt jeg kan! Det er 2 ballastere, og en slags styre kontroll. På ballasterene er det 2 ledninger som går til selve pæra og de har stikk som kun passer på en måte. Mener at den ene ballasteren har en svart ledning som skal til - på batteriet. I styre kontrollen er det både + og - ledninger, hvorav + har en sikring. Denne styre enheten har en stk ledning til hver ballaster.

Håper det stemmer som jeg har skrevet, men ble litt usikker da jeg kun har sett på settet 2 ganger.

Endret av Lahega
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Fant ei side hvor det var en monterings anvisning, legger ved en link. Som man ser utifra anvisningen så er det kun en tre polet kontakt ut fra releet. Det er denne som da antakligvis må kobles på riktig kontakt for å få nær og langlys. Det som var hele spm var egentlig hva jeg skal gjøre med den andre siden iom at det er en kontakt her også. Skal den bare blokkes/ikke brukes? Alt fungerte som det skulle da jeg prøve koblet det. Nærlys da jeg slo på lysene og fjernlys når jeg satte de på.

Her er siden:

Xenon ombygging

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da har jeg montert Xenon kittet. Det virker veldig greit på nærlys, men ser ikke ut til at fjernlysene fungerer. De fungerte i går med samme kobling. Rart synes nå jeg.. Men har tenkt å prøve å ta en sjekk over alle kontaktene for å se om det er der eventuelt det ligger.

Hvis noen av dere har en formening om hva det er så tar jeg imot tips :D

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

det høres jo ut som du har helt feil kit. Hvis lampa di er H4 med både nærlys og fjernlys i samme pæra MÅ du ha H4B (bi-xenon). kan godt hende at sette du har fått er et H4B3 sett som er nærlys xenon og fjernlys halogen. Hvis det har skjedd noen endringer med at du ikke må ha Bi-xenon da du har h4 med nær og fjern i samme pæra så får noen rette på meg,Har montert noen sånne sett nå.alltid rett frem

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
det høres jo ut som du har helt feil kit. Hvis lampa di er H4 med både nærlys og fjernlys i samme pæra MÅ du ha H4B (bi-xenon). kan godt hende at sette du har fått er et H4B3 sett som er nærlys xenon og fjernlys halogen. Hvis det har skjedd noen endringer med at du ikke må ha Bi-xenon da du har h4 med nær og fjern i samme pæra så får noen rette på meg,Har montert noen sånne sett nå.alltid rett frem

Saken er jo at jeg fikk dette kittet av en nabo. Han har tidligere brukt dette i en annen bil med H4 pærer. Som du er inne på og naboen sa så er det ikke allverdens langlys. Noe som indikerer for meg at det er H4B3 som står i bilen. Er vanskelig for meg å se noe infomasjon på ombyggnings settet. Har forøvrig ikke ikke noe manual for handen, og jeg har aldri gjort dette før, derfor kompliserer dette saken for meg ;)

Det som for meg er veldig rart, er at langlysene fungerte da jeg prøve koblet hele sulamitten. Får prøve videre senere/i morgen, så får vi se hva som skjer..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bilder hjelper alltid.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Bilder hjelper alltid.

Ja, det er sant det ;) men nå har jeg jo koblet opp alt sammen og ledninger er trukket der de skal. Lysene fungerer på nærlys, men ikke langlys. Da jeg testet settet kom det ett knepp da jeg skrudde på langlysene, det kommer ikke nå.

Men for all del, kan godt ta litt bilder. Skal se om jeg får til noe i dag, ellers blir det i morgen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hei=P Skjønner akkurat hva du mener, har samme problemet...mn har u funnet en løsning? har ikke prøvd ut enda, men hadde vært fint å vite hva jg skal=P

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Hei=P Skjønner akkurat hva du mener, har samme problemet...mn har u funnet en løsning? har ikke prøvd ut enda, men hadde vært fint å vite hva jg skal=P

Sykdom og drit har stått i kø, så jeg har faktisk ikke fått sett på det enda! Men jeg skal gi et vink dersom jeg finner ut av det!

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive