Gå til innhold
Rublings

Sufex HD 1:30 liggetid på nypolert bil?

Recommended Posts

Rublings    0
Rublings

Hei. Tenkte jeg endelig skulle få vasket bilen etter en flott detailing gjort av Lyssand her på forumet. Dette er et par mnd siden nå, så bilen har fått anledning til å bli ganske skitten.

Han anbefalte å blande ut Surfex HD til 1:30, men han sa ingenting om liggetid og det står nada på flasken. Anbefalinger?

Har og Meguiars NXT såpe i garasjen, men jeg fikk med CG Citrus såpe i en vaskepakke jeg kjøpte fra ScandicShine. Noen anbefalinger?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
shiznit    81
shiznit

Det eneste du trenger å tenke på er at surfex ikke skal tørke på bilen. 1:30 er såpass mild at du kan ta flere runder hvis det er nødvendig. Når du har spylt godt av, tar du en håndvask med cg såpa :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Burde vaske bilen litt oftere enn en gang på et par mnd. :P Men det er nå så.

Surfex kan ligge såpass lenge bare det ikke tørker (typisk 5-10min), og vær forsiktig med å la det ligge for lenge på glass da det vil gi skolder som er usaklig vanskelig å få bort.

Begge såpene du har liggende er gode, så hvilken du velger er egentlig ikke så nøye da de begge gjør en tilstrekkelig jobb. :)

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Burde vaske bilen litt oftere enn en gang på et par mnd. :P Men det er nå så.

Surfex kan ligge såpass lenge bare det ikke tørker (typisk 5-10min), og vær forsiktig med å la det ligge for lenge på glass da det vil gi skolder som er usaklig vanskelig å få bort.

Begge såpene du har liggende er gode, så hvilken du velger er egentlig ikke så nøye da de begge gjør en tilstrekkelig jobb. :)

Det er vel kun sterk Surfex som kan lage skjolder på glass? Tror ikke du kan gjøre noe "feil" med Surfex 1:30.

I de fleste tilfeller stemmer teorien med at likt løser likt så er du uheldig å venter for lenge så kan du påføre et nytt lag med Surfex før du spyler av. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Jo, mulig det må til med sterkere surfex-blanding for at det skal bli skjolder på glass, men jeg tør iallefall ikke ta sjansen på det. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rublings    0
Rublings

Takker veldig for raske svar. Problemet med vasken var at jeg ikke hadde noe utstyr, samt at jeg jobber 12 timers - 7 dager skift på jobben. Tok litt tid å få handlet inn alt og finne riktig dag uten regn. Det siste er ikke alltid litt i Bergen :mellow:

Da prøver jeg CG såpen i dag. Blir spennende å bruke bøtte med gritguard, chenille vaskehanske og miracle dryer for første gang.

Litt forskjell fra hvordan jeg vasket den gamle bilen min, med biltema avfettning og biltema svamp :ph34r:

Edit: En siste ting før jeg går løs på bilen; varmt eller kaldt vann i bøtten? Spiller det noen rolle?

Endret av Rublings

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Takker veldig for raske svar. Problemet med vasken var at jeg ikke hadde noe utstyr, samt at jeg jobber 12 timers - 7 dager skift på jobben. Tok litt tid å få handlet inn alt og finne riktig dag uten regn. Det siste er ikke alltid litt i Bergen :mellow:

Da prøver jeg CG såpen i dag. Blir spennende å bruke bøtte med gritguard, chenille vaskehanske og miracle dryer for første gang.

Litt forskjell fra hvordan jeg vasket den gamle bilen min, med biltema avfettning og biltema svamp :ph34r:

Edit: En siste ting før jeg går løs på bilen; varmt eller kaldt vann i bøtten? Spiller det noen rolle?

Om det spiller noen rolle aner jeg ikke, men det er jo mest behagelig med varmt vann i bøtta og jeg er rimelig sikker på at alle har varmt vann i bøtten så lenge muligheten for det er til stede.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 295
ØHN

Du bør ta en runde Prickbort først, og spyle av det, før du tar på SurfexHD hvis det er to måneder siden forrige vask.

Jeg ville brukt SurfexHD 1:20 som forvask hvis en ikke vasker en gang i uka på denne tiden av året. Å legge et nytt lag voks er mindre pes enn å risikere vaskeriper fordi forvasken ikke er effektiv nok :)

Ha varmt vann i bøtten, da slipper møkka lettere fra vaskeredskapet ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rublings    0
Rublings

Da har bilen fått sin første skikkelige vask fra meg.

Det med 2mnd høres kanskje verre ut enn det er, da jeg ikke kjører mye til/fra jobb. Har for det meste regnet også.

Gikk over bilen med 1:30 Surfex HD. Brukte 1.5liter på hele bilen. Spylte av og så at det lå litt dritt igjen. Tok en runde til, og da ble det bra.

Litt usikker på hvor mye såpe jeg skulle bruke, så jeg tok 2 korker med CG Citrus. Vasket over hele bilen 1 gang. Mye vann og skum. Spylte av, og tok en liten ekstra runde på nedre paneler.

Tørket av med miracle dryer.

Veldig fornøyd med resultatet. Nå står den ren og pen i garasjen i tilfellet regnet slår til :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Høres bra ut! Viktigste er å være fornøyd med resultatet selv, og at naboens bil alltid er skitnere og mindre blank. ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Rublings    0
Rublings

Jeg har ikke sett en eneste oransje vaskehanske i hele boligfeltet, utenom min egen, så det skal man ikke se bort ifra. Hender jeg ser naboen med svamp på Mercedesen sin, men han, som mange andre, vet vel ikke bedre :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Finnes svamper som også er like gode (om ikke bedre) enn vaskehanske også da, men at naboen da står med husvaskbøtta uten gritguard er vel heller tvilsomt. :P

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig