Gå til innhold

Recommended Posts

Skrevet

Omega produktene er ihvertfall kjempegode. Men vil bare få skyte inn at innvendig motorrens er det mange delte meninger om.

Mange hevder at å gjøre dette på gamle biler kan løsne skitt og annet inni motoren, men vil da kanskje plugge seg en annen plass.

Er visst noen som har fått motorhavari pga akkurat dette. Men dette tror jeg er forbeholdt motorer med trange oljekanaler/svakheter.

Har også hørt diesel har blitt brukt til dette?

Magne/Otta Detailing
Skrevet

Har en 1,6 Volvo V40 som tikket (hydrauliske ventilløftere) mye ved oppstart, jeg tømte ut 2L olje og tilsatte 2L Diesel, lot den gå på tomgang i ca 10-15min, tømte av alt og fyllte på ny olje.

Nå tikker den mye mindre enn tidligere, men ikke helt god, så har tenkt å ta en ny runde etterhvert.

Har hørt andre remedier som spesialiserte produkter, ATF (Automatkasse olje), parafin og diesel, alle skal fungere..

De vanlige fremgangsmåtene, utenom for spesialiserte produkt, går ut på å blande halvt vanlig olje og halvt diesel, parafin etc.

Parafin smører ekstremt dårlig,mens diesel har noe smørende egenskaper, så det er nok bedre med diesel enn parafin.

Selv har jeg aldri prøvd ATF eller spesialprodukter til 200+kr flaska.

Noen hevder man kan få økt oljelekasje fra simmeringer og andre tetninger pga sotlag som løses opp og ikke hjelper til med å tette lenger. Jeg har ikke opplevd noe slikt.

Vil jeg anbefale andre å gjøre det samme?

Nei, ikke med mindre det er helt nødvendig. "If it aint broken, dont fix it!" osv!

Og jeg kan ikke garantere at ingen av metodene vil kunne skade motoren, så dette gjøres på eget ansvar!

Nye oljer har mye bedre sotløsende egenskaper enn det var i gammledager, så dersom bilen har hatt sine regelmessige oljeskift tror jeg ikke det har noen hensikt å utføre innvendig rens.

Skrevet (endret)

"Noen hevder man kan få økt oljelekasje fra simmeringer og andre tetninger pga sotlag som løses opp og ikke hjelper til med å tette lenger."

Dette har jeg lest flere steder også, og ser logikken i det.

Men hver gang det er nevnt så er det alltid en annen som sier at "Ja, men da spørs det jo hvor lenge det hadde gått før den motorn din tok kvelden alikavæl" og jeg ser jo logikken i det og ;)

En av guruene på SAAB forumet hadde visst plukka fra hverandre en motor etter en Omega-rens og det var liten tvil om at den funka vissnok.

Har noen prøvd å tappe ut en dæsj olje før man slenger oppi rensen for deretter å sammenligne de? Beviser det noe? Tenkte jeg skulle teste det ved neste anledning. Tenkte det kunne vært morro å se om den gikk fra sort til bekschwart!? :)

Endret av bsa
  • Moderatorer
Christer
Skrevet

Omega produktene er ihvertfall kjempegode. Men vil bare få skyte inn at innvendig motorrens er det mange delte meninger om.

Mange hevder at å gjøre dette på gamle biler kan løsne skitt og annet inni motoren, men vil da kanskje plugge seg en annen plass.

Er visst noen som har fått motorhavari pga akkurat dette. Men dette tror jeg er forbeholdt motorer med trange oljekanaler/svakheter.

Har også hørt diesel har blitt brukt til dette?

Jeg kjører Mitsubishi Galant, som er kjent for notorisk trange oljekanaler. Ved siste oljeskift klinte jeg nedi en flaske Omega motorrens, og den dro ut uhyggelige mengder gugge. Det jeg har merket meg er at motoren går noe jevnere og det lille som var av begynnende ventilløftertikking forsvant. Effektmessig går bilen fremdeles som en bøtte med drit, så var lite å hente der :)

It's not the end of the world, but you can see it from here.

Samlede Werx | Bilpleielogg

Skrevet

Jeg kjører Mitsubishi Galant, som er kjent for notorisk trange oljekanaler. Ved siste oljeskift klinte jeg nedi en flaske Omega motorrens, og den dro ut uhyggelige mengder gugge. Det jeg har merket meg er at motoren går noe jevnere og det lille som var av begynnende ventilløftertikking forsvant. Effektmessig går bilen fremdeles som en bøtte med drit, så var lite å hente der :)

Kanskje dumt spørsmål av meg, men hva slags gugge og hvordan brukte du rensen? Helles den i etter eller før oljetapping?

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Kanskje dumt spørsmål av meg, men hva slags gugge og hvordan brukte du rensen? Helles den i etter eller før oljetapping?

Gugge som i gamle avleiringer og innvendig motordrit som setter seg fast her og der.

Rensen ble helt i gammel olje og motoren kjørt på tomgang i 15 minutter eller så, deretter tappet og erstattet med ny olje og nytt filter...

Skrevet

Gugge som i gamle avleiringer og innvendig motordrit som setter seg fast her og der.

Rensen ble helt i gammel olje og motoren kjørt på tomgang i 15 minutter eller så, deretter tappet og erstattet med ny olje og nytt filter...

Svært imponerende å kunne se på spilloljen om motorene er renset eller bare tappet for gammel olje. Det gjør ikke jeg.

• Moderatorer
Christer
Skrevet

Ja, jeg synes også det var litt rart, så jeg tror hukommelsen spiller meg et puss... for jeg mener jeg kjøpte 5 liter Biltema-olje og et filter for å ha et mellomskift.

Så da blir det sånn: Tappe gammel olje, bytte filter, helle på billigolje og motorrens, la gå 15 minutter, tappe, bytte filter og helle på ny olje.

Det ser riktigere ut.

challenger
Skrevet

Jeg har god erfaring med Sea Foam. http://www.seafoamsa...-treatment.html

Jeg har ikke funnet det for salg i Norge, men en og annen eBay selger er villig til å shippe til Norge. Sist handlet jeg her http://www.ebay.com/...=item3f10fb7f95 , tre flasker kom på ca. kr. 160,- stk. Levert i postkassa tredje dagen etter bestilling. :thumbup:

Sea Foam har tre ulike bruksområder. Tidligere har jeg kun benyttet det i tanken som bensintilsetning eller direkte i innsuget, nå dristet jeg meg til å ha stoffet direkte i motorolja som innvendig motorrens. Dette ble en riktig a-ha opplevelse! Motoren hadde pådratt seg litt klunking og nykk ved oppstart, særlig om den hadde stått noen dager. Jeg fulgte bruksanvisningen og planla å kjøre noen dager med dette i olja, kanskje en uke eller to, mens jeg skulle følge med på peilepinnen om fargen på olja endret seg. Allerede neste dag følte jeg for å ta oljeskiftet + filter. Da var olja blitt betraktelig mørkere, samtidig som lyden og gangen i motoren var en helt annen. Jeg kjørte omtrent 70 km før jeg byttet. Turte ikke mere etter skrekkhistorier om motorrenser som har gått galt med slagg som har løsnet og satt seg fast andre steder med påfølgende havari.

Min motor har fått en bli-ny opplevelse, den responderer mye hurtigere, går betraktelig stillere og det er skikkelig boost igjen. Det kjennes også som at gearskiftene (automat) går lettere, men det kan være litt innbilning siden jeg ble så positivt overrasket over det andre. Dersom forbruket også skulle gå litt ned, så blir jeg ikke overrasket, men tar det som en bonus. Det er for tidlig å uttale seg om enda, og dessuten har jeg kjørt litt aktivt med pedalen de siste dagene for å kjenne på de bortkomne hestekreftene som er tilbake :D

1999 Dodge Durango 5,9 V8

Benyttet QMI innvendig motorrens på ca. 100.000 km i 2008/09, ingen merkbar effekt.

Benyttet Wynn's innvendig motorrens på ca. 133.000 km i 2011, ingen merkbar effekt.

Sea Foam motorrens, november 2012, imponert!

Jeg har flere biler som skal renses innvendig med Sea Foam. Jeg hadde litt klump i halsen de 7 milene jeg kjørte med guffa i motoren, men nå smiler jeg bare fra øre til øre.

Livet er for kort til å kjøre kjedelige biler

Skrevet

No skal dere høre på meg her mine venner.................

Skal du ha innvendig motorvask så er det ikke til å komme vekk ifra at QMI motorvask er tingen, dette er et fantastisk stoff som du fyller ned i peilepinne hullet, mens bilen går, dette er 1 L med såpe \ vaskemiddel. La bilen gå i ca 30min-1 time, tøm så ut og vent til motoren blir kald, skift så nytt oljefilter og etter fyll ny olje minus 1L, etter det fyller du på med 1 L motorbehandling, og du får en ny motor, både når det gjelder forbruk, ytelse, lyd, ja stort sett det meste.

Linker:

QMI Innvendig motorvask 174.- kr

QMI Motorbehandling med PTFE 399.- kr.

Øyvind G
Skrevet

No skal dere høre på meg her mine venner.................

Skal du ha innvendig motorvask så er det ikke til å komme vekk ifra at QMI motorvask er tingen, dette er et fantastisk stoff som du fyller ned i peilepinne hullet, mens bilen går, dette er 1 L med såpe \ vaskemiddel. La bilen gå i ca 30min-1 time, tøm så ut og vent til motoren blir kald, skift så nytt oljefilter og etter fyll ny olje minus 1L, etter det fyller du på med 1 L motorbehandling, og du får en ny motor, både når det gjelder forbruk, ytelse, lyd, ja stort sett det meste.

Linker:

QMI Innvendig motorvask 174.- kr

QMI Motorbehandling med PTFE 399.- kr.

Hva er forskjellen på om du fyller i peilepinnen når motoren går eller om du fyller i oljepåfyllingen før du starter motoren?

Peilepinnerøret er ganske tynnt. Noe som gjør at det tar ganske lang tid å fylle.

Skrevet

Nei si det, er vel for å unngå å få alt inn på en gang, event å få det ned i peilepinnehullet så er jo det nært silen på sugesida på smøreoljepumpa?

Går vel sikkert i ett fett, men virker gjør det!

Skrevet

Jeg har hørt mye bra om Pro-Tec som eksempelvis Hellanor har. Min far brukte diesel dyserensen og det fjernet feilen som gjorde at motorlampen lyste. De har også video på youtube som forklarer hvordan deres "guffe" fungerer.

Tommy
Skrevet

Jeg plukket med meg en boks med CRC motor rens når jeg var innom på mekonomen, så får vi se hvordan denne fungerer.

Tommy

TOMMY'S CAR SPA FOUNDER
SWISSVAX CERTIFIED DETAILER

SWISSVAX CERTIFIED INSTRUCTOR

DCN APPROVED DETAILER

2017 RUPES AMBASSADOR

RUPES ADVANCED LEVEL INSTRUCTOR

Tommy's CAR SPA (facebook)

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...

Viktig informasjon

Detailers Club bruker informasjonskapsler (cookies) til å måle trafikk, optimalisere siden og for å kunne holde deg innlogget. Ved videre bruk av siden aksepterer du dette og våre Personvernvilkår