Tommy

Innvendig motor vask/rens

41 innlegg i emnet

Lager en egen tråd på dette.

Hva har folk av erfaringer med innvendig motorvask/rens. Hvilke produkter er brukt, og hvem forhandler.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempediger pytt, kjør i ca 25 km/t til bilen stopper, ring Tygger'n, Tygger'n tauer til verksted, frontspoileren går istykker, kaste spoileren så langt man kan, la verksted fikse resten.

1

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempediger pytt, kjør i ca 25 km/t til bilen stopper, ring Tygger'n, Tygger'n tauer til verksted, frontspoileren går istykker, kaste spoileren så langt man kan, la verksted fikse resten.

Må få minne om at du skal skrive innlegg på forumet her, før du begynner å snuse i det hvite pulveret :wacko:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant fremgangsmåte der, Bernhard.

På min egen diesel(gammel turbodiesel med lite plastdeksler) har jeg brukt Prickbort til avfettning, skumlagt lett med Autofoam og spylt av med høyttrykk fra en knapp meters avstand.

Da dette er en gammel motor med lite eletriske komponenter rett rundt motoren(bortsett fra dynamo) så er dette skjelden noe problem. Men er med ett mer skeptisk når det blir snakk om mer elektronikk på eldre bensinmotorer som f.eks. fordeler og coil etc.

Produkt: prickbort og BiltHamber AutoFoam samt en liten detailkost.

Forhandler er bl.a BilNerden i Søgne

Vann. Finnes i springen.

Jeg har forøvrig også god erfaring med samme fremgangsmåte på nyere BMW bensin og diesel motorer med datastyrt innsprøytning.

Endret av Roy Inge
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Interessant fremgangsmåte der, Bernhard.

På min egen diesel(gammel turbodiesel med lite plastdeksler) har jeg brukt Prickbort til avfettning, skumlagt lett med Autofoam og spylt av med høyttrykk fra en knapp meters avstand.

Da dette er en gammel motor med lite eletriske komponenter rett rundt motoren(bortsett fra dynamo) så er dette skjelden noe problem. Men er med ett mer skeptisk når det blir snakk om mer elektronikk på eldre bensinmotorer som f.eks. fordeler og coil etc.

Produkt: prickbort og BiltHamber AutoFoam samt en liten detailkost.

Forhandler er bl.a BilNerden i Søgne

Vann. Finnes i springen.

Jeg har forøvrig også god erfaring med samme fremgangsmåte på nyere BMW bensin og diesel motorer med datastyrt innsprøytning.

Dette har jeg kontroll på, ettersom dette er utvendig motorvask. Jeg er ute etter div tilsetninger man har i oljen, før oljeskift, for å rense motoren INNVENDIG.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tar du av toppdeksel for å spraye på Pricbort eller heller du det bare ned i oljepåfyllingen?

Det kan da ikke være bra for smøring av kammer osv. ;)

Har ærlig talt aldri forsøkt det men har nå en motor som har gått langt men i god trim og er interessert i hva andre tenker om dette.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har god erfaring med CRC sin, kjøpt hos Mekonomen.

Har brukt den både på Fords dieselmotorer, samt VAGs diesel og bensin.

Hvor stor effekten av disse er vet jeg ikke, men føler (eller ønsker å tru?) at motoren får en finere gange etter hvert...

I følge produsenten skal jo produkter løsne skitt og smuss fra motoren.

Har hatt en merkbar effekt på konas boble i kombinasjon med QMI-behandling (PTFE) etter oljeskift. Denne var veldig daukjørt og hakket litt. Etter denne behandlingen og noen titalls mil med litt tøffere kjøring sparker den merkbart bedre.

Igjen, om effekten er så god som beskrevet på produktet vet jeg ikke, men det gir i hvertfall en god følelse :)

I tillegg er det kjekt å skryte av når man selger bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Da kan jeg fortsette med å linke til min veldig korte beskrivelse av erfaringene jeg har med QMI som ble postet i en annen tråd: http://www.detailers..._20#entry306213

Og for ordens skyld, jeg vurderer å gjøre det igjen på nåværende bil. Utgangspunktet mitt er mye bedre enn forrige gang, men om ikke annet så får jeg gleden av å ha prøvd, og vite at det kanskje er litt renere og litt mindre friksjon inni der.

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Må få minne om at du skal skrive innlegg på forumet her, før du begynner å snuse i det hvite pulveret :wacko:

Neida, holder meg unna det, men du var ute etter forskjellige måter man gjorde det på :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Her noen som selger noe for rensing av motor innvendig....

Har ikke noe erfaring med dette produktet men fragangs måtten ser ut til å være

mye likt .

micro_logic_157.png

http://www.tunap.no/...endig-motorrens

Noen andre produkter :

http://motordeler.co...e=index&cPath=2

http://www.bilxtra.no/hjem/bilutstyr/olje-og-kjemi/additiver/motorrens/

Endret av GeirEM
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

På en TransAm? med hydrauliske ventilløftere, som det begynte å tikke litt mye i de ventilene som er lengst ifra oljepumpa var eieren og skulle bestille full overhaling på motoren. Verkstede nektet, de helte på en 1/2liter med vanlig autometolje så fikk eieren beskjed om å komme til bake og bytte olja etter å ha kjørt 1/2 sommeren. Som sakt, som gjort. Dette er vell 15år siden, motoren har ikke blitt overhalt ennå men har en helt fin gange fortsatt.

Automatolja har vist noe mere rensene egenskaper enn vanlig olje, så det som var av avleiringer blei løst sakte opp og blei med ut ved oljeskifte. Det blei også advart imot typiske motorrenseprodukter pga de virket for hardt/godt og flak/klomper med gammel morro/avleiringer kunne løsne og da tette andre steder og lage plunder.

Det jeg ville gjort er å ta et par oljeskift med god ester(syntetisk olje) på f.eks. halve km (så fort du ser olja blir mørkere) av det som er oppgitt.

Har du prøvd å vaske hendene med ny motorolje etter du har blitt virkelig møkkete av gammel olje? Da blir det ikke mye igjen som såpa må ta..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's G14816EU Engine Clean og G17316EU Engine Dressing er kanonbra!!!

MVH

Pål

Endret av pasi
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meguiar's G14816EU Engine Clean og G17316EU Engine Dressing er kanonbra!!!

MVH

Pål

Hvordan blander det seg med motorolje? :ph34r:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har ingen erfaring med produktet egentlig, men merket som heter Omega har et godt rykte. Du kan jo gi Omega 907 en kjangs.

Eller så går det ann å høre med SV gutta om Metabond også har en rens?

omega907.JPG

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har også brukt Omega, QMI, Forte,+++ og min erfaring er at de gjør stort sett samme jobben.

edit: Erfaringen er at alle flush'ene jeg har prøvd har tatt ut masse grums, som er oppgaven...

Skal sies at jeg har brukt å kjøre motorrens fortrinnsvis etter f.eks toppakningskifte.

Det viktigste er å lese på flasken hvordan det aktuelle produktet skal brukes, for det er ofte forskjellig..

Endret av Bandit
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bare så det nevnt, Bilxtra, iallefall min lokale på Alna, fører også Omega sine produkter, selv om det ikke står på hjemmesiden deres.

Selv gikk jeg for Comma sin, litt billigere. Og jeg mistenker at den gjør stort sett det samme...uten at jeg har noe som helst grunnlag for å mene noe om det egentlig ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Omega er forholdsvis kostbart, men er etter min mening, erfaring og erfaringer fra andre noe av det beste en kan få. Både når det gjelder olje, olje-tilsetninger og andre produkter til fks. innvendig motor "vask/rens".

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Missforstå meg rett Svenrik, jeg tviler ikke nødvendigvis på dine og andres erfaringer, men jeg kaster dette ut av ren nysgjerrighet: Dette føler jeg blir litt sånn som "hvilke olje er best" som alltid blir hyppig diskutert overalt. For hvordan får man, Ola Dunk altså, testet dette og gjort seg opp en "nøytral" erfaring egentlig? Motoren vil vel neppe være nøyaktig like møkkete innvendig fra år til år? Din motor er vel heller ikke like møkkete som naboens? Kan man ta møkkete olje fra en motor blande litt med ulike motorrens og se hva som skjer? Har liksom en følelse av at sålenge guffa som kommer ut etter en motorrens er svart så er produktet det beste. Dette blir veldig synsebasert og inkluderer en god dose keiserens klær og placebo? Noen som har sett noe tester utført på detta?

...er i det kranglete hjørnet i dag ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Dette blir veldig synsebasert og inkluderer en god dose keiserens klær og placebo? Noen som har sett noe tester utført på detta?

Blir fort mye synsing fordi det er så mange variabler som du nevner ja. Selv om man hadde en lab med en samling "like" biler som ble behandlet/neglisjert og kjørt helt likt på samme bane i like mange år så vil det nok være forskjellig hvor og hvor mye drit som bygger seg opp i systemet... Et par grader på en oljekanal eller en ventilløfter etter produksjonen, eller et leverandørskifte av en eller annet komponent midt i produktserien som er noen mikrometer annerledes.

Og da har jeg ikke begynt å tenkte på forskjellene i hvordan folk opplever samme resultater, hvor svart er "svart som tjære", hvor mye bedre er "mindre tikking", etc...

...er i det kranglete hjørnet i dag ;)

Er vel krangling som fører verden fremover :ph34r:

Å se på oljen som kommer ut sammen med rensen blir vel feil det også, den er jo i stor grad laget for å suge til seg og transportere bort drit slik at det ikke blir liggende. Hvis motoren har gått litt var den gjerne svart i utgangspunktet...

Kanskje man kan bruke den nye oljen, altså etter rens, sin tilstand for å sammenligne? Men da taper vel alt som er prøvd på ekstremt skitne motorer som kanskje burde hatt flere runder med rens.

Eller kanskje noen her burde i beste DCN-ånd demontere en motor, maskere opp og teste produktene konsentrert på et eller annet møkkete inni der :thumbs: Det hadde faktisk vært utrolig interessant å se, selv om det kanskje ikke gir hele sannheten i og med at praktisk bruk er ganske annerledes...

Endret av hgnubel
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg vasket et stempel som skulle kastes med SurfexHD en gang (kun fpr å utfordre Surfex'en) og må si den tok imponerende mye. Den fastbrente koksen på stemplene sitter utrulig godt, så dette var over all forventing mtp at dette er et vannbasert produkt.

Hadde en gang i tiden en motor som fikk bensin i oljen (sprekk i en sylinder). Den motoren var meget ren innvendig etter å ha gått på tomgang med bensin i oljen en liten stund.

Som du sierhgnubel, så er oljen svart etter kun få km, så hvor svart oljen er er ikke noe svar på om et produkt som dette fungerer eller ikke.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive