Are G

Boble i dekk

Har en boble i dekksiden på bilen.

Er det mulig å si noe om hvor lenge det går an å bruke dekket?

e98cns.jpg

Antar at det ikke er annet å gjøre enn å kjøpe nye dekk?

Kan skyte inn at det er Nokian Hakka R produsert i 2008, så er vel lite å hente på noe reklamasjon..?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Spørsmålet er vel ikke så mye når dekket er produsert som når du kjøpte det :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er ikke noe å gjøre med det, gummien er utmatta i det områder rundt boblen, og om det sprekker imårra eller om 2mnd er ikke godt å si :( er nokk bare å kjøpe nye dekk..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Når ble dekket kjøpt? Du fikk ikke med sånn garantikort når du kjøpte de? Vet nokian har sånn garanti når man kjøper dekk, om at du får nytt dekk om noe skjer. Men husker ikke hvor lenge det varer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Har hatt ei slik boble på ein bil før. aner ikkje når den kom, men utgjorde ingenting for kjøringen. oppdaget den på slutten av sesongen. Det var forøvrig siste året eg brukte dekket, så om du kan kjøre lenge med dette kan eg ikkje svare på. min overlevde vertfall 1000km. Om dekkene dine er brukt siden 2008 ville eg ha bytta...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Slik "boble" i dekket kan komme hvis dekkene har fått seg et skikkelig slag. Logisk nok er det kordene i dekket som ikke holder strukturen slik den skal være, så det er ikke anbefalt å kjøre med det. Iallefall ikke i høy hastighet.

Har hatt det selv, og bytta ganske fort, da det på min bil ga veldig merkbar kast i hastighet over 50km/t.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Vet ikke når det er kjøpt da de fulgte med bilen. Derfor jeg tok utgangspunkt i datomerkingen, de er i alle fall ikke brukt mer enn 3 sesonger. Har ikke målt mønsterdybden men gjetter på 5-6mm da jeg ikke la merke til at de var utslitt.

Merker lite ubalanse i bilen så tror ikke det har noe praktisk å si mtp. komfort, men er nedtur å punktere.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Utrag fra Hakka garantien:

Forutsetninger og begrensninger for Hakka-Garanti:

"-Hakka-garantien gjelder til gjenstående mønsterdybde er 4millimeter eller til dekker er ett (1) år gammelt, regner fra kjøpsdato.

Hakka-garantien gjelder kun for det kjøretøy som dekker opprinnelig ble montert på."

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ok, så da spørs det om jeg får noe ut av det..

Må vel bare bite i det sure eple og punge ut for nye dekk.. :(

Får måle dybden på dekkene og vurdere om jeg skal kjøpe 2 eller 4..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg har kjøpt splitter nye Hakka 7 og det ene dekket hadde samme kul, dog på innsiden. Så jeg måtte tilbake til selger og han kontaktet Nokian. Det hadde de aldri sett før, og nytt dekk kom med en gang. Produksjonsfeil visstnok :) Min var prod i Juli 2012.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes de er rart at personen som la på dekkene ikke har lagt merke til det eventuelt. For meg ser det ut som om dekket kanskje har fått seg en "smell" inn i en kantstein el lignende:)

Når det er sagt skader det ikke å "prøve" seg:)?

Om dette skulle være en "produksjonsfeil", synes jeg du absolutt bør få to nye dekk. Problemet blir vel å "bevise" at dette har vært der fra de ble satt på:)?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg ville uansett vurdert nye dekk hvis de er 3 år. Og jeg ville ikke tatt den vurderingen ut ifra mønsterdybde. Er dekka gått langt, lagret feil osv, hjelper det ikke med 10mm mønster, hvis gummien er sprø og hard som svor. Men så lenge mønsteret er 3mm (eller hva det er på vinterdekk), er det jo lov å kjøre med de, men for min egen del tar jeg ikke så store sjangsene ifht sikkerhet på vinterføre.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes de er rart at personen som la på dekkene ikke har lagt merke til det eventuelt. For meg ser det ut som om dekket kanskje har fått seg en "smell" inn i en kantstein el lignende:)

Når det er sagt skader det ikke å "prøve" seg:)?

Om dette skulle være en "produksjonsfeil", synes jeg du absolutt bør få to nye dekk. Problemet blir vel å "bevise" at dette har vært der fra de ble satt på :)?

Har vel strengt tatt fått noen kroner avslag i bilprisen etter at jeg påpekte at dekket var skadet.

Dette og en del andre småting gjorde at en veldig bra pris ble ørlitt bedre :)

Så var kjent med skaden allerede ved kjøpet, og sånn sett tenker jeg bare om dette kan sees som produksjonsfeil, dvs Nokian må erstatte det, eller om det må tas på egen kappe.

Jeg ville uansett vurdert nye dekk hvis de er 3 år. Og jeg ville ikke tatt den vurderingen ut ifra mønsterdybde. Er dekka gått langt, lagret feil osv, hjelper det ikke med 10mm mønster, hvis gummien er sprø og hard som svor. Men så lenge mønsteret er 3mm (eller hva det er på vinterdekk), er det jo lov å kjøre med de, men for min egen del tar jeg ikke så store sjangsene ifht sikkerhet på vinterføre.

Jeg tror ikke gummien er spesielt hard. Har som nevnt ikke brukt nevneverdig mye tid på å undersøke disse ennå, men har kjørt hjem i snøføyke og på 0-føre samt litt våt vei og synes de oppførte seg bra.

Langt bedre enn f.eks. nye Nankang piggdekk....

Er forsåvidt ellers nøye på vinterdekk så kommer ikke til å ta noen sjanser sånn sett. Har allerede sitti på en bil ut i grøfta grunnet kjipe vinterdekk og har ingen planer om å ta en ny tur :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Ikke kjør med dette..det er din egen sikkerhet (og andres) som står på spill her..dekk er billig..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En kompis hadde en sånn bul i dekket og tenkte at "det går sikkert fint". To uker senere eksploderte dekket og laget et fint 10cm hull med deilige flenger. Plutselig trengte han ny felg i tillegg til nye dekk. Var nummeret før han trengte ny bil også...

Kjøp nye dekk.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive