tekstmelding

Ødelagte gjenger i hjulnav

Etter hardhendt behandling med muttertrekker har gjengene på et av boltfestene til det ene bakhjulet på min BMW E90 blitt ødelagt. Bolten lar seg fortsatt feste, men gjengefestene har blitt filt ned, og bolten blir også deformert.

Hva kan gjøres med dette, og hvor mye tar et verksted for å fikse det?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan kanskje fikses med gjengetapp hvis ikke det er veldig ødelagt.. Uten at jeg har noen erfaring med å prøve dette.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

overaskende mykje kan fikses med ein gjengetapp, men gjengeforbindelsen vil uansett være permanent svekka. Skal mest sansynleg ikkje være noko problem, kjenn etter at bolten sit godt etter at du gjengar over, er det mykje slark er nok eineste løysing å enten bytte nav, eller sette inn ein gjengeinnsats. Er uansett verd eit forsøk trur eg før du leverar den inn til verksted. Pass dog på at du brukar ein gjengetapp i god stand, utslitte gjengetappar har ein tendens til å berre gjære vondt verre :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Får gjengeinnsatser på biltema, sett med bor, tapp og innsatser. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Går sikkert fikse med gjengetapp. Men bruker du muttertrekker så bruk riktig moment og torsjonsstav så ikke ødelegger gjenger nav osv, 12 kg eller 120nm er nok på lettmetall, tillegg pusser du boltene hvert hjulskift med stålbørste og har på litt kobberpasta hver bolt så setter de seg ikke så enkelt løsne de kun med håndmakt, Opplevd både dekkverksted og bilverksted drar til med muttertrekker så ødelegger både felg og nav for de stiller ikke moment eller bruker torsjonsstav.

Er gjengene på boltene dårlige kan du prøve gjenge den opp igjen med gjengesnitt men en bolt er billig, litt verre med nav. men vil tro du kan berge det med gjenge opp og ikke dra til bolten så voldsomt men kun med vanlig håndmakt..

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjøp ny bolt (eller alle nye, koster lite) og prøv deretter med gjengetapp.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode svar. Da blir det kanskje til at jeg forsøker selv, før jeg sender den på verksted

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Prøv med gjenge-tapp først, om det ikke går kan det fikset med å borre inn en gjenge-innsats.

skal du ha nye bolter så kjøp skikkelige bolter med engang, knekte biltema bolter er ikke å anbefale ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive