Gå til innhold
morrun

Så lenge man ikke kjenner ripa med neglen, så ..?

Recommended Posts

morrun    1
morrun

Hei. Jeg er ny her på forumet og håper jeg kan få litt hjelp. Jeg har vært og sett på en offroader i dag, som jeg vurderer å kjøpe. Bilen virket solid teknisk, men det var mye riper i lakken. Ripene var av varierende bredde/lengde/dybde, men de aller fleste syntes kun å være helt overflatiske. Bilen er lys grå metallic. Noen har en gang påstått at dersom ripene er så små at man ikke kjenner de med neglen, så går de bort med rubbing og polering. Stemmer det? Blir de dermed varig fjernet, eller dukker de opp igjen med "avfetting og tiden"

Dette skal være en bruksbil, men jeg klarer nok ikke helt å akseptere ripene slik de er likevel.

Dersom jeg kjøper denne bilen, er det noen i Fredrikstaddistriktet som kan være villig til å gå løs på den, for å se hvor bra den kan bli? Hva vil det koste med rubbing/polering og det som skal til?

Mvh Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

At de ikke kjennes med neglen er en indikasjon på at det antakeligvis er mulig å fjerne ripen 100%. Dypere riper kan også dempes til de er NESTEN usynlige. Det kommer an på andre ting også, som f.eks hvor tykk lakken er. Hvis det blir gjort på skikkelig vis med slipende polish så er korreksjonen permanent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
morrun    1
morrun

Takk "mighty", nå ble jeg optimistisk. Hva koster en slik prosess? Dette er en mellomstor SUV med mye ikke-lakkert plast.

Mvh Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Tyggern    1 700
Tyggern

De aller fleste tilfeller kan bli overraskende mye bedre. Har tatt biler hvor folk har tenkt at hellakkering er eneste utvei.

Men blitt veldig overrasket. Ta en titt på v70 i samletråden min. Selv denne ble nesten 100%

Sikkert store muligheter til å få til noe på denne også :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
morrun    1
morrun

Fantastisk å se hva du fikk til med den 019 sorte volvoen. Men ser at du måtte holde på i FLERE Dager! Jeg selv er "fornøyd" bare jeg ikke har glemt noen steder på bilen når jeg vasker over den. Liker godt synet av blanke biler, men har det ikke i meg å holde på sånn som deg, Bl.a fordi jeg tror jeg ville ødelagt mer enn reparere, dersom noen gav meg en poleringsmaskin i handa. Derfor må jeg nok ha hjelp. Det å sette noen i gang i dagesvis høres ikke ut som noe jeg kan budsjettere med, selv om resultattet du viste til absolutt rettferdiggjør jobben.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Tyggern er av de absolutt beste detailerne jeg vet om. Nå har jeg ikke møtt han personlig, men utifra s&s hans ligger han vel over gjennomsnittet, for å si det sånn:) (sammen med flere her inne på forumet!)

Husker ikke hvilken S&S det refereres til, men den er sikkert rimelig pirkete:)

Om dette er en bil du vurderer som arbeidsbil, og ikke vil at det skal gå med 30-40t, kan du få til mye med en 1-stegs polering. Som nevnt kan du få til rimelig mye, du hadde sikkert blitt overasket. Spesielt om det er en japse. De har mykere lakk så du tar mer per runde, enn hard lakk.

Men skal det bli 100% tar det tid:)

Beste er å skrive hvilken type bil dette er inkl merke og årsmodell, gjerne fargekode om du har. Så må du tenke litt på hva du er ute etter av resultat på lakken. Om du velger 100% må nok bruke 2-steg kanskje 3.

Med en god 1-stegspolering kan du nok få bort 80-90% av riper, og de resterende blir kraftig dempet. Litt avhengig av type lakk..

Sikkert noen i Østfold el omegn som kan hjelpe deg:) Lykke til!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

80%: ca 10-15 timer

90%: ca 25 timer

95%: ca 40 timer

100%: ca x + (x * n) timer hvor n er derivert fra hvor mange duer som flyr mot sol-retningen ved lavvann, og x er kvadratet av tverrsnittet til Norges eldste eik. Sånn cirka

Men det er nå bare meg da :)

• DCN Poeng 2

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mighty    271
Mighty

100% korreksjon har jeg aldri sett, men "så godt som perfekt" er oppnåelig. Det er forøvrig ganske vanskelig å måle korrigeringsgrad i prosent.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christer    2 888
Christer

100% korreksjon har jeg aldri sett, men "så godt som perfekt" er oppnåelig. Det er forøvrig ganske vanskelig å måle korrigeringsgrad i prosent.

Når man sitter igjen med bart stål overalt, har man 100% korrigeringsgrad. ;)

Endret av Christer

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Var bare ment som en indikasjon på at det går med eksponensielt mer tid jo nærmere "100%" man kommer / ønsker å komme. Jeg har til dags dato ikke kommet i nærheten av "så godt som perfekt" - men alt er jo relativt :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
morrun    1
morrun

Jeg er imponert over engasjementet her, tusen takk. Bilen er en 2002 JEEP Cherokee/KJ/Liberty "Sport", altså en modell der støtfangere og skjermutbyggerne ikke er lakkert. Bilen blir familiebil nr2, Har også en nyere volvo v70. Det teller litt at JEEP`en ser ryddig ut den også. En offroader tar seg godt ut med litt gjørme, men bør være blank under møkka og lett å gjøre ren, tenker jeg. Nå har jeg lært her inne at det trolig krever betydelig innsats å få denne bilen høvelig representabel. Det later ikke til at en "innvendig/utvendig med polering" hos innvandrerfamilien på hjørnet vil ordne biffen. Bilen er 10 år gammel, men det hører til historien at selger beskrev bilen som pen og uten skjemmende riper, noe som ikke medfører riktighet. Mye avhenger av hvor lavt selger er villig til å gå. Ingen her har ytret hva de tror det vil koste, er det noen som tør å anslå? Ser at det er et tema her på forumet der man kan legge ut forespørsler om å få en jobb gjort.

Mvh Morten

Endret av morrun

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Er vel ganske avhengig av hva som skal gjøres og hvem som skal gjøre det. Men en 1-stegs kan kanskje ligge rundt 2500.-

Men vanskelig å si hva den som ev skal ta joben vil ha. Skader vel ikke å legge opp et bilde el to for responsen sin del.. :)

Endret av cocos

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
morrun    1
morrun

Ok, men jeg har ikke avgjort om jeg kjøper denne bilen enda, og har ingen bilder som beskriver utfordringen.

Mvh Morten

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Fra 2.000 og oppover for de mer "etablerte". En fler-dagers med ca 30-40 timer maskinpolering vil jeg tippe mellom 3.500 og 6.000 avhengig av nivået til detaileren. 4.000 er en "magisk grense" for de fleste da dette er grensa for hvor mye man kan ta skattefritt fra hver enkelt "arbeidsgiver" i forbindelse med utøvelse av hobby-virksomhet.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ØHN    5 293
ØHN
4.000 er en "magisk grense" for de fleste da dette er grensa for hvor mye man kan ta skattefritt fra hver enkelt "arbeidsgiver" i forbindelse med utøvelse av hobby-virksomhet.

Det er jeg enig, men det er betaling for arbeidet som er utført, ikke nødvendigvis produkter som brukes. Maler man gjerdet til naboen, stiller gjerne naboen med maling, pensler og annet utstyr som trengs til jobben.

Det er fullt mulig å se det slik at produkter detaileren har handlet inn på forhånd, som skal brukes på den aktuelle bilen, er noe eier betaler tilbake, for det man har lagt ut. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Stemmer sikkert - jeg har ikke fin-lest reglementet rundt dette, og har forsåvidt forstått det slik at 4.000,- er grensa for total-beløpet som man kan få "utbetalt" fra et ubegrenset antall "arbeidsgivere" gitt at det faller innunder "hobby"-definisjonen. Så er det alltids et definisjons-spørsmål om når det går over fra hobby til næring, og der har jeg avklart med skatteverket i de årene jeg har følt behov for dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ronnys    8
ronnys

Skulle vært interessant å vite når dette går fra hobby til inntekt..men om jeg forstår dette rett er det ikke en definitiv grense, mer noe som vurderes av skatteverket i hvert tilfelle..

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Essiek    384
Essiek

Det er skjønnsmessig vurdering i de aller fleste tilfeller, men tommelfinger-regelen (som jeg har fått beskjed om) er når inntektene overstiger kostnadene så blir det et skifte fra hobby til næringsvirksomhet rent teknisk sett. Hobbyvirksomhet er noe man ikke tjener penger på, og skal egentlig heller ikke ta mye tid (det siste er litt vagt, for da jeg sa jeg gjennomsnittlig brukte 20 timer pr bil så falt de mer tilbake på dette med kostnader/inntekter).

(Og samtidig lurte de på hvor mye renere en bil ble på 20 timer kontra 10 minutter...)

Endret av Essiek

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig