abc

Makita bo 6040 - Any good?

Hei!

Relativt fersk i denne enden av bilpleie og er nå på jakt etter en god DA.

Jeg har sett på en Makita bo 6040 til ca 4 000,-.

Litt urolig når jeg åpnet esken og så slipepapir til treverk, men maskinen ser ikke ueffen ut og går stille.

Den oppfører seg som en DA frem til man vrir om en knapp. Da har man DA med tvungen rotasjon.

750 watt. Virker å være kvalitet. Jeg finner ikke noe særlig fornuftig om denne på nett.

Noen som har kjennskap til denne?

http://www.autogeeko...ding-marks.html

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tror nok også jeg ville benyttet meg av bilnerden sitt tilbud, men så unektelig veldig fin ut Makitaen også da?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hadde nok kjøpt flex da i den prisklassen eller en kestrel om du skal spare endel kroner..mest for at dette er anerkjente maskiner i miljøet.. Men makita bruker å ha gode produkter de...

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjenner ikke til akkurat den makitaen du spør om men skulle jeg kjøpt ny DA så hadde det blitt maskin der valgmulighet mellom tvungen eller fri rotasjon. Makita tåler også mye pryl samt hardt kjør.

Har kjørt litt festool med den funksjonen og må si det er veldig kjekt å ha når en for eksempel jobber på lastebiler med store påbygg og lignende :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg kan ikke noe om denne Makitaen.Men skulle jeg hatt en maskine til nå så ville jeg valgt denne.Ser ut som det er en slags lufting i bakplata.Kanskje for at pad ikke skal varmes opp så lett og bli ødelagt.Noe som er fort gjort med kestrel.Men ikke Flex :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg hadde heller kjøpt Flex enn Kestrel hvis jeg hadde tenkt en gang til.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Flex DA blir ikke så varm at pads smelter, så det er egentlig ikke et problem man trenger ta stilling til.

Jeg har klart meg bra så langt med Flex DA'en min, har ikke hatt noen tilfeller av "skulle virkelig hatt en free-spinning DA nå ja" (men så har jeg ikke tatt veldig mange biler heller...).

Som det nevnes lenger oppe her har Makita veldig gode produkter, og jeg tviler ikke på at BO6040'en også er en god maskin. Man får en Kestrel og en Flex i samme pakke, og har dermed et fantastisk utgangspunkt for ripefjerning på det aller meste av lakk.

Det jeg ikke likte med Makitaen, er at den ikke ser forferdelig ergonomisk bra ut, særlig i forhold til Flex DA. Mike Philps skriver også at maskinen veier 6.6 lbs med kabel, noe som er hårfint under 3kg (2.99371kg, for å være plagsomt nøyaktig) og i mine øyne i overkant tungt hvis man skal bruke den mye. Flex DA veier 2.6kg og har i mine øyne et mye mer ergonomisk design, og den er lett og god å holde i. Hver sin smak, såklart. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for alle svar.

Den noe praktiske siden av meg blir litt oppglødd av at den samme maskinen kan tas med ut i snekkerboden for å "høvle" over noe der, men det er nå ikke det jeg ser etter i denne omgang.

Og ja. Jeg er bekymret for ergonomien. Selv om at jeg også er sikker på at dette er veldig mye mer maskin enn hva jeg egentlig trenger.

Jeg tar meg en tur på OMS for å føle på flexene der. I og med at jeg ikke har all verden til rutine kan det være greit å la andre ta seg av utprøvingen av nytt utstyr.

Men sikker er jeg ikke. Kan godt bli en makita på meg ja :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Litt djevelens advokat her, men... Den koster ca like mye som Flexen og har et litt mer allsidig bruksområde enn det Flexen har (polering m/u tvungen rotasjon, sliping vs polering m/tvungen rotasjon).

Ulempene i mine øyne er som nevnt i forrige post vekten og ergonomien (og vekt er en viktig del av ergonomien, synes jeg). Jeg har ikke tatt i en slik Makita, men den ser ikke behagelig ut å holde i flere timer i strekk. Den er dog liten og kommer muligens bedre til på steder Flex ikke kommer til.

Hvis du har sjansen til å ikke bare få tafset på maskinene, men faktisk prøvd dem, så kan du mye enklere finne ut hvilken maskin som passer for deg. Støynivå, vibrasjoner og hvordan den føles i hånden under bruk er ikke noe universelt; der må man finne ut av ting selv og la maskinen velge brukeren sin, omtrent.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive