JohanR

Første S&S - Mercedes-Benz E280 4Matic

Heisann!

Da var min første S&S ute, og satser på at det blir flere i fremtiden også, selv om jeg tror sesongen er over nå, da temperaturen begynner å synke. Dette blir den fjerde bilen jeg shiner, og føler meg langt fra proff, men er greit fornøyd med mine egne resultater og hva jeg har klart og oppnå så langt. Som jeg har lest mange andre si, så er det omtrent umulig å blir 100 % fornøyd med en bruksbil, noe som også jeg har erfart, og derfor vil de som nok ser veldig nøye på bildene legge merke til at lakken ikke er perfekt, men den er bra nok både for meg og eier.

Bilen er en Mercedes-Benz E280 4Matic, altså en 2,8 liters V6 med firhjulstrekk. Denne typen bil med motor har siden jeg var yngre vært min drømmebil, så det å ha denne i garasjen og høre motoren fra den hver dag har bare vært fryd og gammen!

fuWER.jpg

Jeg har ikke erfaring med å skrive S&S’er, så jeg lar bildene tale for seg og kommer med kommentarer der det trengs. Begynner med en liste over produkter som ble brukt:

Utvendig

• Prickbort

• Surfex

• Rim7

• Iron-X

• Diverse børster til felg og dekk

• Meguiars NXT

• Meguiars vaskevott

CG Citrus Wash

• Tørkehåndklær microfiber

•Meguiars Claybar

• Meguiars quick detailer som lube (?)

• Krauss DA

• Scholl S3 Gold Edition

• Scholl S17

• Scholl S40

• Diverse UBER-pads

• Diverse Scholl-pads

• Mikrofiberkluter (maaange)

• Collinite 476 på felger

CG Streak Free Glassrens

• Rain-x på alle ruter

• Voks av type Nattys Paste Wax, Blue.

Innvendig

• Støvsuger

CG Streak Free Glassrens

• Meguiars Skinnbehandling

• Detailerkost

• Støvklut

• Bøtte med NXT for vask i innstegslister og karmer.

Innvendig ønsker jeg meg også våtstøvsuger, så dette blir satt på en fremtidig ønskeliste.

Dag 1 - torsdag.

Bilen ble levert hos meg på ettermiddagen. Det ble da en grundig DCN-vask og tørk, før jeg hadde planer resten av kvelden. Bilen fikk også motorvask og ble selvfølgelig clayet.

Dag 2 - fredag

Bilen ble kjørt ut på morningen for å ta noen enkle bilder, og for å vaske vinterdekkene. Bilen sto på sommersko, og disse skulle byttes. Vinterskoene fikk da surfex på dekk, 3 runder med Rim7 og en strafferunde med Iron-x. Felgene var noe skadet, så de ble ikke perfekte. Etter vask ble de tørket og vokser med Collinite 476. Ingen bilder av disse, men de viser på senere bilder av bilen. Sommerskoene skal også få vask og voks, men dette står foreløpig på vent.

Inspeksjonsbilder av bilen ute:

KIj1o.jpg

Fdzq.jpg

gKNYc.jpg

TQAhL.jpg

CE4ov.jpg

XLpHC.jpg

Kujf.jpg

Så var det inn i garasjen for nærmere inspeksjon og dekkskift. Har kun noen få bilder av inspeksjonen, men jeg tror dere vil få et inntrykk av hvordan lakkens tilstand var av å se de følgende 50/50 og de få inspeksjonsbildene som er. Kjørte litt forskjellige kombinasjoner, men grove-cut pader både fra Scholl og Uber sammen med S17 og S3 Gold Edition, da lakken var litt variert pga. disse bilene ofte har vært rustutbedret.

Først et utvalg fra panseret. Er ikke så flink til å få bildene i riktig rekkefølge, så kan hende det blir litt rot, men shit au.

1N3r2.jpg

x8Gyb.jpg

eOlak.jpg

BIgZb.jpg

4OiKA.jpg

PkpHU.jpg

M6Gg.jpg

Så kommer noen diverse bilder fra rundt om på bilen. Her er nok både 50/50, inspeksjon og glansbilder, så dere får se det dere vil.

ocDXF.jpg

uNUwf.jpg

F3Kk5.jpg

ZHwSe.jpg

es32.jpg

Her kan dere se noe igjen i lakken, men det var tilfreds med resultatet.

3y90z.jpg

Her har bilen fått vintersko, om noen var nysgjerrige på hvordan de så ut.

SdysU.jpg

1Lywa.jpg

yIxoK.jpg

gxny3.jpg

u6q7e.jpg

OR8mH.jpg

CDTO.jpg

vociE.jpg

Dette bildet viser hva jeg begir meg utpå neste dag.

Måtte ut en tur og ta bilde av den flotte sola!

ai0ex.jpg

UFvNu.jpg

Var hardt å forlate dette for kvelden..

1DbYL.jpg

Dag 3 – lørdag.

Var denne dagen på jobb til klokken seks, så fikk ikke begynt på bilen før sju.. Dette resulterte i en litt sen kveld.. Det ble lite bilder fra denne kvelden, så kombinerer disse bildene sammen med bildene fra søndag. Kjørte samme kombinasjon som fredag.

Tok også bilen innvendig denne dagen. Mattene ble vasket og samledes med dørkarmer og lignende. Så ble hele bilen støvsugd grundig over alt, og dashbord og diverse ble tørket med støvklut. Skinnsetene fikk Meguiars Skinnbehandling. Har kun tidligere prøvd ‘’skinnwipes’’, og dette nye produktet virket greit. Så ikke så stor forskjell på setene da de var grå, men merket dagen etter at de hadde nok fått litt bedre farge og blitt litt myke. Verdt et forsøk. Bilder av interiør kommer sammen med ferdigbilder.

Dag 4 – søndag

Startet dagen tidlig og polerte ferdig det som sto igjen. Taket ble jeg ikke fornøyd med i det hele tatt, og ingen bilder ble tatt av dette. Eier ble opplyst om dette. Gikk så over bilen med S40, før jeg tok wipedown utendørs i form av vask, surfex hd, nxt og CG Citrus Wash. Bilen ble så tørket og fikk et lag med, foreløpig ukjent (fått fra Meringdal) voks. Den var i alle fall god og legge på og enkel og buffe av. Voks ble også lagt rundt om i motorrom og i dørkarmer. Rain-x ble lagt på alle ruter, og plastikkdeler i motorrom fikk også Polytrol.

Bilder fra korrigeringsprosess søndag:

n0zFS.jpg

Imwn.jpg

Qbp7n.jpg

vBCZq.jpg

y7LvB.jpg

tF703.jpg

e4UNR.jpg

Bilder fra wipedown ute. Dette blir nok de eneste ‘’ferdigbildene’’ tatt ute, da det dessverre ble mørkt før jeg ble ferdig med bilen..

a9CDe.jpg

kRln6.jpg

DgLJa.jpg

SFWPl.jpg

bILF8.jpg

pTL9I.jpg

Så kommer noen bilder fra voks-legging og buffing!

9nwal.jpg

SIpib.jpg

drSA.jpg

zi6Lr.jpg

wAvrU.jpg

jOeR.jpg

m7O45.jpg

Ser at på chromlisten har jeg ikke buffet skikkelig av når bildet ble tatt, men det skal ha blitt gjort før bilen ble overlevert.

Så, høydepunktet! Ferdigbildene.

Som tidligere nevnt ble disse tatt innendørs da det var blitt mørkt ute, men fikk oversendt et iphonebilde fra eier, ute i dagslys, så dette ender jeg opp med på slutten! Jeg personlig synes bilen fikk et veldig løft og ble BLANK!

Vcbv.jpg

CcGvE.jpg

pqcRv.jpg

tZyD9.jpg

TvUhl.jpg

1K5Wz.jpg

DJXiP.jpg

es8i.jpg

9MJ0H.jpg

SqoWr.jpg

JSZha.jpg

QAdlR.jpg

u1RAT.jpg

eh4Ql.jpg

uB394.jpg

zPtDA.jpg

sa4E.jpg

F9Cs.jpg

4djB.jpg

grLpT.jpg

rkDvn.jpg

rKv0J.jpg

7FAiI.jpg

XwOjE.jpg

A38w1.jpg

Så, det alle har ventet på. Iphonebildet!

UIwrv.jpg

Ja, det var det. Har fått med meg mange erfaringer videre, og vet nå også hvor lang tid det faktisk tar å skrive en S&S. Jeg tar mer enn gjerne imot ris og ros.

Ser at alle bildene kanskje burde ha vært litt mindre og i forhåndsvis samme størrelse.. Om noen orker/gidder og forklare hvordan dette gjøres hadde jeg blitt glad! :)

Takk for at du tok deg tid til å lese tråden! Det setter jeg STOR pris på! :D

Tidsbruk: 25 timer.

Endret av JohanR
20

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Solid løft på denne bilen, den ble blank og flott. Jeg har helt maken bil, 4Matic, V6 motor og omtrent samme lakkfarge. Jeg skjønner helt klart hvorfor du har sansen for disse, og ikke minst liker den rå fremkommeligheten på vinterføre som en får stor glede av nå fremover. :thumbup:

Å fjerne det meste av riper på slike Mercedeser kan være en utfordring, ikke minst fordi 210 gjerne har svært ulik lakk på ulike deler av bilen. Det lønner seg å ta jevnlige "stikkprøver" av korrigeringen med en wipe down for å forsikre seg om at riper er borte og ikke bare skjult av polish-oljer.

Mer enn godkjent jomfru-S&S dette. Ser allerede frem til neste. Cred! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Bra jobba! Du lagde en kjempegod S&S. Fine bilder, godt forklart og cred levert :) Liker du denne bilen har du sansen for fine linjer, men den personlig syns jeg den er hakket finere i sedan ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kjempe bra S&S dette her :) ser du har skaffa deg Rain-X også :) Bruttern har en E320 4Matic Utrolig bra på vinterføre, eneste han sliter med nå er rusten som har startet å komme frem :(

Cred!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt jobba! Dette var da et meget bra løft på en godt brukt merc! :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Veldig bra første S&S, og ellers en strøken jobb :thumbup:

Cred er gitt!

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen, dette varmer å høre og gir mer motivasjon til å fortsette! :D

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive