Terje77

Vask ved et dekkskift.

25 innlegg i emnet

Nå er det vi inne i en tid der mange skifter dekk fra sommerdekk til vinter. Jeg bruker da alltid å gjøre rent plasser som en ved en vanlig vask ikke kommer helt til. Tenker da på bremser, demper, fjerben, div understell osv. Greit å få vekk skit/smuss som blir liggende å tære på div komponenter unødvendig.

Regelmessig vedlikehold gjør at ting holder lengre, det er hva jeg har erfart. Nedenfor kommer noen bilder i fra hva jeg bruker å gjøre ved dekkskift.

Utganspunktet

E2B81B8C-7D6C-4783-8B2E-1BECC85A52CE-257-000000247ACD6569.jpg

104C12FD-465B-4B75-8176-1300559FCC74-257-000000249B3C8B37.jpg

63026765-4826-4F5A-B8DE-DF9F2C267C37-257-00000024BB3B22F7.jpg

Sprayet så på prickbort og billberry lot det virke noe minutter. La deretter et lag med jif såpe med foam cannon.

941A2532-73A5-4730-A660-678A9917851D-257-0000002555ECA4D6.jpg

674A70F4-5BF8-4B57-90F1-6C4E800EE2AC-257-0000002528FC1DE8.jpg

2F2F53AE-2CC8-42E4-A5D7-065C81FAC984-257-00000025799513FC.jpg

Brukte så en "hjulbrønn" kost til å gå over for å løse mest mulig smuss/møkk.

49D51C25-D1F3-446F-AA31-4BF7CCE5F794-257-00000025D6FE9549.jpg

56B77AA8-820B-42B5-881D-6EB4EEF32C79-257-00000025F659BEAC.jpg

Deretter en avspyling med høytrykk spyler. Gikk så over med vaskebøtte å klut for å gå over de plassene det er vanskeligst å komme til. Siden bilen har lakkerte bremser klarte jeg ikke å la være å gå over med en roterende for så legge på litt voks.

60455A4A-2ED2-4B59-80AC-3D5153CA44F9-257-00000026381ED909.jpg

4B7781B5-0533-4D41-B023-D31028CE24B6-257-0000002696590102.jpg

Vinterdekken/felgene fikk også litt pleie. Ble lagt SV pneu på dekkene og SV felgvoks.

80326BAE-A8C0-4E89-B808-11BBB5E1A903-257-00000026DA238171.jpg

674C6734-06D1-427A-8343-4F28A37949F2-257-000000270302D184.jpg

Produkter som ble brukt

58C2682A-EB34-4C8E-8308-1B796172C682-257-00000027348E03EE.jpg

Beading på bremsecalipern:-)

547D8E9E-8789-40E3-B3EB-75DE3707822E-257-00000027C095FD88.jpg

50B2B695-B85C-469C-B795-757D14972A28-257-00000027642C318C.jpg

Endret av Terje77
9

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Viktig jobb dette, greit å få vaska der en ofte ikke kommer til ved vanlig vask.

Ble rent og pent i hjulbrønn :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Meget pent, og som nevnt en meget viktig jobb!

Håper jeg får tid til å ta en runde når vinterdekkene skal på..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nok gå over uten høytrykkspyler, men skal nok finne en annen måte :-)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg må nok gå over uten høytrykkspyler, men skal nok finne en annen måte :-)

du kan stikke innom her en dag også kan du få låne høyttrykk her ;)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

du kan stikke innom her en dag også kan du få låne høyttrykk her ;)

Høres bra ut! :thumbup:

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Høytrykkspyler gjør det hele mer effektivt, men er ikke et must å ha.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Dere skulle ha sett øya på mine medansatte på jobb når jeg jekka opp bilen så jula hang for å komme bedre til under vask...og lå og skrubba med en pianopensel for å komme bedre til..de trodde nok at jeg var klin gærn..he he Dcn style!...

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor det er viktig å vaske hjulbrønn??? Blir jo skittent med en gang! Noe jeg ikke har fått med meg?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan noen forklare meg hvorfor det er viktig å vaske hjulbrønn??? Blir jo skittent med en gang! Noe jeg ikke har fått med meg?

Hva er vitsen med og vaske bilen utvendig? blir jo møkkete med engang:P doooh

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hehe nice one, Ruben. :P

Dette er en viktig jobb ja, og cred for fin oppsummering av det. For sånne som meg som har "hylle" i hjulbuene bak, er det viktig å få renska opp "oppå" denne også en gang i blant, helst oftere enn to ganger i året..

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider
Kan noen forklare meg hvorfor det er viktig å vaske hjulbrønn??? Blir jo skittent med en gang! Noe jeg ikke har fått med meg?

Det er viktig av samme grunn som at det er viktigst å vaske bilen om vinteren.

Å fjerne møkk, som lagrer fukt, motvirker rust ;)

2

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

...og om det så ser skittent ut igjen med en gang, så er det et nytt lag møkk som ligger der. Hvis ikke hjulbuen hadde blitt vasket ville det vært all gammel drit + et nytt lag møkk ... så det blir uansett en forbedring :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kommer nok aldri til å detaile hjulbuene mine siden jeg kjører noen km på grusvei hver dag, men spyler alltid i hjulbuene når jeg vasker bilen.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hva er vitsen med og vaske bilen utvendig? blir jo møkkete med engang:P doooh

Ser ikke helt poenget med å være spydig?? Vask av bilen utvendig kan vel ikke helt sammenlignes med vask av hjulbuer! Samtidig blir ikke bilen skitten med en gang utvendig. Jeg spyler også av hjulbuer etc. slik at skitt løsner, men jeg stopper der.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Det er svært viktig å vaske bilen, spesielt under og så godt man kommer til i kriker og kroker. Og det er faktisk viktigst å vaske bilen på vinteren, på grunn av saltingen. Men også pga snøen/vannet som både renner innimellom alt og fryser/smelter slik at salt og drit kommer seg innimellom steder de normalt ikke kommer. Dessverre er det denne årstiden "bilen blir skitten med en gang" og halvparten av bileierene ikke gjør det nødvendige vedlikeholdet.

Uten å påberope meg noen ekspertise på slitasje og rust så vil jeg vel tørre å påstå at mangelfull rengjøring sannsynligvis er en av hovedårsakene til at kanaler og hjulbuer er det første som ruster på gamle biler. Er jo enkelt å se for seg at grus, salt og annen drit som blir liggende i kriker og kroker fort gnager opp bilen.

Endret av JimL
0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Synes absolutt det kan sammenlignes. Blir aldri like rent ved å bare spyle inn i hjulbuene.

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

En annen ting som man kanskje bør tenke på ved bruk av avfetting og høytrykk i hjulbrønner er vedlikehold/oppsmøring av bevegelige deler, bremsekalippere f.eks. Jeg ville vært forsiktig med avfetting og høytrykk direkte på uten å gå over disse etterpå.

Men er enig i at ting holder lengre ved jevnlig vedlikehold og vask. :)

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Er enig i at opsmørning av bevegelige deler etter bruk av avfetting er en meget god ide. Men det er kanskje å dra det litt langt å polere calipern? Føler meg faktisk litt "crazy" etter å ha gjort det

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Noen som har noen favoritter til oppsmøringsjobben da?

Har noe WD40 og CRC Multilube liggende...?

0

Del dette innlegget


Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!


Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.


Logg inn nå

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    Ingen innloggede medlemmer aktive