Gå til innhold
ostenxx

Tips til motorvask av en eldre Honda CRV

Recommended Posts

ostenxx    0
ostenxx

Jeg tenker å ta en motorvask før vinteren slår inn for fullt på min Honda CR-V 97 - modell. Denne bilen har, naturlig nok, ikke det typiske "kumlokket" over motoren, og jeg har skjønt det slik at man bør dekke til en del komponenter med plast på slike motorer før motorvask for å sikre at man ikke skader elektronikken.

Slik jeg har forstått det bør man (blant annet) ta følgende forhåndsregler:

- La motoren ha litt temperatur før man begynner

- Dekke til sensitiv elektronikk slik som f.eks. fordelerlokk, tennplugger, sikringsbokser etc. med plastposer og teip

- Fortrinnsvis bruke hageslange med godt trykk fremfor høgtrykksspyler

- Bruke kompressor for å tørke motoren i etterkant

- La bilen gå på tomgang, alternativt kjøre en tur umiddelbart etter fullført vask

- Spraye kabler o.l. med f.eks. WD40

Noe annet jeg bør ta med i listen over?

Legger ved et bilde av motoren slik den fremstår i skrivende stund:

post-5451-0-52628100-1350234019_thumb.jp

Endret av ostenxx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
The Troninator    6
The Troninator

Hvis du er redd for å gjøre skade er håndvask av mottorrom kanskje et bra alternativ. Selv ble jeg frarådet å ta motorvask på bilen min, men til gjengjeld lærte jeg at man kommer langt med Surfex HD, Green Clean, kost og microfiber + MASSE tolmodighet. Swissvax Engine Shine fungerte etter mitt skjønn glimrende som siste finish.

post-3507-0-74823300-1350237876_thumb.jp

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr-Online    4
Mr-Online

Har vasket en del motorer nå og som du sier, en god lunk på motor er bra.

Dekk til området rundt batteri, det ser ikke ut til att du har noe særlig elektronikk å snakke om, dekk til fordeler og coil så børd et være greit. Med høytrykk så kjører du bare ikke stråle men spredning så går det nok bra. Selv dekker jeg til med plastposer som jeg teiper godt fast og lar være å spyle ned disse områdene. Skulle gjerne hatt varmtvannspyler, men det har jeg ikke. Så kjører jeg på med f.eks prickbort eller annen avfetting og gnir godt med ei radiatorpensel og kjører en god avspyling igjen... så starter jeg motor og lar den gå litt for å få vekk litt mer vann :-)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
challenger    203
challenger

Ikke vær for tøff med kaldt vann på driftsvarm motor, er du uheldig så sprekker blokka. Better safe than sorry. :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostenxx    0
ostenxx

Har vasket en del motorer nå og som du sier, en god lunk på motor er bra.

Dekk til området rundt batteri, det ser ikke ut til att du har noe særlig elektronikk å snakke om, dekk til fordeler og coil så børd et være greit. Med høytrykk så kjører du bare ikke stråle men spredning så går det nok bra. Selv dekker jeg til med plastposer som jeg teiper godt fast og lar være å spyle ned disse områdene. Skulle gjerne hatt varmtvannspyler, men det har jeg ikke. Så kjører jeg på med f.eks prickbort eller annen avfetting og gnir godt med ei radiatorpensel og kjører en god avspyling igjen... så starter jeg motor og lar den gå litt for å få vekk litt mer vann :-)

Jepp, det er en lunk jeg tenker og ikke en kokvarm motor.

Nå har jeg markert røde sirkler rundt de komponentene jeg mener og tror bør beskyttes mot direkte vannstråle.

Dette inkluderer batteri og sikringsboks, fordeler og motorblokk og luftfilterboksen. Noe annet man bør dekke til?

Jeg kommer neppe til å bruke høgtrykkspyleren til jobben, og det er ikke snakk om å drukne motoren i vann heller. Det blir snakk om å fukte motoren, spraye ned med motorrens og la dette virke en stund. Så skylle av. Børste og rensemiddel der hvor det trengs.

EDIT: Hvordan vil eksponerte drivremer reagere på motorrens?

post-5451-0-46654100-1350246211_thumb.jp

Endret av ostenxx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Mr-Online    4
Mr-Online

Nå vet ikke jeg om du har dyptsittende tennplugger, men tror ikke du trenger å beskytte dem så veldig.

Og det er litt varm motor jeg også prater om ja, ikke parker etter å ha råkjørt siste 50min for deretter å hive på med kaldtvann. Er mer sånn litt over hva som er behagelig å holde på motoren med fingra, såpeprodukter osv skal jo heller ikke fordampe med engang :-)

Jeg har alltid vaksa rundt tennplugger, siste jeg vaska med avfetting osv så var det masse drit som hadde samlet seg under "koffertlokket" som skjuler motor på nyere biler :-)

Du bør ihvertfall dekke til rundt batteriet, der har du noe elbokser ser det ut til, men drivreimer har jeg ikke hatt noe problem med, men du trenger jo ikke dynke dem i avfetting, men litt såpevann har aldri skada.. Boksen til venstre du har ringet rundt er vel filterboks ???

Den har vel drenering i bunnen ?

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
ostenxx    0
ostenxx

Nå vet ikke jeg om du har dyptsittende tennplugger, men tror ikke du trenger å beskytte dem så veldig.

Og det er litt varm motor jeg også prater om ja, ikke parker etter å ha råkjørt siste 50min for deretter å hive på med kaldtvann. Er mer sånn litt over hva som er behagelig å holde på motoren med fingra, såpeprodukter osv skal jo heller ikke fordampe med engang :-)

Jeg har alltid vaksa rundt tennplugger, siste jeg vaska med avfetting osv så var det masse drit som hadde samlet seg under "koffertlokket" som skjuler motor på nyere biler :-)

Du bør ihvertfall dekke til rundt batteriet, der har du noe elbokser ser det ut til, men drivreimer har jeg ikke hatt noe problem med, men du trenger jo ikke dynke dem i avfetting, men litt såpevann har aldri skada.. Boksen til venstre du har ringet rundt er vel filterboks ???

Den har vel drenering i bunnen ?

Det er luftfileret som er plassert i plastboksen med rød ring til venstre ja. Mulig det er dreneringshull nedi der - skal sjekke til dagen i morgen.

Du snakker om dyptsittende tennplugger; mine tennplugger sitter langt nedi motorblokka. Dersom jeg tar av en av tennplugghettene fra motorblokka kommer det ut en lang tennplugghette. For å kunne skifte tennplugger må man altså bruke skiftnøkkel med forlengelseshette for å nå pluggene. Så jeg vet ikke helt om dette området må/bør beskyttes? Tennplugghettene er gummihetter som er tredd oppå en metallring. De er med andre ord ment å lage en forsegling mot fukt utenfra.

EDIT: Mens vi først er inne på temaet motorvask; har dere noen gode produktanbefalinger? Har bilxtra, mekonomen og biltema/clas her i byen.

Endret av ostenxx

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
bilmagikeren    40
bilmagikeren

Jeg tror faktisk jeg hadde droppet ht-spyler og ev bare brukt slangen.. Ev bare microfiberkluter, og ev litt torky e.l Bruker jo selvfølgelig kjemikaler også:) Og børster. Bruker jo en stund på å dekke til, og det slipper du om du ikke skal spyle.

Da er du helt sikker på at du ikke skader noe. Er som regel ikke noe problem med vann, men vet aldrig:(

Uansett litt "vett" og ikke gå "bananas" så går det sikkert fint, lykke til:)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig