Gå til innhold

Hvordan fjerne Nanolex ruteforsegling?


kriss66

Recommended Posts

Trenger hjelp nå! Tok en poletings runde over en Skoda Octavia 2006 modell samt nanolex på frontruten, nå snakker han om at det er film på ruten nå viskerene går over! Hva er det beste valget med å fjerne det?

Takker på forhånd!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Filmen skyldes sansynligvis dårlige viskere, mikroskopiske vannmengder kommer under viskeren og lager ørsmå perler som blir lignende en film..

Jeg vasker alltid viskere når jeg legger ruteforsegling, for jeg har opplevd at trafikkfilm på viskere kan gjøre samme greia, vasker dem i rødsprit før jeg går over med vann igjen.

Fjerning kan du gjøre med sterk avfetting eller ipa, raskest er det nok å bruke f.eks ruterens eller polish ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ok, skal ta å snakke med han da. Vil det bli noe film etter polish eller ruterens?

Problemet et at jeg har ikke tilgang til noe sterke midler. Siden det er søndag i morgen, å dette skal gjøres i morgen...

Finnes det noe på bensinstasjonene?

Endret av kriss66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ruterensen fra nanolex skal funke å fjerne med.

Filmen vil forsvinne til dels ja, men siden at eier er klar over "problemet", så vil han nok fortsatt legge merke til at vindusviskerne er møkkete/slitte.

Så og si ingen jeg kjenner vasker vindusviskerne sine, selv om dette kan være viktig ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

bilmagikeren

Som nevnt tror jeg ikke de merkene går bort uten å ev polere de bort.. Men går jo ann å prøve, men som også nevnt er eier klar over "problemet". Ruteforsegling oppfører seg vel også sånn når den begyner å bli dårlig?

Min bilpleielogg

 

Bilmagikeren 

 

https://www.facebook.com/pages/Bilmagikeren/577147932314148     Kikk gjerne innom å se om du vil:)

 

Swissvax certified detailer

 

Scandicshine autorisert detailer

Scholl Consepts certified detailer

Mitchell and King approved detailer

 

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av nanolex ruteforsegling har du lagt? Urban, premium eller Ultra? Tror ikke du klarer å fjerne ultra med glassrensen, jeg Har prøvd med nanolex glassrens, ren zalo, surfex, etc. Det beste er å gå på ruta med maskin(kjør pent så det ikke blir for varmt), vaske ruta med nanolex glasspolish, skyll av godt med vann, vask ruta med en sprit (kondensfjerner blandet ned vann 50/50 funker fint.

Så støtter jeg forslaget med å kjøpe nye viskere, men de må også vaskes før bruk. Det ligger en hinne som beskytter gummi på viskere fram til de skal på. Er ikke mange som vet dette tror jeg, jeg fikk nylig vite det. Mulig det er nok med å vaske de som sitter der med fks rødsprit eller kondensfjerner også hvis de ikke er slitt.

Jeg har nå kjørt med alle tre typene av nanolex de 3 siste år, og har enda ikke fått noe belegg. Men det er viktig at ruten er ren og tørr, har romtemratur da forseglinga legges og får herdetiden den skal ha. Ultra skal ha 12 timer....i minst 15 grader. Kan det tenkes at du har fått med en vanndråpe når du har lagt forseglingen? Svarene kan jo være mange, men en annen ting er også å prøve å legge ny forsegling. Produkt løser opp produkt, viktig å sørge for å buffe vekk alt av rester, ellers kan du også få et belegg.

Legg igjen resultatet her da så vi andre kan lese:-) Mange gode tips her inne som er gull verdt:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken av nanolex ruteforsegling har du lagt? Urban, premium eller Ultra? Tror ikke du klarer å fjerne ultra med glassrensen, jeg Har prøvd med nanolex glassrens, ren zalo, surfex, etc. Det beste er å gå på ruta med maskin(kjør pent så det ikke blir for varmt), vaske ruta med nanolex glasspolish, skyll av godt med vann, vask ruta med en sprit (kondensfjerner blandet ned vann 50/50 funker fint.

Så støtter jeg forslaget med å kjøpe nye viskere, men de må også vaskes før bruk. Det ligger en hinne som beskytter gummi på viskere fram til de skal på. Er ikke mange som vet dette tror jeg, jeg fikk nylig vite det. Mulig det er nok med å vaske de som sitter der med fks rødsprit eller kondensfjerner også hvis de ikke er slitt.

Jeg har nå kjørt med alle tre typene av nanolex de 3 siste år, og har enda ikke fått noe belegg. Men det er viktig at ruten er ren og tørr, har romtemratur da forseglinga legges og får herdetiden den skal ha. Ultra skal ha 12 timer....i minst 15 grader. Kan det tenkes at du har fått med en vanndråpe når du har lagt forseglingen? Svarene kan jo være mange, men en annen ting er også å prøve å legge ny forsegling. Produkt løser opp produkt, viktig å sørge for å buffe vekk alt av rester, ellers kan du også få et belegg.

Legg igjen resultatet her da så vi andre kan lese:-) Mange gode tips her inne som er gull verdt:-)

Får vell kanskje prøve å gå over en runde da... Skal også gi en beskjed til han at det er også viskerene som begynner å bli dårlige.. Detter er ikke så farlig da det er min onkel! ;)

Edit: Det er nok Ultra jeg har ja.. blir kanskje litt vanskeligere å fjerne da...

Endret av kriss66
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Får vell kanskje prøve å gå over en runde da... Skal også gi en beskjed til han at det er også viskerene som begynner å bli dårlige.. Detter er ikke så farlig da det er min onkel! ;)

Det beste er faktisk når slikt skjer når det gjelder slekt, for å ha kunder som går rundt og sier at de har vært å fått ruteforsegling, og at det er den største dritten de har vært borti er ikke noe særlig egentlig, for det er sjeldent de kommer tilbake og klager eller spør desverre..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Kjør kjapt over med maskin og en grov polish, funker fint det.

Problemet er nok fortsatt viskerne forøvrig, har fått samme problemet her selv nå med 12mnd gamle viskere.

Et lite spørsmål til deg, Knutis. Jeg har masse "swirls" på ruta mi, og det kan være tungt å se gjennom om vinteren når det kommer gjenskinn fra sola osv. Burde jeg bytte ruta, eller kan maskinpolering hjelpe? Og er ikke maskinpolering på vinduer ganske skumelt mtp at det kan bli litt varme og knuse vinduene? Hva burde man eventuelt passe på?

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til deg, Knutis. Jeg har masse "swirls" på ruta mi, og det kan være tungt å se gjennom om vinteren når det kommer gjenskinn fra sola osv. Burde jeg bytte ruta, eller kan maskinpolering hjelpe? Og er ikke maskinpolering på vinduer ganske skumelt mtp at det kan bli litt varme og knuse vinduene? Hva burde man eventuelt passe på?

Det skal i teorien funke med grov polish og roterende, men man må passe seg for varme, da ruta lett sprekker av det.

Det finnes også egne produkter for rutepolering, Lake Country har dette blant annet. Men uansett så mener jeg at om man har nok bonus hos forsikringsselskapet til å få gratis ruteskift, så er det beste å gi den en liten kakk helt ute mot siden av ruten med en spiker eller borr, for så å la den stå ute i kaldt vær og kjøre den inn i varm garasje eller bruke varmepistol. Da får du ny rute istede ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

Det skal i teorien funke med grov polish og roterende, men man må passe seg for varme, da ruta lett sprekker av det.

Det finnes også egne produkter for rutepolering, Lake Country har dette blant annet. Men uansett så mener jeg at om man har nok bonus hos forsikringsselskapet til å få gratis ruteskift, så er det beste å gi den en liten kakk helt ute mot siden av ruten med en spiker eller borr, for så å la den stå ute i kaldt vær og kjøre den inn i varm garasje eller bruke varmepistol. Da får du ny rute istede ;)

Hei Popp,

Hvor varmt er varmt for ruter?

Når det kommer til bonus har jeg vel 15% nå (10% bygget opp), så har ikke så mye å ta derfra, og vil ikke lure selskapet :-)

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Popp,

Hvor varmt er varmt for ruter?

Når det kommer til bonus har jeg vel 15% nå (10% bygget opp), så har ikke så mye å ta derfra, og vil ikke lure selskapet :-)

15% så må du vel betale 2000, fortsatt en billig rute det, og det er neppe å lure selskapet, uheldige steinsprut kan skje hvem som helst :)

Tja, nå har jeg personlig aldri polert ruter, da jeg anser det som aaaalt for skummelt, så varmen kan jeg fortelle fin lite om, annet enn at ruter med steinsprut ofte sprekker om det er 15-20 grader i forskjell ute og inne..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål til deg, Knutis. Jeg har masse "swirls" på ruta mi, og det kan være tungt å se gjennom om vinteren når det kommer gjenskinn fra sola osv. Burde jeg bytte ruta, eller kan maskinpolering hjelpe? Og er ikke maskinpolering på vinduer ganske skumelt mtp at det kan bli litt varme og knuse vinduene? Hva burde man eventuelt passe på?

Siden du spør meg direkte kan du jo få vite mine egne erfaringer med dette. :)

Skumgummipads gjør at ruten blir veldig fort varm, men varmen gjør den ikke noe lettere å korrigere. Blir den stort varmere enn kroppstemp, sprekker den fort. Dette er noe individuelt fra rute til rute, alt etter hvor slitt den er og hvor mye skader den har.

De fleste rutepolisher er grove og ment brukes med en sprut vann feks for å øke kjøretid og kjøle glasset.

Jeg har opplevd at rutene blir blankere etter feks Ceri Glass på roterende maskin og filtpad, men direkte ripefjerning? Tja.. egentlig ikke.

Jeg ser at andre har bilder og videoer som 'beviser' at de har fått det til bedre enn meg, så det er jo absolutt verdt et forsøk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kristian Nafstad

15% så må du vel betale 2000, fortsatt en billig rute det, og det er neppe å lure selskapet, uheldige steinsprut kan skje hvem som helst :)

Tja, nå har jeg personlig aldri polert ruter, da jeg anser det som aaaalt for skummelt, så varmen kan jeg fortelle fin lite om, annet enn at ruter med steinsprut ofte sprekker om det er 15-20 grader i forskjell ute og inne..

Jeg har prøvd litt med S40, S17 og S03. Merker ikke mye forskjell på det, dog gjorde jeg det med application pad. Tror det må litt mer varme til. Men 15-20 grader forskjell ja, da er det jo enda større sjans for at den ryker om sommeren enn om vinteren?

Siden du spør meg direkte kan du jo få vite mine egne erfaringer med dette. :)

Skumgummipads gjør at ruten blir veldig fort varm, men varmen gjør den ikke noe lettere å korrigere. Blir den stort varmere enn kroppstemp, sprekker den fort. Dette er noe individuelt fra rute til rute, alt etter hvor slitt den er og hvor mye skader den har.

De fleste rutepolisher er grove og ment brukes med en sprut vann feks for å øke kjøretid og kjøle glasset.

Jeg har opplevd at rutene blir blankere etter feks Ceri Glass på roterende maskin og filtpad, men direkte ripefjerning? Tja.. egentlig ikke.

Jeg ser at andre har bilder og videoer som 'beviser' at de har fått det til bedre enn meg, så det er jo absolutt verdt et forsøk.

Ruta er jo veldig slitt, og den har vært inne et par ganger til steinsprutfjerning (jeg har vært innom en gang, og de så at den har vært inne tidligere også). Jeg får ta en liten titt på youtube, men tror ikke jeg tørr å polere hvis det er såpass risikofylt. Da må jeg få en god venn av meg til å prøve, for jeg HATER å ødelegge ting selv. Greit hvis en god venn gjør det, haha.

Kjører Golf MK6 2011 

 

- Kjørte BMW E46 320i 2000 mod 2012-2014

 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øyvind G

Tror ikke du får det bort for hånd. Lett maskinkjøring fjerner forselgingen. Selv kjørte jeg fort over med DA, grønn 3M pute og EFC (gul 3M) over ruten min og vannet lå flatt etter dette.

Virker som at forseglingen sitter godt helt til det er en maskin inne i bildet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan poste nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, Logg inn nå for å poste med din egen konto.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn innhold med formatering.   Fjern formatering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Din link har automatisk blitt innebygd.   Vis som link i stede for

×   Tidligere innhold har blitt gjenopprettet.   Fjern innhold

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...