Simen

Stivere stoff etter rens - hvorfor?

25 innlegg i emnet

God dag godtfolk.

Renset setene i bilen min igår kveld og satte inn en Defa kupévarmer inatt for å hjelpe til på tørking - mest for å unngå fukt på plasser der det kan danne rust eller sopp (kommer jo ikke til ALT med våtsugeren).

Men, når jeg kjente på setene i bilen ista merka jeg at deler av setene har fått stivt stoff. Med 'deler av setene' så mener jeg blå partier som har alcantara-lignende stoff. Det er bare disse fibrene som har stivnet. Kan det være pga for rask tørking og for varmt? Ble temmelig hett inn i bilen sv Defa'en.

Det viktigste spørsmålet er egentlig om det vil mykne igjen ved ny renserunde til våren? Elle burde jeg gjøre det igjen ASAP?

Brukte samme metode med GC og vann som jeg alltid har gjort og har aldri opplevd dette før..

-Simen

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan jo hende stoffet ikke likte kjemi og å bli gjennomfuktig hvis det ble det. Jeg ville prøvd å skylle grundig med rent vann, men det har du antagelig gjort? Alcantara anbefales ofte å rense lett med rent vann og mikrofiber.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Nå skal ikke jeg påstå at det jeg sier her er riktig, men hadde det vert meg hadde jeg børstet litt forsiktig over med en myk børste bare, så tror jeg det mykner opp av seg selv.. :)

På samme måte som klær som er litt stive når de kommer ut fra vaskemaskinen.. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

vil tro stoffet blir mykere etterhvert ja. ble iallefall det til meg, men der var det gulvmatta som ble stiv da.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker ikke GC på skinn eller alcantara, kun rens som er beregnet på nettopp skinn eller alcantara.

SV Alcanta vil nok gjøre den myk og 'fet' igjen.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Hvis du ikke har fått skyllt ut alle såperester, så vil dette også gjøre det stivt

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Blir vel overflødig, men jeg tenker at det rimer seg med at noe stoff kan være litt "stivt" etter vask, og at det mykner ved bruk..

Men første jeg tenkte var at, det er vel ikke alcantara,men noe lignende som du skriver. Tviler ikke på at du har skyllet godt, men tenker at det skader ikke å gå over en gang til med bare vann, for å være 100% sikker på at det ikke er noe såperester igjen, som Tommy skriver:)

Da har du jo eliminert teorien om såperester:)

Men for alt jeg vet, er det bare stoffet som ikke liker å bli vasket:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Takk for mange gode innspill!

Jeg kom bare halvveis igår, og nå har jeg renset resten. På de resterende setene skyllte jeg med vann to ganger for å se om det kan hjelpe. Må bare vente til det blir tørt først. Prøvde også å bruke en myk kost for å 'fluffe' stoffet litt, men det hjalp ikke. Strøk også med (nyvaskede) hender over setene og da syntes jeg det myknet litt. Men det som er rart er at det nå kjennes mykt den ene retningen, men stivt når jeg drar hånda tilbake!? Merkelig stoff.

Og jeg ser noen tror jeg sier det er Alcantara - men det var ikke det jeg skrev, det er bare lignende stoff. Dog så kan jeg ikke si med sikkerhet at det er alcantara, for det vet jeg rett og slett ikke. Men det vet sikkert Galant-eksperten. ;) Christer, vet du?

Uansett, jeg ser folk kommenterer skylling av Green Clean. Jeg trodde GC var kjent som den APC'en som ikke stivner stoff hvis man ikke får skyllt ut alt? Men jeg vet ikke lenger. På gulvteppet brukte jeg Meguiar's APC 1:10 og dynka kun med vann etter børsting, så sugde jeg det opp, that's it. Det ble ikke stivt i det hele tatt, snarere tvert imot.

Som sagt har jeg aldri opplevd dette med GC før nå.. Som ØHN sa, kanskje dette stoffet ikke er glad i kjemi, den teorien høres mye sannsynlig ut siden det andre stoffet er helt fint og akkurat som før. Kan fint leve med at stoffet er stivt frem til vårrensen, kanskje det vil mykne med en ny runde og maaasse skylling? ;) Og ja, stoffet ble ganske gjennomfuktig.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Uansett, jeg ser folk kommenterer skylling av Green Clean. Jeg trodde GC var kjent som den APC'en som ikke stivner stoff hvis man ikke får skyllt ut alt? Men jeg vet ikke lenger. På gulvteppet brukte jeg Meguiar's APC 1:10 og dynka kun med vann etter børsting, så sugde jeg det opp, that's it. Det ble ikke stivt i det hele tatt, snarere tvert imot.

Jeg har spurt en gang (finner ikke tråden) "hva er det som skiller Green Clean fra andre APC produkter" og da har jeg fått som svar at "det som er fint med GC er at hvis det ligger igjen noen såperester i stoffet, så gjør det ingenting". Et annet svar jeg har fått/lest er at den ikke skummer.

Jeg har gått litt mot strømmen når det gjelder APC. Jeg kan ikke se noen skade på det som jeg har renset hittil med den og det er heller ikke noe skumm i sugeren.

GC er nok et bra produkt, men selv mener jeg det også finnes andre produkter som fungerer minst like bra. Veldig mye her har en tendens til å bli en trend og folket følger med.

Blir spennende å se om det hjalp noe å skylle 2 ganger. Har selv erfart at man får opp mye ektra møkk ved å skylle flere ganger (kun vann) etter at såpen er påført og suget opp 1 gang. I noen tilfeller har jeg gått over med vann og suger 5-6 ganger før vannet som ble suget opp var helt rent (dette var da på et gulvteppe som gjerne er mer møkkete enn et sete).

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jeg bruker G101 og Meguiars apc til rens, og noen ganger bruker jeg dedikert rensesåpe. Synes Apc er meget greit. Jeg tror de fleste apcèr er ganske like i prestasjon, men kan kanskje variere litt med tanke på blandingsforhold, og hvor sterke de enkelte er. Tror g101 er regnet for å være ganske kraftig..?

Jeg skyller også mange ganger, og varierer trykk på "oppsugeren", synes det fungerer meget godt:)

Lykke til med inspeksjonen når det er tørt igjen Simen:)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo takk for det (klin) cocos. :D

Inspiserte de setene som jeg hadde skylt flere ganger ista, og stoffet ble like stivt da også. :( Får se om det mykner etterhvert som bilen blir brukt. Hvis ikke, kanskje prøve en annen APC neste gang?

Jeg har spurt en gang (finner ikke tråden) "hva er det som skiller Green Clean fra andre APC produkter" og da har jeg fått som svar at "det som er fint med GC er at hvis det ligger igjen noen såperester i stoffet, så gjør det ingenting".

Det var det jeg mente jeg hadde hørt også, derfor har jeg ikke skylt så voldsomt mye ved bruk av den. Det at den ikke skummer stemmer jo forsåvidt, hvertfall om man sammenligner med f.eks. Meguiar's APC - den skummer mye mer.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Jo takk for det (klin) cocos. :D

Inspiserte de setene som jeg hadde skylt flere ganger ista, og stoffet ble like stivt da også. :( Får se om det mykner etterhvert som bilen blir brukt. Hvis ikke, kanskje prøve en annen APC neste gang?

Det var det jeg mente jeg hadde hørt også, derfor har jeg ikke skylt så voldsomt mye ved bruk av den. Det at den ikke skummer stemmer jo forsåvidt, hvertfall om man sammenligner med f.eks. Meguiar's APC - den skummer mye mer.

Vil du prøve noe annet, så kan jeg sikkert sende deg en svett med ValetPro Interior Simen. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En svett ja. :P Why not?

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

En svett ja. :P Why not?

Skal selvfølgelig stå skvett og ikke svett :P

Må bare finne en flaske, så sender jeg litt til deg.

Endret av Øyvind G
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kanon! Takk skal du ha. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Og jeg ser noen tror jeg sier det er Alcantara - men det var ikke det jeg skrev, det er bare lignende stoff. Dog så kan jeg ikke si med sikkerhet at det er alcantara, for det vet jeg rett og slett ikke. Men det vet sikkert Galant-eksperten. ;) Christer, vet du?

Du har verken alcantara, alcantarakopier eller noen former for skinn i bilen din. Setetrekkene dine er sydd av to typer stoff, et litt grovere og et litt mer plushy (men ikke på noen måte velour eller noe sånt).

Hvis de har blitt stive skyldes det nok at det sitter kjemirester igjen i dem, så gjør som de andre her foreslår og dusj over med rent vann og gå over med våtsuger igjen og igjen, så blir det nok bra til slutt. :)

Endret av Christer
0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men på det meste gikk jeg over med rent vann 3-4 ganger, det burde vel holde? Men føler at ting har mykna litt nå så det er på ingen måte krise. :)

Synes stoffet er bra jeg forresten, og kommer nok ikke til å bestille skinn. ;)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Men på det meste gikk jeg over med rent vann 3-4 ganger, det burde vel holde? Men føler at ting har mykna litt nå så det er på ingen måte krise. :)

Synes stoffet er bra jeg forresten, og kommer nok ikke til å bestille skinn. ;)

Stoff er helt flott, helt til man får unger som griser i bilen. Da er skinn veldig greit.

Jeg foretrekker skinn for utseendets del, at det er mer praktisk mtp vask er bare bonus :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Kan oppdatere her.. Kjente litt på setene igjen igår, og nå virker det som at setene har myknet til faktisk. :)

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Godt tips er en liten voldtektsrunde med støvsugermundstykket. Har bredt plastmundstykke når jeg gjøre det.

Er rester som ligger igjen.

En typisk gjenganger med bruk av tordador, og det løser seg med hard støvsuging.

0

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive