Gå til innhold
Svolp

Tur retur Alpeland 2012!

Recommended Posts

Svolp    17
Svolp

Alpene 2012

557992_10151177551238268_830907391_n.jpg

Alpene 2012 er endelig blitt prøvd ut og du verden for en opplevelse!

Dette en tur som ABSOLUTT kan og bør gjennomføres på fire hjul også.. Litt motor under panseret er ikke og forakte :thumbs:

I kjent stil når jeg er i utlandet speidet jeg etter medborgere men desverre traff jeg ingen på de 16 dagene jeg var på tur (med unntak en gjeng drita trøndere på Autozug Hamburg - Munchen) men siden jeg delte vogn med en kjekk liten tysk familie lot jeg være og hinte frempå at jeg var norsk :ph34r: Litt tilfeldig akkurat det vil jeg tru siden alpeland er stoooooort!

Autozug er genialt, jeg ble skikkelig positivt overrasket.. http://www.dbautozug...n/destinations/ Kommer nok litt an på hvem du havner i kupè med men det er da altså 5-manns kupè der alle får hver sin seng som legges ned når leggetiden for de minste står for tur.. Hvis du er natterangler som meg er det bare og ta beslag i en av de nederste sengene så kan du selv sovne når du blir trøtt nok.. Vi bestilte ca 4mnd før avreise, satt bare og ventet på billig biletter og når dem dukket opp var det bare og bestille.. Ca 1500kr tur/retur Hamburg - Munchen med sykkel og fører! Det er billig... Forvent og betal det dobbelte uten tilbud! :thumbdown:

Du får også servert en enkel frokost i form av crossaint og rundstykke med noe som luktet kattemat, trur det var leverpostei men også godt syltetøy!

Greit og merke seg at det ikke er noe matvogn på toget så ikke gå sulten, bare noe enkel snacks i en automat! Av og pålessing går som en drøm, gutta har gjort det før så alle mine bekymringer var unødvendige!

Hamburg - Munchen tur/retur er 1600km korteste vei(Autobahn) og hvis du ikke har kjørt på autobahn får du nok fra grensa til Danmark/Tyskland og til Hamburg så Autozug anbefales! Totalt sett trur jeg faktisk det er billigere og ta toget solgt på billigsalg når du ser på drivstoff kostnader samt motor/dekk slitasje... Biken var tørst når marsjfarten ble 200 km/t! :eek:

Såååååååååååååååååååååååååååå!!! :thumbs:

Klare til ombordstiging!

486960_10151177543968268_1879448378_n.jpg

575953_10151177544168268_1675000975_n-1.jpg

Vell fremme i munchen var vi klare!

DSC01242.jpg

Vi hadde egentlig ikke noen faste bestemmelsesteder, vi kjørte de veiene vi ville og fant et hotel når vi ble slitene.. Funka fint og kjøre på den måten samt etter vær og vindt! Vi svingte først innom en kompis i Murnau for og spise en skikkelig Bavarien frokost i form av pølser og pretzels(?!) så bar det videre mot St. Leonardo i Nord - Italia. Dette er forresten kartet dere ha, dekker alt av alpeland og gode mc veier er merket samt alt av pass osv osv! http://www.louis.de/...&artnr=10053253

Nord-Tyskland gir en liten smakebit på hva som er i vente!

DSC01252.jpg

Nå Har vi passert Sòlden i Østerike og er på vei opp til det første store passet (Timmelsjoch)

DSC01260.jpg

DSC01263.jpg

DSC01265.jpg

DSC01267.jpg

St.Leanardo var en kjempe kjekke fjell landsby som vi kom til, fantastiske damer, god mat og himmelsk øl! Her dro vi tilbake faktisk hele 3 ganger i løpe av turen!

DSC01269.jpg

DSC01273.jpg

Ikke like lett og huske alt men etter dette ble det en del fjellpass litt sånn i "hytt og gevær"

DSC01278.jpg

DSC01281.jpg

Stor, større, størst :thumbs:

DSC01279.jpg

Kollegaer på 2000m høyde

DSC01282.jpg

DSC01285.jpg

DSC01286.jpg

Så ankom vi Dolomittene, litt av en skue!!!

DSC01287.jpg

DSC01291.jpg

DSC01295.jpg

DSC01299.jpg

DSC01301.jpg

DSC01426.jpg

På vei mot "Lake Garda" i Italia... Noe som ble alt for heftig for oss! 37 +++ i skyggen gjorde at vi så Garda for og så komme oss til helvete opp i høyden! Farlig og kjøre motorsykkel i over 40 + i solsteiken i et vindstille klima!

DSC01308.jpg

DSC01310.jpg

DSC01316.jpg

DSC01320.jpg

DSC01322.jpg

DSC01323.jpg

DSC01324.jpg

Som nevt var lavlandet i Italia ikke egnet for motorsykkelister så det ble bare transport ettapper grunnet den intense varmen, nå på vei mot Sveits! Han jeg dro med ville se et museum med en kar kalt Herman Hesse nær Lugano (Hot hot hot hot) Hold dere unna storbyene, et ork og kjøre i (Når du skal unngå Highway som alle andre) og steike så varmt... Ugh!

DSC01334.jpg

DSC01336.jpg

DSC01339.jpg

DSC01344.jpg

Nå inne i Sveits!

DSC01346.jpg

DSC01347.jpg

DSC01350.jpg

DSC01351.jpg

DSC01352.jpg

Vi ville se Matterhorn som er 4478m høyt, litt av en skue! Ankom og det var skikkelig overskyet men værgudene spilte som vanlig på lag og ga oss et glimt! PS: Her kan du ikke kjøre helt opp.. Du må parkere nede og ta shuttlebus opp (15€ tur/retur m/ parkering pr.pers)

DSC01362.jpg

Så var det fjellpass på pass, på pass, på pass i Sveits!

DSC01373.jpg

DSC01374.jpg

DSC01376.jpg

DSC01378.jpg

DSC01380.jpg

DSC01379.jpg

Nå mener jeg at vi er kommet oss ut av Sveits(dyrt dyrt dyrt) og driver og utforsket Nord-Italia atter en gang!

DSC01384.jpg

DSC01386.jpg

DSC01395.jpg

DSC01389.jpg

Litt ymse bilder fra forskjellige steder og fjellpass! Første bilde, 32+ i skyggen, Martin er varm...

DSC01401.jpg

DSC01402.jpg

DSC01403.jpg

DSC01405.jpg

DSC01407.jpg

DSC01408.jpg

Såååååå... Selveste Stelvio!

DSC01410.jpg

DSC01411.jpg

DSC01413.jpg

DSC01416.jpg

DSC01417.jpg

Returen hjem også over Timmeljoch via Sòlden! Etter 2 uker på slike veier blir du tøffere og tøffere oppover alle hårnålsvinga.. Fy F*** så artttiiiiiig!!!

DSC01428.jpg

DSC01434.jpg

DSC01436.jpg

Jeg har tatt over 300 bilder men og legge ut alle er liten vits! Bildene kan selv ikke forklare hvor sinnsykt det er. Det sies at et bilde sier mer en 1000 ord, hvis så må opplevelsen være sånn ca en milliard ord for det kan ikke puttes på trykk.. Det må oppleves!

Kort oppsumert! Turen var veldig vellykka! Sol med noen kjølende skyer fra ende til annen! Ingen problemer med verken førere eller sykkler, ingen flatedekk eller velt! Jeg bare elsker min ZZR1400! For en maskin... Det gikk ca 1000kr dagen, det er inkludert 3 måltider, 3 stjernes hotell eller bedre, bensin, shitloads med fantastisk øl og jeg tok meg selv i og røyke en del også! (sigaretter) Krona er råsterk mot Euro som på sitt dårligste var 7.38 ! Dyreste landet var selvsagt Sveits, der var vi bare to dager men en innom grunnet noen sinnsyke pass.. Priser på høyde med Norge! Masse laserkontroller i Østerike og Sveits! Pass farten tross lave bøter.. :rolleyes: Drivstoff var i gjennomsnitt ca èn krone billigere overalt! Hold deg langt unna storbyene, det er hot hot hot og trafikken er sinnsvak! Vi klarte og holde oss unna alt som hette motorvei og det er mulig! Kartet jeg har refert til tidligere er et must, sammen med GPS er det gull! Mange av de kjekkeste småveiene er umulig og finne uten GPS! GPS er også et greit hjelpemiddel for og ungå motorvei!

Jeg skal tilbake, mange mange ganger... De som ikke har besøkt alpene har virkelig gått glipp av noe! Touring i Norge vil aldri bli det samme!

Nyttpunktgrafikkbilde-4.jpg

GOD TUR!

B)

Endret av Svolp
  • DCN Poeng 9

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
-Håkon    122
-Håkon

Så ut som en nydelig tur! Må være deilig å kjøre sykkel i de omgivelsene der. Takk for at du deler bilder! :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Klykken    99
Klykken

Håh, dette så jo bare helt utrolig ut! Drømmetur! :D

Har sett at Top Gear-gjengen har vært i traktene der en (eller flere?) gang(er) også!

Skal man kjøre bil der bør man vel ha cab og en motor som sparker litt, tror jeg. :D

Endret av Klykken

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Oluf    328
Oluf

Så helt konge ut. En slik tur står virkelig på ønskelisten!

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Are G    94
Are G

Stelvio er en opplevelse ja.

Vi var også der i sommer, dog med 4-hjuling :)

Sveits er landet å unngå om man er på ferie på budsjett, samme med Liechtenstein, da snakker vi Oslo-priser på det meste.

Veldig artig at Nord-Italia er "tysk", alle snakker tysk og alle skilt er på tysk.

Du har forresten glemt å sladde skiltet på siste bildet ditt ;)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svolp    17
Svolp

Vi traff riktignok en hel del caber, spreke sådan så turen er populær på fire hjul :-)

Nydelig plass og det går på mye tysk.. Selv i Sveits enkelte plasser kunne vi snakke tysk...

Takk for tipset Are G :blink:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Øyvind G    2 076
Øyvind G

Herlig. Håper jeg kan ta en sånn tur selv en dag (med bil isteden for MC)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Christoffer    148
Christoffer

Ser ut som er fantastisk tur. :D

Har selv vært i alpene og kjørt bil selv tre ganger og skal mest sannsynlig ned igjen til sommeren. Er bare helt fantastisk der nede :D

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Martin.S    46
Martin.S

Vakkert vakkert! :thumbs: Hadde vært fantastisk å få til dette.

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Roy Inge    201
Roy Inge

Takk for turen, Svolp :)

Jeg har hatt 2-3 turer til Alpeland på 4 hjul, det er absolutt en tur som er verdt pengene det koster!

Dere var også kjempe heldige med været ser det ut som. Vi traff selvfølgelig det største lavtrykket i hele Østerrike den uka vi var der. Så vi trilla over fjellet og ned til Genova, Italia, der var det bedre vær :)

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider
Svolp    17
Svolp

VI hadde veldig fint vær nedover, litt pga smart planlegging... Eneste vi hadde bestilt på turen var tur/retur Hamburg - Munchen med Autozug så de 16 dagene i mellom der var ALT helt åpent! Noe som gjorde at vi kjørte etter vær og vind! Vi opplevde en skikkelig sommerfront i østerike men da kjørte vi bare ned til Italia og var der til uværet var ferdig!

Veldig smart måte og reise på hvis en har mulighet :thumbs:

Traff sinnsykt mye frekke biler i de forskjellige passa, sånn i farten traff me GT3, GTR, Masarati, aston, M5 og labo, ferrari! Husket et tog vi passerte (dem kom i motsatt retning) Da var det en rekke med forskjellige powermaskiner i fargen gul, grønn, rød, blå pg hvit.. Frekt... :thumbup:

Del dette innlegget

Lenke til innlegg
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Registrer ny konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå

• Hvem er aktive   0 medlemmer

Ingen innloggede medlemmer aktive

Informasjon

© Detailers Club Norway AS 2007-2017

Sosialt

Om oss

Her tar vi for oss det meste innen bilpleie. Alt fra vask til polering på hvordan du skal få din bil til å bli så blank som mulig